استاندار قزوین گفت: با افتتاح طرح رودوترون رویداد بزرگ علمی در حوزه هسته‌ای در قزوین محقق شد.

به گزارش مرور نیوز، فریدون همتی در مراسم افتتاح اولین مرکز پرتودهی فرآیند نوین کشور در قزوین اظهار کرد: امروز به برکت خون شهدای هسته‌ای شاهد یک رخداد بسیار مهم در حوزه هسته‌ای در کشور هستیم که بیانگر ظرفیت بالای استان در همه عرصه‌هاست.


استاندار قزوین یادآور شد: با دستیابی به این دانش و اقتدار علمی هم‌اکنون باافتخار در ردیف هشت کشوری هستیم که در حوزه هسته‌ای از شتاب‌دهنده صنعتی برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مرکز می‌توان خدمات متنوعی را در بخش صنعت، کشاورزی و پزشکی ارائه کرد یکی از آن‌ها افزایش زمان نگهداری محصولات و پیشگیری از بروز آفت در آن‌هاست که با این قابلیت می‌توان صادرات کالاهای کشور به خارج را تسهیل کرد.

همتی تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز بستر بسیار مناسبی برای توسعه برنامه‌های تحقیقاتی در استان نیز فراهم‌شده و علاقه‌مندان این رشته نیز مکان مناسبی برای فعالیت‌های تحقیقاتی خواهند داشت.

به گزارش مرور نیوز، با تلاش متخصصان کشورمان مرحله نخست طرح شتابگر ملی امروز هم‌زمان با روز ملی فناوری هسته‌ای در قزوین به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

مرکز پرتودهی فرآیند نوین کشور در 14 هکتار مساحت در قزوین راه‌اندازی شده و برای طراحی و ساخت آن در فاز اول تاکنون 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

با افتتاح این طرح برای 50 نفر به‌صورت مستقیم و 300 نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

در این مراسم حسین خلفی معاون سازمان انرژی اتمی کشور و بهمن طاهرخانی نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت.