رئیس اداره محیط‌زیست استان خراسان شمالی گفت: کانال‌کشی و زهکشی زیستگاه‌های تالابی توسط افراد سودجو و تبدیل آن به زمین کشاورزی یکی از عوامل نابودی تالاب‌ها در این استان است.

اسکندر گردمردی در گفت وگو با خبرنگار مرور نیوز با بیان اشاره به اینکه در حال حاضر 15 تالاب رودخانه‌ای، دریاچه پشت سد و دو رودخانه اصلی در استان وجود دارد اظهار داشت: در سال‌های اخیر بعضی از افراد سودجو با زه‌کشی و کانال‌کشی کردن زیستگاه‌های تالابی و هدایت آب آن تالاب‌ها را به زمین‌های کشاورزی تبدیل می‌کنند.

گردمردی افزود: متاسفانه برخی زیستگاه‌های تالابی در طول مسیر رودخانه اترک مثل تالاب قشلاق در استان توسط افراد سودجو تبدیل به زمین‌های کشاورزی و نهال‌کاری شده و در معرض خطر نابودی قرار دارد.

وی تصریح کرد: این سازمان برای جلوگیری از تخلفات و تصاحب زمین‌های بستر رودخانه‌ها بارها پیگیری‌هایی انجام‌شده است اما پیگیری ما به‌تنهایی پاسخگوی جلوگیری از این تخلفات نیست و باید همه دستگاه‌های متولی در این زمینه اقدام کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان بابیان اینکه تالاب‌ها چون در مسیر رودخانه‌ها و شاخه‌های فرعی رودخانه‌ها و در پایین دست سدها احداث‌شده‌اند، افزود: باید حداقل نیاز آبی برای زنده ماندن تالاب‌ها تأمین شود که امروزه عواملی ازجمله کاهش بارندگی‌ها، احداث سد در مسیر رودخانه‌ها و غیره حیات تالاب‌های ساخته‌شده در مسیر رودخانه‌ها که شامل اکوسیستمی از انواع موجودات، جانوران و پوشش گیاهی دچار آسیب می‌شود.

وی آلودگی را یکی دیگر از چالش‌های تالاب‌های استان عنوان کرد و گفت: آلودگی ناشی از پسماند و کودهای شیمیایی زمین‌های کشاورزی، یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی تالاب‌های استان است.

رئیس اداره محیط‌زیست طبیعی اداره کل محیط‌زیست استان اظهارداشت: وضعیت موجود در تالاب‌ها منجر به تکه تکه شدن رودخانه‌های استان و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌های آبی شده است که حیات گونه‌های جانوری و گیاهی را به شدت تهدید می‌کند.