مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: تاکنون10 هزار خانوار بهره‌بردار استان کرمانشاه عضو صندوق توسعه منابع طبیعی شدند.

به گزارش مرور نیوز مراد شیخ‌ویسی با اشاره به فعال شدن صندوق توسعه منابع طبیعی در چند استان کشور به ویژه این استان اظهار داشت: مراحل نهایی اجرایی شدن این صندوق در استان در حال انجام است و تاکنون در استان از 60 هزار خانوار بهره‌بردار ثبت شده دارای پروانه کسب، 10 هزار خانوار عضو صندوق توسعه منابع طبیعی شدند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نصف سرمایه این صندوق توسط دولت و مابقی توسط خود فرد بهره‌بردار تأمین می‌شود، گفت: سرمایه ی اولیه این صندوق در استان حدود یک میلیارد تومان است که هنوز کامل نشده است.

شیخ‌ویسی با اشاره به تشکیل بیش از 200 تعاونی مرتع‌داری، آبخیزداری و منابع جنگلی استان عنوان کرد: هر یک از شهرستانها نیز دارای یک تعاونی فراگیر است.

وی با اشاره به اینکه بحث آبخیزداری یک بحث حیاتی در کشور است، گفت: از آنجایی که منابع آب شیرین تنها دو درصد از منابع آبی جهان را تشکیل می دهد و 95 درصد آن نیز کوههای یخی است تنها راه جبران کمبود منابع آبی جز با تقویت پوشش گیاهی ومنابع آبخیزداری در کشور میسر نیست.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون در بحث حفاظت از منابع طبیعی در استان دادگاه ویژه‌ای تشکیل نشده است، بیان کرد: اما به دستور مقام معظم رهبری در اداره کل دادگستری استان شورای حفاظت از منابع طبیعی فعال شده که با حضور مدیران بیش از 30 دستگاه نظارتی، امنیتی و ذیربط به ریاست دادگستری تشکیل جلسه می‌دهند.

وی با بیان اینکه در بحث رسیدگی به این امور در شهرستانها ما هنوز شعبه ویژه‌ای تشکیل ندادیم، افزود: به تمام پرونده‌های منابع طبیعی در شعبه یک دادگستری رسیدگی می‌شود و شعبه ویژه 15 نیز به اختلافات مردم و اداره منابع طبیعی در رابطه با بحث اثبات مالکیت رسیدگی می‌کند.

شیخ‌ویسی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد 58 مورد دادخواست علیه مخربین منابع طبیعی تنظیم و به دادگاه ارجاع شده است، گفت: تاکنون تعداد 850 مورد احکام به نفع منابع طبیعی صادر شده است و احکامی که برعلیه منابع طبیعی صادر شده 70 مورد است که برخی از این موارد جنبه کیفری آن تبرئه شده و تنها جنبه حقوقی آن باقی مانده که باید دوباره به داداگاه برای طرح شکایت ارجاع شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد 202 مورد استعلام از سوی ما صورت گرفته است، اظهار کرد: هر شخصی که بخواهد سند ملکیت منابع ملی یا شخصی را بگیرد باید از سازمان ما استعلام بگیرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال گذشته تعداد 372 هکتار از اراضی رفع خلعیت شده است، بیان کرد: خسارتی که بابت این 372 هکتار از مردم وصول کردیم 474 میلیون تومان بوده است.

وی گفت: همچنین حدود سه و نیم میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی از جمله مثل شرکت گاز، راه‌آهن، امور آب و سایر دستگاههای که کار عمرانی انجام دادند، خسارت اخذ کردیم.