با آغاز سفرهای نوروزی در استان مرکزی حجم سفرهای نوروزی در سطح این استان افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، ایام تعطیلات نوروز فرصت مناسبی ایجاد کرده تا مردم با سفر به شهرها و نقاط مختلف کشور روزهایی را در سفر و بازدید و دیدن اماکن تاریخی و جذاب کشور کهن ایران اسلامی بگذرانند.

در این بین برخی استفاده از خودروی شخصی را انتخاب می‌کنند، عده‌ای ناوگان ریلی، عده‌ای خطوط هوایی و برخی خانوارها هم همچون گذشته خطوط زمینی را برای سفرهای خود برمی‌گزینند.

در استان مرکزی نیز مردم این سرزمین در ایام نوروز با بهره گیری از یکی از ناوگان های حمل و نقلی برای سفر به شهرها و استان های دیدنی کشور اقدام می‌کنند به طوری که به گفته مسئولان استان حجم تردد مسافران نوروزی استان مرکزی در این استان افزایش یافته است.

پیش‌بینی استفاده بیش از 35 هزار مسافر از راه‌آهن اراک

ناوگان ریلی یکی از خطوط مهم مسافربری کشور است که باتوجه به راحتی، امنیت و سهولت سفر با آن همواره با استقبال خوبی از سوی مردم همراه بوده که البته توجه بیشتر برای بهبود کیفیت خدمات می‌تواند سبب افزایش استقبال عمومی از این ناوگان ارتباطی باشد که استان مرکزی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در امسال و سال‌های قبل در ایام نوروز شاهد استقبال عمومی از خطوط ریلی بوده و هستیم.

مدیرکل راه‌آهن اراک با اشاره به پیش‌بینی استفاده بیش از 35 هزار مسافر از راه‌آهن اراک گفت: ظرفیت قطارهای اراک به مسیر جنوب کشور افزایش یافت.

جلال‌الدین کوکنار با اشاره به آغاز پیک نوروزی از 25 اسفند ماه به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به افزایش تقاضاها برای مسافرت با قطار در ایام نوروز و ضرورت سرویس‌دهی مناسب ستاد ویژه نوروزی راه آهن اراک جهت اجرای دقیق دستورالعمل مربوط به ایام پیک نوروزی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: ستاد نوروزی راه آهن اراک به‌منظور هماهنگی جهت اقدامات بخش‌های مختلف ریلی برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی سال 96 و همچنین بررسی موضوع نحوه پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی تشکیل شده است.

حجم سفرهای نوروزی در سطح استان مرکزی افزایش یافته است

کوکنار با بیان اینکه آئین گرامیداشت سال تحویل در راه‌آهن اراک و بدرقه مسافران و زائران حرم رضوی افزود: در ایام پیک نوروزی تعداد 2رام قطار به مسیر اهواز و ظرفیت قطارهای اراک به مشهد مقدس افزوده شده است.

وی افزود: البته در مدت اندک که تعداد تقاضا کمتر است، تخفیفاتی اعمال می‌شود و در ایام پر تقاضا شرکت‌های ریلی تا سقف مجاز اجازه افزایش قیمت داشته‌اند و در ایام کم تقاضا هم تا 30 درصد در کاهش قیمت‌های بلیت تخفیف اعمال کرده‌اند.

کوکنار ادامه داد:روزانه یک رام قطار 12 واگنی با ظرفیت 450 مسافر از اراک به سمت مشهد مقدس حرکت می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم بیش از 35 هزار نفر از خدمات ریلی راه‌آهن اراک در ایام نوروز 96 استفاده کنند، که البته 2 رام قطار به ظرفیت مسیر جنوب کشور افزوده شده است.

میزان تقاضای سفر به مشهد از فرودگاه اراک افزایش یافته است

خطوط هوایی به رغم برخی مشکلات و قیمت‌هایی که عموما اقشار متوسط به بالای جامعه از آن بهره می‌برند و از سویی افتتاح چند باره فرودگاه در اراک و تعطیلی آن، نتوانست موفقیت زیادی در جابجایی مسافر در چندساله اخیر کسب کند هرچند در ماه های اخیر تلاش زیادی برای پویایی و فعالیت فرودگاه اراک شده اما بازهم چندان رونق خاصی در بخش مسافربری در این فرودگاه وجود ندارد و می طلبد رسانه ها و مسئولان برنامه ریزی جدی تر و کار ویژه‌ای بر معرفی این بخش داشته باشند.

هرچند برخی خطوط خاص در این فرودگاه دایر شده اما قطعا توسعه پروازها به رونق بیش از پیش فرودگاه کمک می‌کند البته رونقی که نیازمند توسعه و ارتقای سطح کیفیت خدمات باشد.

