آستانه مقدس حضرت بی بی حکیمه(س) همچون مرواریدی درخشان در دل کوهستان‌های زاگرس جنوبی است که هرساله زائران از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور به زیارتش می‌شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

به گزارش ایسنا، مردم کهگیلویه و بویراحمد افتخار میزبانی بیش از 300 امامزاده را در استان خود دارند.

شهرستان گچساران افتخار میزبانی از یک ستاره درخشان، نگین سبز امام زاده بی بی حکیمه خاتون فرزند بلافصل امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) را در جنوب کشور دارد.

آستانه مقدس حضرت بی بی حکیمه(س) همچون مرواریدی درخشان در دل کوهستان‌های زاگرس جنوبی است که هرساله زائران از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه(س) در گچساران همانند مرواریدی در میان تنگه‌ای عظیم و طویل می درخشد و زائران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام را به سوی خود می خواند.

هر ساله یک میلیون نفر زائر عاشق اهل بیت از سراسر کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس به زیارت بی بی حکیمه(س) خواهر تنی شاهچراغ(ع) در این شهرستان مشرف می شوند و به عشق اهل بیت راه پر پیچ و خم و ناهموار زیارتگاه بی بی حکیمه را از میان تپه ماهورهای بلند گچساران می پیمایند تا از این چشمه گوارای معرفت و حقیقت جرعه ای را نصیب خودکنند.

وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.

حضرت بی بی حکیمه(س) در زمان امامت حضرت امام رضا(ع) به اتفاق برادران و خواهران احمد بن موسی (شاه چراغ) فضل و حسین و حیدر و خواهران حکیمه و زبیده و خدیجه از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است.

این بقعه متبرکه در حدفاصل گچساران و بندر گناوه، در 80 کیلومتری شهرستان گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

در زمان حکومت بنی عباس که ظلم به سادات افزایش یافت گروه هایی از اهل بیت علیهم السلام در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج شده و خود را به ایران رساندند.

وقتی کاروان احمد بن موسی در منطقه میشان در تنگ طویل و عظیم زردکوه بهبهان(گچساران فعلی) زمان کوتاهی را برای استراحت انتخاب می کنند بی بی حکیمه به علت بیماری و خستگی راه و نبود امکانات کافی فوت می کند و توسط برادرش احمدبن موسی(علیه السلام) در این مکان دفن می شود.

از سویی دیگر قبل از حرکت کاروان به سوی فارس گل گل خاتون کنیز با نجابت و همچنین کاکا مبارک غلام با وفای بی بی حکیمه (علیها السلام) به اذن احمد بن موسی (علیه السلام) با تعداد کمی از همراهان در این مکان اسکان پیدامی کنند تا جایی که در همین مکان به زندگی خویش ادامه داده و فوت می کنند.

مرقد منور کاکامبارک در فاصل ه5 کیلومتری وگل گل خاتون در جوارآستانه مقدس امامزاده بی بی حکیمه (علیها السلام) قرار دارد.

حضرت بی بی حکیمه(س) ازکرامات بسیار بالایی برخوردار بوده بطوریکه هر ساله تعدادی از دردمندان و افراد بیمار و لاعلاج را شفا داده است.

در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این امامزاده عظیم الشان به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته شد و در دوره های مختلف این کار ادامه یافت.

در دوره صفویه هم این بقعه متبرکه به دستور شاه عباس نوسازی می شود و در سال 1099 توسط حسن علی خان زنگنه و پس از آن عطا الله بیک مرمت و تعمیر شد و در نهایت به دستور امیر سلطان اویس والی بهبهان بازسازی شد.این زیارتگاه در سال 66 تحت مدیریت اوقاف کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت و از آن زمان ارائه خدمات عمرانی به آن آغاز شد.

فاز دوم عملیات احداث بقعه متبرکه در سال 71 در 12 هزار و 750 متر مربع زیربنا انجام شد و در سال ۷۲، فاز سوم آن ادامه یافت.

مرقد بی بی حکیمه(س) هرساله دارای بالاترین گردشگر و زائر د کهگیلویه وبویراحمد در ایام نوروز است.

هرچند فاصله شهرستان نفتخیز گچساران و شهروندان ان از حرم مطهر امام رضا(ع) این اختر تابناک امامت و ولایت در ایران بسیار دور است ولی بسیار شادمان و خرسند هستند که میزبان خواهر بلافصل شاه خراسان بوده و می توانند به زیارت ایشان مشرف شوند.

عبدالرحیم رحیمی، فرماندار شهرستان گچساران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کهگیلویه وبویراحمد افزود: چهار پایگاه جاده‌ای در ایام نوروز در مناطق خیرآباد، امامزاده جعفر، دیل و کاکامبارک (ع) به مسافران خدمات اورژانسی و تخصصی ارائه می‌کنند.

وی افزود: به منظور تأمین آب آشامیدنی زائران بارگاه بی بی حکیمه خاتون (س) در کنار این بارگاه در سال جاری یک باب مخزن 200 متر مکعبی احداث شد.

رحیمی بیان کرد: برنامه ریزی برای تأمین امنیت، روشنایی و آب‌رسانی را از دیگر امکانات رفاهی ایجاد شده در مناطق گردشگری و بقاع متبرکه شاخص گچساران است.

بهمنی آزاد، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: سالانه یک‌ میلیون نفر به بارگاه نورانی حرم بی‌بی حکیمه (س) مشرف می‌شوند.

وی عنوان کرد: تعداد زیادی از آنها از کشورهای عربی مانند کویت، عربستان و عراق هستند.

بهمنی آزاد ادامه داد: ماه‌های اسفند و فروردین حرم بی‌بی حکیمه (س) پذیرای بیشترین تعداد بازدیدکنندگان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران تصریح کرد: استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس بیشترین زائران داخلی حرم بی‌بی حکیمه (س) هستند.

بهمنی آزاد اضافه کرد: از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی 96 در بقاع متبرکه شاخص می توان به استقرار گروه‌های پزشکی و آمبولانس در کاکا مبارک (ع) و بی‌بی حکیمه (س)، و برپایی چادرهای اسکان برای مسافران اشاره کرد.

گزارش: اسماعیل ولایت خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه وبویراحمد


انتهای پیام