بندرعباس - رئیس کل دادگستری هرمزگان از کاهش 52 درصدی موجودی پرونده ها در پی راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از دادگستری هرمزگان، حجت الاسلام محمدصادق اکبری اظهار داشت:ارائه خدمات الکترونیک قضایی ، از مهمترین طرح های عملیاتی قوه قضائیه می باشد که مورد توجه مدیران عالی کشور قرار گرفته است.

وی یاد آور شد: روند راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به منظور سهولت در روند طرح دعاوی حقوقی و خانواده ،تسریع در جریان دادرسی و کاهش مراجعات مردم ؛ با آغاز به کار دو دفتر خدماتی در شهرستان بندرعباس کلید خورد و در آینده ای نزدیک با فراهم سازی مقدمات اجرایی ، برخی تشریفات قانونی مربوط به پرونده های تجدیدنظر،واخواهی ، دعاوی مربوط به شوراهای حل اختلاف و همچنین ارسال اظهارنامه (اخطار قانونی) از طریق مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی میسر خواهد بود.

حجت الاسلام اکبری افزود: با گذشت دو سال از راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در استان هرمزگان ،هر یک از مراجعین دستگاه قضایی می توانند با ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز، دادخواست خود را مطرح کنند که در جریان تکمیل این روند ؛ اطلاعات مذکور پس از ثبت و محاسبه هزینه دادرسی از سوی متصدی مربوطه به مرجع قضایی صالح به رسیدگی ارسال می شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اعلام این مطلب که به زودی تمام حوزه های قضایی استان هرمزگان تحت پوشش یکپارچه خدمت رسانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قرار می گیرند ،یادآور شد:در حال حاضر میزان قابل توجه ای از دعاوی از طریق این دفاتر به ثبت رسیده و چنانچه خواهان برای طرح دعوی در مرحله نخست به محاکم قضایی مراجعه کند به منظور ثبت خواسته خود ، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راهنمایی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: به زودی تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهرستان بندرعباس به پنج دفتر افزایش خواهد یافت که از این تعداد دو دفتر قریب به دو سال است که راه اندازی شده و یک دفتر در مراحل پایانی راه اندازی خود به سر می برد و روند راه اندازی دو دفتر دیگر نیز در حال گذراندن مراحل بررسی صلاحیت ها است.

حجت الاسلام اکبری تصریح کرد: با اتخاذ تمهیدات مؤثر،عمل به قانون و اجرای صحیح دستورالعمل های ابلاغی از سوی ریاست معزز قوه قضائیه در خصوص لزوم استفاده از خدمات نوین قضایی، خوشبختانه از سال 1392 تا کنون بیش از 52 درصد از موجودی پرونده های دستگاه قضایی استان هرمزگان کاهش یافته که این کاهش سال به سال بیشتر شده و آمار مقایسه ای حاکی از کاهش 10 درصدی موجودی پرونده ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان ضمن تأکید بر ضرورت توسعه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ابراز امیدواری نمود: با فراهم سازی مقدمات لازم و به منظور رفاه حال مراجعین ،واحد ارشاد و معاضدت قضایی در محل دفاتر مذکور راه اندازی گردد.