در برخی اوقات صف برای خرید میوه‌ سیب و پرتقال در غرفه‌های سطح شهر سنندج بسیار طویل و سرسام‌آور است وشهروندان سنندجی از این موضوع گله‌مند هستند.

به گزارش مرور نیوز، در این روزها وقتی که به خیابان‌های سطح شهر سنندج می‌روید مغازه‌ها از صبح زود تا شب باز هستند و همچنان تب و تاب خاصی در بازار سطح شهر ایجاد شده و مردم این خطه در این ایام براساس سنت دیرینه لباس‌های نو می‌خرند و با گرفتن سوغاتی‌های محلی به دیدار اقوام و خویشان خود می‌روند تا هم اینکه دیدارها تازه شود و هم روزهای تعطیلات را با خوشی در کنار هم بگذرانند.

امسال در ایام عید مسافران و گردشگران زیادی از سراسر کشور، استان کردستان را به دلیل طبیعت بکر و بهشت گردشگری برای مسافرت انتخاب کردند و میهمانان نوروزی با دیدن جاذبه‌های گردشگری این دیار و رفتن به بازارهای قدیمی سطح شهر سنندج ظرفیت‌های خاص این خطه از ایران اسلامی را نیز می‌بینند.

در این گزارش سعی کردیم که به نحوه نظارت بر قیمت کالاها و اجناس در ایام عید بپردازیم که آیا بر نحوه قیمت‌ها نظارتی از سوی مسئولان مرتبط صورت گرفته است یا خیر؟

در همین رابطه به سوی چند نفر از همشهریان و مسافران نوروزی رفتیم و نظر آنها را در مورد قیمت کالاها در سطح شهر سنندج جویا شدیم.

برپایی «نمایشگاه بهاره» حرکت خوبی برای جلوگیری از تخلفات بازاریان و دلالان متجاوزگر است

علی محمدی یکی از همشهریان سنندجی که در حال خرید میوه و شیرینی بود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این سوال که آیا از قیمت اجناس و نظارت بر قیمت کالاها نسبت به قبل از ایام تعطیلات رضایت دارید یا خیر اظهار داشت: قیمت کالاها در این ایام نسبت به قبل از عید تغییر چندانی نکرده و اگر در اجناسی هم قیمت‌ها بالا رفته به دلیل تقاضای بیشتر مردم بوده است.

وی گفت: به نظر بنده امسال در مقایسه با سال‌های گذشته در بازارهای سطح شهر سنندج نظارت بیشتری بر قیمت کالاها صورت گرفت و برپایی «نمایشگاه بهاره» نیز حرکت خوبی برای جلوگیری از هر گونه گرانفروشی و تخلفات احتمالی از سوی برخی بازاریان و دلالان متجاوزگر بود.

این شهروند سنندجی تصریح کرد: بنده خودم برای خرید وسایل‌های مورد نیاز خانواد‌ه‌ام به نمایشگاه بهاره که در شهر سنندج برپا شده بود مراجعه کردم و به نظر می‌رسید مردم احساس رضایت‌مندی خوبی نسبت به برپایی این نمایشگاه‌ها و کیفیت کالاها و اجناس داشتند.

محمدی از مسئولان برپایی نمایشگاه‌های بهاره در سطح استان خواست که اگر چه میزان استقبال و فرهنگ‌سازی مردم از خرید کردن در چنین نمایشگاه‌های افزایش یافته اما در سال آینده مدت زمان برپایی این نمایشگاه‌ها را بیشتر کنند.

هم‌اکنون که نمایشگاه‌های عرضه میوه عید در سطح استان در قالب 76 غرفه برپا شده است به یکی از غرفه‌های دایر شده توزیع میوه در سطح شهر سنندج مراجعه کردیم تا نظر همشهریان را در مورد این غرفه جویا شویم.

صف‌های طولانی مردم سنندج برای خرید میوه بسیار طویل و سرسام آور است

بانوی 50 ساله سنندجی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم که برای خرید میوه سیب و پرتقال به این غرفه آمده بود، در پاسخ به این سوال که آیا از نحوه توزیع و کیفیت این میوه‌ها رضایت دارید یا خیر اظهار داشت: بنده از کیفیت میوه‌های توزیع شده امسال رضایت دارم و تاکنون چندین بار هم از این غرفه‌های دائر شده در سطح شهر میوه خرید کرده‌ام.

وی گفت: هر چند که کیفیت میوه سیب و پرتقال این غرفه‌ها مطلوب و قیمت آنها در مقایسه با بازار متناسب بوده اما در برخی اوقات صف برای خرید این میوه‌ها بسیار طویل و سرسام‌آور است و بنده به عنوان یک شهروند سنندجی از این موضوع گله‌مند هستم.

