رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این‌که برداشت محصول گندم استان هنوز آغاز نشده است، از آغاز عملیات برداشت این محصول از 10 روز آینده خبرداد.

به گزارش مرورنیوز،  کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: سال 95 به لحاظ تولید گندم یک سال استثنایی بود و دقیقاً یک میلیون و 369 هزار تن گندم در استان تولید شد.

وی افزود: حدود 12.3 درصد کل خرید گندم کشور، به استان خوزستان تعلق دارد و برای چندمین سال پیاپی، خوزستان مقام اول تولید گندم در کشور را به خود اختصاص داده است.

چنگلوایی تصریح کرد: همه برنامه‌ریزی‌ها برای تجهیزات، تدارکات، تأمین کمباین‌ها، تأمین سوخت، اکیپ‌های فنی، بحث نظارتی و آمادگی مراکز خرید در حال انجام است  تا عملیات برداشت محصول گندم به خوبی انجام شود.

وی با بیان این‌که 23 استان، مصرف‌کننده گندم خوزستان هستند، افزود: به لحاظ وجود پروتئین، گلوتن و کیفیت بالای گندم تولیدی خوزستان، استان‌های دیگر گندم ما را با محصول خود اختلاط می‌کنند.

چنگلوایی با اشاره به بررسی‌های پژوهشکده غلات کشور در مورد محصول گندم، خاطرنشان کرد: نتایج این بررسی‌ها نشان داده که گندم استان خوزستان از نظر میزان رطوبت، پروتئین و گلوتن در درجه بالایی قرار دارد و محصول ما سالم است.

وی افزود: امسال 97 مرکز خرید آمادگی دارند که گندم را در زمان مناسب خود خریداری کنند که این مراکز در 27 شهرستان پراکنده هستند. این مراکز متعلق به بخش‌های مختلفی ازجمله تعاون روستایی، کارخانجات آرد، بخش خصوصی و شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 هستند.

چنگلوایی بیان کرد: نرخ هر کیلوگرم گندم معمولی 1300 تومان و نرخ هر کیلوگرم گندم دوروم 1330 تومان است که نرخ دوروم 30 تومان نسبت به گندم معمولی بیشتر است؛ نرخ گندم نسبت به بازار جهانی 450 تا 500 تومان بیشتر است زیرا دولت برای حمایت از تولید و کشاورزان، گندم را با نرخ بالاتری از قیمت جهانی از کشاورز می‌خرد.