استان مرزی و سرسبز گلستان پیش از این به عنوان محل گذری بین دو قطب گردشگری شمال و زیارتی مشهد مطرح بود اما امسال رشد ثبت ورودی مسافران نوروزی و آمارهای اسکان نشاندهنده ماندگاری و بیتوته بیشتر گردشگران در این منطقه است.

به گزارش مرور نیوز، گلستان با بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت علاوه بر عبور جاده بین المللی تهران - مشهد از داخل استان و ساحلی بودن آن، ویژگی های منحصر بفرد گردشگری در بخش اقوام و آداب و رسوم و صنایع دستی آنها و حوزه های تاریخی، زیارتی، طبیعی، فرهنگی و آبی دارد که برخی از آنها در میل گنبد، پارک ملی گلستان، خالدنبی، بازارچه مرزی اینچه برون، بازارچه ساحلی بندرترکمن، جزیره آشوراده، سواحل بندرگز، پارک های جنگلی النگدره، قرق، دلند، شهرتاریخی جرجان و دریای خزر جلوه گر است.
هرچند برای استفاده بهتر از این ظرفیت ها در جذب مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور و در پی آن رونق اقتصادی استان و ساکنان این خطه، سرمایه گذاری بیشتر را می طلبد.
برای دیدن این زیبایی ها و بهره مندی از آب و هوای مطلوب این استان در نوروز امسال افزون بر یک میلیون گردشگر به گلستان سفر کردند.
و اما در آستانه نوروز 96 دستگاه های خدمت رسان گلستان همچون راهداری و حمل و نقل جاده ای، میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، پلیس راه، هلال احمر برای استقبال از مسافران اقدام به برنامه ریزی و بسیج امکانات برای افزایش ورود و ماندگاری گردشگران دراین خطه انجام دادند که تلاش آنها برای رونق بیشتر صنعت گردشگری استان که همواره مورد تاکید مسئولان بوده تا حدودی موثر وافع شد.

*رشد 96 درصدی ورود گردشگر نوروزی به گلستان
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان در این زمینه گفت: امسال ورود گردشگر نوروزی به این استان به یک میلیون و 30 هزار و 935 نفر رسید که رشد 96 درصدی را نسبت به نوروز 95 شاهد بودیم.
ابراهیم کریمی در گزارش عملکرد نوروزی ستاد تسهیلات خدمات سفر استان ،اظهار داشت: همچنین امسال آمار بازدید کنندگان از جاذبه های استان به 6 میلیون و 167 هزار و 751 نفر رسید که رشد 155 درصدی نسبت به نوروز سال 95 دارد.
وی با بیان اینکه 2.3 دهم درصد از اقامت گردشگران نوروزی کشور را استان گلستان به خود اختصاص داد، بیان داشت: در کشور 63 میلیون بازدید کننده از مکان‎های تاریخی ثبت شد که سهم استان گلستان 9.8 درصد بازدیدها بود.
کریمی اضافه کرد که گرگان بیشترین اقامت مسافران را در ایام نوروزی با 391 هزار و 691 هزار نفر به دلیل وجود مکان تفریحی و اقامتی زیاد و موزه‎ها به خود اختصاص داد.
به گفته وی؛ گالیکش با 152 هزار و 181 گردشگر و مینودشت با 99 هزار و 314 گردشگر در رده های بعدی بودند.
همچنین بندرترکمن واقع در غرب استان با یک میلیون و 512 هزار و 800 هزار نفر بیشترین بازدید کننده نوروزی را داشت و به گفته کریمی پس از آن گرگان با بیش از 935 هزار نفر و گالیکش با 720 هزار نفر رتبه دوم و سومی را به خود اختصاص دادند.

*اسکان بیش از 58 هزار مسافر در مدارس
مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش گلستان گفت که 58 هزار و 372 مسافر نوروزی در قالب 16 هزار و115 خانوار از طرح اسکان این اداره کل در فاصله زمانی 28 اسفند 95 تا 12 فروردین 96 بهره مند شدند.
قربانعلی بذرافشان اظهار داشت: از این تعداد47 هزار و 585 نفر مسافر فرهنگی در قالب 13 هزار و 110 خانوار بودند.
به گفته وی؛ هشت هزار و 94 نفر در قالب دو هزارو 241 خانوار غیر فرهنگی و دو هزار و 693 نفر در قالب 764 خانوار نیز از امکانات باشگاه فرهنگیان در شهرهای گرگان و گنبدکاووس استفاده کردند..
برای نوروز 96 در گلستان علاوه بر دو باشگاه فرهنگیان گرگان و گنبدکاووس، 185 مدرسه با یکهزار و 587 کلاس درس در سه گروه جهت اسکان مسافران با اولویت فرهنگیان و بهره گیری از 455 نیروی اجرایی آماده شده بود.

