جشن نوروزگاه که امسال یکی از برنامه های متفاوت ستاد اجرائی خدمات سفرهای نوروزی است همزمان با ارومیه در محوطه تاریخی سایت جهانی تخت سلیمان تکاب نیز برگزار می شود.

به گزارش مرور نیوز، این مراسم از مورخه سوم لغایت هشتم فروردین 96 و با مشارکت فعالان هنری و فرهنگی شهرستان تکاب، انجمن های محلی و سازمانهای مردم نهاد و با همکاری فرمانداری شهرستان و مدیریت این اداره کل برگزار می شود.

با توجه به اینکه هر ساله گردشگران زیادی به ویژه در ایام تعطیلات سال نو، از سایت تاریخی تخت سلیمان تکاب بازدید می کنند لذا بعنوان یکی از مکانهای برگزاری جشن نوروزگاه انتخاب شده است.

در این مراسم، تکم گردانی که یکی از آئین های بومی استان در ارتباط با پیشواز از نوروز است به شکل زنده اجرا و معرفی می شود مضافاً اینکه سرودن نغمه ها و اشعار بومی، روایت قصه های فولکلور و اجرای موسیقی محلی آشیقلار بخش دیگری از این جشن خواهد بود.

تخت سلیمان یا شهر گنجک در یک دره سرسبز در بلندی سه هزار متری، سرشار از جاذبه‌های کم نظیر طبیعی- تاریخی واقع شده، این ناحیه همان شهر مشهوری است که بنا به نوشته‌های کهن، زادگاه زرتشت بوده و در نوشته‌های پهلوی به نام "گنجک" خوانده شده است.

گیتا نویسان عرب آن را "شیز" گفته‌اند، گذشته نگاران رومی و یونانی "گزکا" نوشته‌اند و حمدالله مستوفی آن را به زبان مغولان "ستوریق" خوانده است که امروزه تمام این آثار را تخت سلیمان می‌نامند، تخت سلیمان در زمان‌های پیش از تاریخ و دوران هخامنشی و اشکانی و ساسانی معبر شاهراه‌های عمده بود که از طرف همدان به طرف ارمنستان و آسیای صغیر رفته و از لحاظ لشکرکشی نیز اهمیت فوق العاده ای داشته و این مکان محل تلاقی و برخورد اقوام مختلف بوده است.

تخت سلیمان امروزی باقیمانده قلعه و آثار بزرگ و عمارات مخصوص برای سکونت موبدان بوده است که در زمان اشکانیان و ساسانیان در نهایت آبادی و اوج قدرت قرار داشته و در نتیجه حمله رومیان و تاخت و تاز اقوام عرب و مغول ویران شده و آثار تمدن آن از بین رفته است.