مدیر فرودگاه اراک با بیان اینکه افزایش خدمات فرودگاه اراک را باجدیت دنبال می‌کنیم گفت: میزان تقاضای سفر به مشهد از فرودگاه اراک افزایش یافته است.

رحیم حسینی‌نسب با اشاره به فعالیت فرودگاه اراک به خبرنگار تسنیم گفت: فرودگاه اراک در حال حاضر قادر به انجام سه پرواز عسلویه، عتبات‌ عالیات و مشهد مقدس است که براساس تجربه می‌توانیم بگوییم پرواز مشهد مقدس در ایام نوروز بیشترین استقبال را دارد.

حجم سفرهای نوروزی در سطح استان مرکزی افزایش یافته است

وی افزود: در حال حاضر میزان متقاضیان پرواز مشهد نسبت به گذشته افزایش یافته اما هنوز هم به میزان پیش‌بینی شده نرسیده است.

مدیر فرودگاه اراک تصریح کرد: دلایل اصلی اینکه میزان متقاضیان سفر مشهد مقدس به حد مطلوب نرسیده است را وقفه دو هفته‌ای در انجام پروازها و ناآگاهی عمومی در زمینه انجام این پروازها می‌دانیم.

حسینی‌نسب ادامه داد: بسیاری از همشهریان و هم‌استانی‌ها از اینکه فرودگاه اراک پرواز به سمت مشهد مقدس را هم انجام می‌دهد بی‌اطلاع هستند و به این خاطر برای سفر به مشهد مقدس به فرودگاه تهران می‌روند که این امر دلیلی بر کاهش میزان متقاضیان سفر مشهد مقدس از فرودگاه اراک است.

وی عنوان کرد: در سفری که روزهای گذشته از فرودگاه اراک به سمت مشهد مقدس انجام شد 70 درصد از فضای هواپیما اشغال شد اما انتظار اشغال بیش از 100 درصد برای این پرواز را داشته‌ایم و احتمال می‌دهیم این کاستی در سفرهای بعدی جبران شود و اثرات این وقفه در پروازها رویت نشود.

سفر مردم با وسایل نقلیه عمومی نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشت

حمل و نقل جاده‌ای از قدیمی ترین و مرسوم‌ترین خطوط ترددی مسافران بوده و هست، این خطوط در استان مرکزی به سبب شاهراه بودن و قرار گرفتن در کریدور جنوب و غرب کشور دارای اهمیت ویژه ای است.

مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های استان مرکزی با اشاره به سفرهای نوروزی مردم با وسایل نقلیه عمومی در استان مرکزی گفت: سفر مردم با وسایل نقلیه عمومی نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است.

غلامعباس بهرامی‌نیا با اشاره به آخرین وضعیت تردد مسافران در محورهای مواصلاتی استان مرکزی به خبرنگار تسنیم گفت: باتوجه به برنامه قبلی که پیش‌بینی انجام شده 26 تا 30 اسفند 95 به عنوان دوره فشرده سفرها بود که با برنامهریزی و اقدام مقتضی تمهیدات لازم برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی فراهم آمد.

بهرامی‌نیا تصریح کرد: از آنجا که برخی مسیرها از مقاصد سفری است که بیشترین سفر را به خود اختصاص داده است وسایل نقلیه مربوط به آن محور و نقطه را افزایش دادیم تا از بروز مشکل برای مردم جلوگیری شود.

حجم سفرهای نوروزی در سطح استان مرکزی افزایش یافته است

مدیرکل حمل و نقل پایانه‌های استان مرکزی اضافه کرد: استان اصفهان، تهران، فارس و خراسان رضوی و همینطور گیلان و مازندران بیشترین متقاضی سفر را در استان مرکزی به خود اختصاص داده‌اند.

بهرامی‌نیا ادامه داد: با توجه به روی آوردن مردم به سفرهای خانوادگی و با وسایل نقلیه شخصی شاهد تفاوت و تغییر چندانی در حوزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی در سطح استان مرکزی نبوده‌ایم.

وی عنوان کرد: با این حال بر اساس آخرین آمار به دست آمده از ترددشمارهای آنلاین استان شاهد افزایش حجم ترددها در شبکه جاده‌های استان هستیم.

مردم هر کدام از خطوط حمل و نقل و وسایل نقلیه اعم از هواپیما، قطار، اتوبوس و یا خودروی شخصی را که برمی‌گزینند باید توجه داشت از یکسو مسئولان با ایجاد زیرساخت‌ها باید برای سفرهایی راحت و دلپذیر برای مردم تلاش کنند و از سوی دیگر مردم نیز با رعایت اصول ایمنی مانع بروز حوادث در سفرها و ایام نوروز شوند.