مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم با اشاره به بارش باران و رگبار طی امروز و فردا و احتمال وقوع سیلاب در بستر رودخانه گفت: تخلیه خودروها از بستر رودخانه از ساعت 15 فردا(جمعه) صورت خواهد گرفت.

به گزارش مرور نیوز، محسن اوروجی عصر پنجشنبه در جلسه کمیته اجرایی ستاد تسهیلات زائرین استان قم اظهار داشت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته بارش باران را ظرف امروز و فردا در استان خواهیم داشت.

وی افزود: طبق پیش بینی هواشناسی فردا شب حدود 2 ساعت رگبار خواهیم داشت.

وی با اشاره به برگزاری جلسات و تمهیدات اندیشیده شده در راستای مقابله با حوادث ناشی از سیلاب اظهار داشت: بعد از نماز جمعه از ساعت 15 فردا تخلیه بستر رودخانه را خواهیم داشت و به زائران و مسافران اطلاع رسانی در این زمینه انجام خواهد شد.

مدیرکل بحران استانداری قم افزود: نیروی انتظامی و شهرداری قم خودروها را از داخل بستر رودخانه تخلیه می کنند و در محیط های امن قرار خواهند داد.

اوروجی ادامه داد: در صورت بارش باران طبق پیش بینی هواشناسی، 57 متر مکعب سیلاب را در بستر رودخانه خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: در برخی روستاها تا 40 میلی متر بارندگی را پیش بینی می کنیم که اطلاع رسانی لازم به روستاییان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: در مناطق کوهستانی احتمال بارش برف را داریم که تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وقوع سیل 11 فروردین سال 1388 در بستر رودخانه قمرود که جان چهارتن را گرفت، باعث شد از آن زمان مسئولان شهری قم نسبت به بارش های شدید باران در منطقه بالادست این شهر و جلوگیری از خطر احتمالی در مسیر رودخانه قمرود حساسیت بیشتری داشته باشند و با پیش بینی وقوع سیلاب، فورا اقدام به تخلیه رودخانه از مسافر و خودرو کنند.

مسیر رودخانه قمرود قم از اوائل دهه هشتاد شمسی برای آمد و شد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر در حدود هشت کیلومتر به صورت رفت و برگشت در آمده است.

آمادگی همه دستگاه های انتظامی و امدادی برای سیل احتمالی/ دستگاه ها موظف به خدمات رسانی به مردم هستند

فرماندار قم نیز در این جلسه با اشاره به بارش باران و احتمال وقوع سیلاب اظهار داشت: همه دستگاه های انتظامی و امدادی قم باید آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

رضا سیار با اشاره به حضور نهادهای خدمات رسان در مبادی ورودی شهر قم، مساله ایجاد ترافیک به علت حضور این دستگاه ها را مورد توجه قرار داد و افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا ترافیک کمتری را در مبادی ورودی شاهد باشیم.

فرماندار قم با بیان اینکه دستگاه های خدمت رسان در مسیر عبور زائران موظف به ارائه خدمات اطلاع رسانی و در اختیار قراردادن نمازخانه و سرویس بهداشتی هستند افزود: با دستگا هایی که در این زمینه فعال نبوده اند برخورد جدی خواهد شد.

سیار خاطرنشان کرد: باید در کنار بررسی نقاط ضعف برای برنامه ریزی بلند مدت جهت حل آنها، اقدام های سریع برای ارتقای خدمات و رفع دغدغه های زائران صورت بگیرد.