در حاشیه همایش بین المللی بهبود و ارتقای محیط زیست عراق در کربلا، مقرر شد یک مرکز آموزشی پژوهشی مبارزه با پدیده ریزگردها و گرد و غبار در کربلا در فضایی بیش از 200 هکتار احداث شود.

به گزارش مرورنیوز، مجید شفیع پور رییس مرکز بین الملل و امور کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست در دومین همایش بین المللی ارتقای وضعیت محیط زیستی عراق در کربلا با اشاره به رخداد اخیر گرد و غبار در محدوده کربلا و نجف و بخش های نزدیک مرز جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران مطالبات خود در ارتباط با اقداماتی که وزارت محیط زیست و بهداشت عراق انجام داده دنبال می کند.

وی ادامه داد: در همین ارتباط از طریق مذاکرات دیپلماتیک در شنبه و یکشنبه هفته جاری با مسئولان محلی در کربلا جلساتی برگزار و مقرر شد که چگونگی مبارزه با پدیده ریزگردها جدا از ابعاد هوا شناختی و رخدادهایی که بادهای سطحی و وزش های گوناگون منتهی به آن می شود؛ تلاش های دو جانبه ای برای ایجاد ظرفیت سازی و تحرک لازم در عرصه علمی به وجود آید.

مرکز آموزشی پژوهشی مبارزه با پدیده ریزگرد ها و گرد و غبار در کربلا احداث می شود

شفیع پور تصریح کرد: در این مذاکرات مقرر شد یک مرکز آموزشی پژوهشی مبارزه با پدیده ریزگردها و گرد و غبار در فضایی بیش از 200 هکتار در کربلا احداث شود.

رییس مرکز اموربین الملل و کنوانسیون ها افزود: همچنین مقرر شد طرح اجرایی این کار در بازه زمانی دو ماه آینده بین دو طرف مبادله شود که بتواند گام های عملی توانمند سازی و ظرفیت سازی کنترل انتشار ریزگرد ها و کانون گرد و خاک در محدوده خاک جمهوری عراق به سرعت آغاز شود.

شفیع پور با اشاره به ابراز تمایل شدید و اعلام توانایی لازم علمی و کاربردی در عراق به ویژه در استان کربلا و حوالی آن به اندازه کافی وجود ندارد، اظهارکرد: در این مذاکرات مقرر شد برای مقابله بهتر و موثرتر این مرکز آموزشی و پژوهشی هم بر روی گیاهان و هم بر روی نوع سیستم های تثبیت دهنده خاک کار کند تا بتواند در بازه زمانی کوتاهی کانون های انتشار ریزگرد را به کانون های حاشیه ای که مستقیم از عراق وارد خوزستان می شود، مدیریت و کنترل کند.

شفیع پور گفت: انتظار می رود، در 2 ماه آینده اسناد این کار که یکی از بزرگترین الگوهای کار مشترک این کشور برای مقابله و کنترل انتشار ریزگردها است، در زمینه مدیریت منابع آب در دجله و فرات و تثبیت خاک و رویش رستنی ها محقق شود و انتشار ریزگردها در محدوده خاک عراق در کنترل قرار گیرد.

به گفته وی، بخشی از دغدغه هایی که در مدیریت منابع، برآوردها و روش های علمی تخمین تبخیر و همچنین مقابله با پدیده گرد و غبار وجود دارد از سوی هیات ایرانی ارائه شد که مورد استقبال جامعه علمی عراق قرار گرفت.

دومین همایش بین المللی ارتقای وضعیت محیط زیستی عراق با حضور مسوولان و متخصصان چند کشور همسایه از جمله ایران شنبه 26 فروردین در کربلا برگزار شد که سید محمد مجابی معاون پارلمانی و مجید شفیع پور رییس مرکز بین الملل و امور کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست از ایران در این همایش حضور داشتند.