*کشف 4700 کیلوگرم فرآورده خام دامی فاسد در گلستان
مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت که در اجرای طرح نظارت بهداشتی نوروزی این اداره کل 4 هزار و 700 کیلوگرم فرآورده های خام دامی فاسد دراستان کشف و معدوم شد.
محمودرضا وفایی اظهار داشت: این مقدار فرآورده های فاسد با دو هزار و 760 بازرسی از مراکز تولید، توزیع و عرضه این فرآورده ها، رستوران ها، هتل ها، خودروهای ویژه حمل، کشتارگاه های دام و طیور، سردخانه های نگهداری و کارگاه های فرآوری و بسته بندی کشف شده است.
به گفته وی؛ در اجرای طرح نوروزی دامپزشکی استان گلستان 38 مرکز متخلف عرضه فرآورده های خام دامی به مراجع قضایی معرفی شد، این طرح از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 اجرایی و بر یکهزار و 909 مرکز فعال عرضه فرآورده های خام دامی در استان گلستان نظارت شد.

*حضور افزون بر یک میلیون زائر نوروزی در بقاع متبرکه گلستان
مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت که بیش از یک میلیون و 200 هزار مسافر و زائر نوروزی از 28 اسفند 95 تا 14فروردین 96 در بقاع متبرکه استان حضور یافته و از برنامه های طرح آرامش بهاری استفاده کردند.
حجت الاسلام سیف اله سهرابی افزود که در طرح آرامش بهاری ویژه نوروز 56 امامزاده و بقعه متبرکه شاخص و در دسترس مسافران نوروزی آماده شده بود.
وی تدارک اسکان موقت مسافران در 23 بقعه،40 بقعه شاخص استان برای برگزاری برنامه لحظه تحویل سال نو، برپایی ایستگاه صلواتی در جوار 24 بقعه، برگزاری نمایشگاه فرهنگی در کنار 38 بقعه، برنامه های سخنرانی با حضور روحانیان مستقرو 30 روحانی اعزامی در شبستان های 18 بقعه، برپایی مراسم ادعیه و مناسبتی در 26 بقعه، برگزاری نمازجماعت در 22 بقعه و برپایی خیمه معرفیت و پاسخگویی به سوالات شرعی و مشاوره وقف در جوار 17 بقعه را از دیگر اقدامات در طرح آرامش بهاری ویژه نوروز در گلستان برشمرد.
در گلستان 123 بقعه متبرکه و پنج هزار موقوفه با 63 هزار رقبه وجود دارد.

*رشد 57 درصدی پروازهای فرودگاه گرگان
مدیرکل شرکت فرودگاه های استان گلستان گفت که پروازهای نوروز 96 از فرودگاه بین المللی گرگان نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد رشد داست.
رامین آذری اظهار داشت: از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96 در مجموع 184 پرواز که بیشتر آن داخلی بود از فرودگاه گرگان به سایر نقاط کشور انجام شد.
وی گفت: از طریق این پروازها 14 هزار و 767 مسافر جابجا شدند که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حدود 90 درصد رشد داشت.
گلستان 2 فرودگاه در گرگان و کلاله دارد که از مرکز استان پروازهای مختلف به تهران، مشهد، زاهدان، رشت، اهواز، کیش و نجف اشرف انجام می شود.

*رشد 6 درصدی ورود مسافران نوروزی
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت که در نوروز امسال 682 هزار و726 خودروی مسافران نوروزی از چهار محور شامل گلوگاه - گرگان، جنگل گلستان - سه راهی کلاله، شاهرود - آزادشهر و شاهرود - گرگان وارد این استان شدند که نسبت به نوروز سال قبل از 6 درصد رشد برخوردار است.
مهدی میقانی همچنین از ثبت خروج 634 هزار و 403 خودرو از استان در نوروز امسال خبر داد و افزود: ساعت اوج تردد خودرو در محورهای ارتباطی استان بین ساعت 17 - 16 عصر بود.
گلستان افزون بر 5 هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد.

*امدادرسانی به 231 مصدوم درحوادث نوروزی
مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان گفت: از آغاز اجرای طرح نوروزی سال 96 تا ساعت صبح 14 فروردین ماه 231 نفر بر اثر حوادث مختلف در سطح استان مصدوم شدند.
حسین احمدی اظهارداشت: این حوادث شامل 88 مورد در جاده ها، یک مورد برف و کولاک، یک انفجار ناشی از نشست گاز، 6 مورد حادثه کوهستان و یک زلزله بود که از سوی نیروهای این جمعیت به مصدومین آن امدادرسانی شد.
وی اظهار داشت: در مجموع 2 مورد امدادرسانی در حوادث شهری انجام و در 68 پایگاه و ایستگاه ثابت، سیار و موقت این جمعیت، 16 نفر به صورت سرپائی درمان، 102 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و بقیه نیازمند اقدامات درمانی نبودند.
به گفته وی؛ در مجموع 5 نفر نیز در حادثه های مختلف جان باختند.
گلستان یکی از استان های شمالی و گردشگری ایران است که در کنار دریای خزر، کشور ترکمنستان، استان های خراسان شمالی، سمنان و دامنه های شرقی البرز و مازندران واقع شده است و هر ساله حدود 18 میلیون مسافر به آن سفر کرده و یا از این استان عبور می کنند.
زیبایی های این استان در آثار طبیعی و تاریخی و اقوام مختلف آن با آداب و رسوم و سنت های بومی محلی جلوه گر است.
گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمیعت دارد که از اقوام و مذاهب مختلف بوده و در 30 شهر و یکهزار و 75 روستا زندگی می کنند.