اردبیل – خطیب جمعه اردبیل با انتقاد شدید از قانون نامزدی ریاست جمهوری گفت: بالا بودن نامزدها نشان بالا بودن دموکراسی نیست بلکه موجب استهزاء کشور و ملت ما در دنیاست.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله سیدحسن عاملی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل اضافه کرد: قوه مقننه در این خصوص موجب شکسته شدن هیمنه ملت ما در دنیا شده و اگر ملت در محکمه ای بر علیه مجلس شکایت کند، قطعا مجلس محکوم است.

وی افزود: به راحتی می توان از اعتبار اوصافی مثل مدیر، مدبر و رجل سیاسی بودن، شرایطی استخراج کرد که فاقدین شرایط لازم، نتوانند ثبت نام کنند.

نماینده ولی فقیه در استان در عین حال با اشاره به حمله آمریکا به سوریه بدون مجوز شورای امنیت آن را اهانت به تمام دولت های عضو در سازمان ملل دانست.

وی متذکر شد: در چنین وضعیتی، احتمال بروز هرگونه فاجعه در دنیا وجود دارد. آنها در حمله به عراق نیز از شورای امنیت اجازه نگرفتند و اجازه گرفتن از سازمان ملل را به بازی موش و گربه تشبیه کردند و گفتند «آمریکا حوصله بازی موش و گربه را ندارد».

عاملی با اشاره به تناقض گویی های ترامپ در خصوص مسایل سوریه یادآور شد: وی قبلا گفته بود سوریه مشکل ما نیست و حالا با جدیت وارد جنگ سوریه شده است. وی قبلا گفته بود داعش شیطانی ترین گروه روی زمین است و حالا با نیت دفاع از داعش به سوریه حمله کرده است.

وی همچنین با اشاره به تعداد موشک های شلیک شده از کشتی آمریکایی به سوریه بیان داشت: رادارهای روسی خیلی کمتر از آن را نشان می دهند و این نشان روحیه تجاری ترامپ است چون آمریکا هزینه دخالت نظامی در سوریه را از عربستان می گیرد.

به گفته خطیب جمعه اردبیل آمریکا در ازاء عددی که اعلام کرده 100 میلیون دلار از سعودی ها گرفته ولی کمتر از آن را شلیک کرده تا تصرف مجانی در دلارهای سعودی داشته باشد و این ذلت بزرگ هم برای دولت آل سعود، هم برای ملت عربستان و هم برای مفتی های درباری است.

وی همچنین با اشاره به تمدید تحریم های ایران توسط اتحادیه اروپا که چند روز بعد از وضع تحریم های جدید توسط آمریکا صورت گرفت، عنوان کرد: اروپایی ها با آمریکایی ها در نقطه تحریم ایران و نقض برجام، مشترک و متحد هستند. آنها به تعهدات خود در برجام عمل نمی کنند و در حالی که تعهد دو طرفه است بنابراین آنچه منعقد شده از اسم تعهد خارج شده و به باجگیری تبدیل گردیده است.

عاملی تاکید کرد: آمریکا برای ایجاد رعب در شرکت هایی که می خواهند به زیرساخت های اقتصادی ایران کمک کنند، آنها را با مبالغ بسیار سنگین به اتهام نقض تحریم جریمه می کند و لذا در حال حاضر یک رعب وحشتناک در دنیا در مراکز سرمایه گذاری نسبت به ایران حاکم شده و نفع اقتصادی برجام نسبت به ایران را به حداقل رسانده است.

وی افزود: صریح برجام این است که آمریکا به بهانه های غیرهسته ای نمی تواند تحریم های جدید علیه ایران وضع کند و لذا از جهت حقوقی آمریکا ناقض قطعی بوده و قطعا محکوم است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری بدترین اقدام آمریکا در نقض برجام را تحریم و جریمه بانک های بین المللی دانست و اضافه کرد: این بدترین تأثیر را در رشد و گشایش اقتصادی ایران، گذاشته است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «تمدید تحریم ها بی تردید نقض برجام بوده و باید واکنش نشان داد»، گفت: هم مجلس و هم دولت باید در این خصوص اقدام لازم را انجام دهند.

عاملی مراجعه به راهکارهای مقام معظم رهبری به عنوان اصول اقتصاد مقاومتی را اصلی ترین چاره کار دانست و تصریح کرد: در عید امسال مقام معظم رهبری فرمودند «واردات هرگونه کالا که امکان تولید در داخل دارد، حرام شرعی است»، ما از دولت می خواهیم با عمل به این فتوی سریعا مقدمات قانونی اعمال آن را فراهم کند.

وی به مناسبت وفات حضرت زینب (س) به بحث حجاب پرداخت و با اشاره به حکم دیوان دادگستری اروپا مبنی بر دادن اختیارات به کارفرمایان جهت اخراج کارکنان مسلمان محجبه بیان داشت: ذلت اندیشه لیبرالیسم به جایی رسیده که تاب مقاومت در برابر یک متر پارچه را ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ادامه داد: تردیدی نیست که ممنوعیت حجاب در محیط کار، مصداق بارز تبعیض است. آنها با شکل تبعیض آمیزی از مهندسی اجتماعی می خواهند زنان مسلمان را به پذیرش هویت سکولار مجبور نمایند و این روند قطعا پایان خوشی نخواهد داشت.

وی با گرامیداشت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، ارتش ما قوی ترین و مقتدرترین، خودکفاترین، مردمی ترین، مکتبی ترین، صلح جو ترین ارتش منطقه و شایسته ترین ارتش از جهت فرماندهی و رو سفیدترین آنها در برابر ملت خود است.