رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گفت: پنج میلیارد ریال برای ایجاد موزه عرفان و فلسفه در این شهرستان اختصاص یافت.

به گزارش مرور نیوز، جواد حدادنیا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبر این شهرستان با بیان اینکه واگذاری این محل در گرو همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی است، اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی و فرمانداری شهرستان سبزوار پیگیری‌های لازم برای اختصاص این محل به دانشگاه و راه‌اندازی موزه عرفان و فلسفه را کرده‌اند و این موضوع نیاز به حمایت مسئولان استانی دارد.

وی با اشاره به تلاش‌ها برای واگذاری تپه دامغانی‌های سبزوار به دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: این مجموعه باستانی نیز در انتظار واگذاری از سوی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی است.

حدادنیا با اشاره به رشد 2.37 صدم درصدی دانش در دانشگاه حکیم سبزواری عنوان کرد: این میزان در سال 1393 حدود 67 صدم با 200 هیئت علمی بود که این میزان با رشد اعضای هیئت علمی افزایش یافته است.

وی با اشاره به رشد بودجه فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این بودجه در سال 1392 حدود 170 میلیون تومان در سال 1395 به 500 میلیون تومان رسید که تاثیر مناسبی در رشد فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه و رشد سه برابری نشریات دانشجویی دارد.

حدادنیا گفت: امسال نیز پیگیر هستیم تا بتوانیم کنگره بزرگداشت آیین‌های حماسی راه ابریشم را برگزار کنیم که برنامه ریزی‌های ویژه‌ای برای اجرای این طرح انجام شده است.

وی با اشاره به عقد حدود 200 هزار دلار قرار داد بین‌المللی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های اروپایی عنوان کرد: با عقد این قراردادها زمینه برای حضور اساتید، پژوهشگران و اعضای هیئت علمی در این دانشگاه‌ها فراهم شده است.

وی عنوان کرد: تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تورین ایتالیا، پاریس 13، قالب افغانستان و لیون فرانسه برای پژوهش به دانشگاه حکیم سبزواری سفر می‌کنند.

حدادنیا با بیان اینکه فضای پس از برجام و افزایش ارتباطات با کشورهای خارجی زمینه برای افزایش ارتباطات با دانشگاه‌های خارجی فراهم شده است، افزود: دیپلماسی فعال علمی دانشگاه حکیم سبزواری امسال نیز برای ارتباط با دانشگاه‌های سایر کشورها ادامه دارد و در این عرصه امسال هدف گذاری شده تا با دانشگاه‌های اروپایی تفاهم نامه هایی امضاء شود.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به امضای قرارداد بین بخش صنعت با دانشگاه حکیم سبزوار گفت: در سال گذشته حجم قراردادهای این دانشگاه با بخش صنعت به حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید که پیش بینی می‌شود این میزان به حدود چهار میلیارد تومان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: حجم این قراردادها در سال‌های 90 تا 91 حدود یک میلیارد و 900 میلیون ریال بود که این میزان در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافت.

حدادنیا خاطرنشان کرد: هم اکنون 250 دانشجوی خارجی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه در حال تحصیل هستند. 12 شرکت و هسته فناور در مرکز رشد این دانشگاه در حال فعالیت است که پس از طی دوره پیش رشد، دوره مقدماتی و دوره رشد پیشرفته زمینه ادامه فعالیت آنها در حوزه دانش بنیان فراهم می‌شود.

حدادنیا گفت: پس از ورود این شرکت‌ها به حوزه دانش بنیان دانشگاه به عنوان پشتیان از آنها حمایت‌های لازم را در زمینه تامین نیازهای مالی، پرداخت تسهیلات تا سقف 150 میلیون ریال و با کارمزد چهار درصد و معافیت از مالیات انجام می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه از 198 به 260 نفر گفت: امسال 20 میلیارد ریال به عنوان گرند پژوهشی برای توسعه فعالیت های علمی اساتید و دانشجویان این دانشگاه اختصاص داده شد.

سرپرست دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار در ادامه با اشاره به مشکلات این دانشگاه ادامه داد: زمین شرکت خط و لوله مخابرات وزارت نفت در قراردادی به صورت اجاره در اختیار این دانشگاه قرار داده شده است.

حدادنیا افزود: مسئولان دانشگاه در گذشته ضوابط این قرار داد اجاره را رعایت نکرده‌اند که این مسئله سبب اختلافی بین دانشگاه و شرکت خط لوله و مخابرات وزارت نفت شد.

وی عنوان کرد: بخشی از ضوابط مربوط به پرداخت اجاره انجام شده و امید است بتوانیم با پیگیری‌هایی که انجام شده زمین این شرکت به دانشگاه واگذار شود. یکی از مشکلات این دانشگاه عدم همراهی مسئولان شهرستان برای واگذاری زمین برای استقرار این دانشگاه است.

سرپرست دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار افزود: اگر تفاهم نامه‌های این دانشگاه اجرایی نشود، دانشگاه فناوری‌های نوین سبزوار به دانشکده تغییر پیدا می‌کند که ما امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.