رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه 16 ایستگاه سلامت در 4 نقطه ورودی استان مستقر می‌شوند، گفت: 133 پایگاه استان در ایام نوروز در آماده‌باش 100 درصد قرار دارند.

به گزارش مرور نیوز، غفور راستین ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال بالغ بر 22 پایگاه و 100 دستگاه آمبولانس به مرکز فوریت‌های پزشکی استان افزوده شده است، اظهار داشت: در حال حاضر 133 پایگاه شامل 67 مورد جاده‌ای و 65 مورد شهری در استان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر 158 هزار مورد ماموریت انجام داده‌ایم، افزود: از این تعداد بیش از 105 هزار مورد امدادخواهی غیر تصادفی و بیش از 52 هزار مورد نیز تصادفی و ترافیکی بوده‌اند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: از 41 هزار حوادث تصادفی شهری استان بالغ بر 11 هزار و 500 مورد حوادث جاده‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون 169 هزار ماموریت انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: از این تعداد بالغ بر 115 هزار مورد امدادخواهی غیر تصادفی و 54 هزار مورد نیز امدادخواهی تصادفی بوده است.

راستین با اشاره به اینکه 42 هزار و 442 مورد حوادث ترافیکی شهری و 14 هزار مورد نیز حوادث جاده‌ای داشته‌ایم، بیان کرد: سال گذشته بالغ بر 58 مورد پرواز هوایی و استفاده از بالگرد و 115 مورد انتقال بیمار به بیمارستان را داشته‌ایم، 7 مورد مربوط به مادر باردار بود، در همین راستا سال جاری 55 مورد پرواز داشتیم که 2 مورد آن مربوط به مادر باردار بود.

وی با بیان اینکه بالغ بر 7 هزار و 971 مورد ماموریت در نوروز 94 انجام دادیم، گفت: از این تعداد 2 هزار و 400 مورد حوادث ترافیکی و 5 هزار مورد نیز غیر ترافیکی بوده است، در نوروز 95 نیز بالغ بر 9 هزار و 591 مورد ماموریت انجام داده‌ایم که حدود 3 هزار مورد آن حوادث ترافیکی و 6 هزار و 670 مورد نیز غیرترافیکی بوده‌اند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان پیرامون اقدامات صورت گرفته برای نوروز 96 افزود: هر 133 پایگاه استان آماده‌باش 100 درصد هستند، 16 ایستگاه سلامت داریم که در 4 نقطه ورودی استان مستقر می‌شوند، در همین راستا تمام بیمارستان‌ها نیز در حالت آماده‌باش هستند.

وی تصریح کرد: در همین راستا 86 داروخانه شبانه‌روزی فعال، 20 پاراکلینیک، 12 دندانپزشکی شبانه‌روزی و غیره آماده خدمت‌رسانی هستند، در حوزه غیر درمان نیز در طرح ستاد نوروزی مرکز بهداشت استان، طرح ضربت و نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی را در قالب 68 تیم خواهیم داشت.

انسان، جاده و نقص فنی خودرو عامل‌های اصلی حوادث استان

راستین با اشاره به انسان، جاده و نقص فنی خودور به عنوان 3 عامل اصلی حوادث در استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای شرق استان که بیشترین فاصله را با مرکز استان دارد علاوه بر پایگاه‌های اصلی پایگاه‌های سلامت نیز ایجاد کرده‌ایم.

وی پیرامون چهارشنبه سوری بیان کرد: در 10 سال گذشته در استان بالغ بر 68 مورد مصدومیت، 3 مورد قطع عضو در چهارشنبه آخر سال داشته‌ایم، خوشبختانه به سمت ارتقا فرهنگ در این راستا حرکت می‌کنیم.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سال گذشته نیز 5 مصدوم در چهارشنبه آخرسال داشتیم، گفت: 80 درصد مصدومیت‌ها به دلیل انفجار مواد محترقه و 78 درصد مصدومیت‌ها نیز از ناحیه صورت بوده است.

وی پیرامون توصیه خود به شهروندان افزود: از پرتاب کردن مواد محترقه به پشت بام، درخت و غیره خودداری کنند، در صورت استفاده نیز در فضای باز استفاده کنند، خطرناک‌ترین حادثه‌ها از همان زمانی که کودکان مواد محترقه را پنهان می‌کنند شروع می‌شود، شهروندان قبل از اینکه آتش را خاموش کنند محل را ترک نکنند.

پویش مردمی "نه، به مواد محترقه"

راستین با بیان اینکه اگر با فرد مصدومی که دچار سوختگی شده است مواجه شدید از خود درمانی پرهیز کنید، تصریح کرد: متاسفانه عوارض خود درمانی غیرعلمی بیشتر از سوختگی است، اگر حادثه در ناحیه چشم است با یک لیوان و یا کاغذ مخروطی شکل روی چشم را بگذارید تا مانع دست زدن به چشم شوید و چشم را مالش ندهید از قطره، دارو و پماد نیز استفاده نکنید.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرد دچار سوختگی شده او را از محل حادثه جدا کنید، لباسش را در حد امکان جدا کنید ولی اگر لباس به پوست بیمار چسبیده سعی نکنید آن را جدا کنید، از کارهای عامی همچون یخ گذاشتن مستقیم روی سوختگی بپرهیزید چون درمان را طولانی‌تر می‌کند، تاول سوختگی را نیز پاره نکنید، از مردم می‌خواهم به احترام شهدای آتش‌نشان پلاسکو به پویش مردمی "نه به مواد محرتقه" بپیوندند.