این بانوی سنندجی با انتقاد و گلایه از قیمت‌های بالای میوه در بازار سطح شهر تصریح کرد: متأسفانه اگر بخواهید همین میوه‌های توزیع شده در این غرفه‌ها را در بازار سطح شهر سنندج تهیه کنید باید با قیمت چند برابر و بیشتری خریداری کرد.

بعد از آن برای بررسی بیشتر نحوه نظارت و کنترل بر کیفیت کالاها و اجناس به سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان که متولی این امر مهم است مراجعه کردیم تا بیشتر با چگونگی نظارت‌ها بر بازار سطح شهر سنندج آشنا شویم.

برابر قانون با متخلفان و گرانفروشان بازارهای سنندج برخورد می‌شود

بختیار خلیقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به نحوه نظارت بر کالاها و اجناس اظهار داشت: هر ساله با فرا رسیدن ایام نوروز، سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا با عنوان بهاره اقدام می‌کند.

وی گفت: نمایشگاه‌های بهاره بر اساس دستورالعمل ابلاغی ستاد تنظیم بازار کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازه زمانی 10 اسفند ماه لغایت 30 اسفند ماه برگزار می‌شود و در این نمایشگاه‌ها کالاهای اساسی و ضروری، مواد غذایی، مواد پروتئینی، آجیل، شیرینی‌، مواد شوینده و بهداشتی، پوشاک، کیف و کفش و سایر اقلام مرتبط با آن عرضه خواهد شد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار کشور کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را از 15 تا 20 درصد زیر قیمت بازار در نمایشگاه‌های بهاره عرضه خواهد کرد و کالاهای مورد عرضه از نظر کیفیت و قیمت متناسب با نیاز شهروندان بوده و کالاهای غیراستاندارد، قاچاق، خارجی و غیرضروری در این نمایشگاه‌ها عرضه نمی‌شوند.

خلیقی افزود: در در نمایشگاه‌های بهاره کمیته‌های تخصصی همانند کمیته بازرسی، کمیته نظارت بر کیفیت کالاهای عرضه شده توسط اداره کل استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی، کمیته کیفیت و کمیته ارزیابی حضور داشتند.

وی اظهار کرد: علاوه بر برپایی نمایشگاه‌ها، برابر ماده 84 قانون نظام صنفی، فروش فوق‌العاده در سطح واحدهای صنفی به اجرا گذاشته خواهد شد و سازمان‌های صنفی مکلف هستند نسبت به اجرای این ماده در رابطه با تخفیف 20 درصد زیر قیمت فاکتور کالای مورد عرضه در سطح واحدهای صنفی و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای اقدام کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ضمناً سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در زمینه توزیع کالاهای اساسی و تنظیم بازار ضمن معرفی شبکه‌های توزیع به سازمان جهاد کشاورزی، نظارت لازم توسط بازرسان سازمان مذکور و بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی به عمل می‌آید.

وی گفت: همچنین به منظور نظارت بیشتر بر بازار و خرید کالا شماره تلفن 124 به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت هرگونه شکایات مردمی به صورت تلفنی بوده و شهروندان می‌توانند به صورت حضوری نیز به ستاد خبری 124 مراجعه و شکایت‌های خود را کتبی ارائه دهند و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم مکلف هستند نسبت به پیگیری این موارد اقدام لازم را به عمل آورده و برای برخورد با متخلفان احتمالی اقدام کنند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان خاطر نشان کرد: هر ساله توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور طرح‌های نظارتی از 10 اسفند ماه آغاز و تا 15 فروردین ماه سال جدید به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

وی گفت: حوزه بازرسی و نظارت این سازمان نیز در راستای اجرای این طرح نظارتی از دهم اسفند ماه سال گذشته تا پانزدهم فروردین ماه جاری با هماهنگی تمام دستگاه‌های اجرایی و مرتبط از جمله اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، ستاد خدمات سفر، شرکت غله و خدمات بازرگانی و سازمان امور صنفی و اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی و تعزیرات حکومتی نسبت به انجام گشت‌های مشترک در سطح بازار و واحدهای تولیدی و صنفی اقدام خواهند کرد تا اقدامات پیشگیرانه و کنترلی به عمل آورند.

خلیقی افزود: با توجه به اینکه گشت‌های سیار نظارتی با همکاری اداره‌کل تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر فعال هستند در صورت مشاهده تخلف و عدم رعایت اجرای این طرح نظارتی با متخلفان برابر فصل 8 قانون نظام صنفی و قانون تعزیرات حکومتی برخورد قانونی می‌شود.

وی اظهار کرد: امسال در شهرستان‌های سنندج، بانه، مریوان، قروه، بیجار، دیواندره و کامیاران 600 غرفه در قالب نمایشگاه بهاره نسبت به عرضه کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اقدام و برپا شد و در این شهرها نیز فروش فوق‌العاده صورت گرفت.