رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت : درآمدهای صادراتی این استان در دولت یازدهم از مرز چهار میلیارد دلار عبور کرده و یکی از مهمترین علل افزایش صادرات، برجام بوده است.

به گزارش مرور نیوز، صادرات استان کرمان در سال 95 برای سومین سال متوالی از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد و تراز تجاری این استان با 423 میلیون دلار مثبت شد.
این در شرایطی است که برخی کالاهای تولیدی استان کرمان از سایر گمرکات کشور صادر می شود که آمار آنها در صادرات استان کرمان لحاظ نمی شود و اگر ارزش آنها را هم اضافه کنیم رقم صادراتی استان بیش از این خواهد بود.
رشد 46 درصدی صادرات استان کرمان از زمان استقرار دولت یازدهم تاکنون حاکی از افزایش تولید واحدهای تولیدی و صنعتی این استان بوده و افزایش صادرات محصولات شاخصی چون پلی اتیلن، نانو کامپوند مستربچ گرانول، روغن خوراکی، کاشی و سرامیک، انواع مواد معدنی فرآوری شده، خرما، پسته و مغز پسته به کشورهای اروپایی و آسیای میانه علاوه بر اینکه تراز تجاری کرمان را سه سال پیاپی مثبت کرد، افزایش تعامل و داد و ستد تجاری بازرگانان این استان با کشورهای دیگر را نیز به همراه داشته است.
از سوی دیگر واردات استان کرمان نیز افزایش یافته اما بیشتر کالاهای وارداتی، ماشین آلات خط تولید، کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه بوده که نشانه رونق تولید در این استان است.
پس از برجام و گشایش مراودات تجاری ایران با سایر کشورها، خرید و واردات برخی ماشین آلات خارجی و تجهیزات مورد نیاز سرمایه گذاران و شرکت های دولتی، بدون واسطه روان شده و حداکثر تا 63 درصد قیمت تمام شده آنها کاهش یافته است.
همچنین در صادرات پسته و خرما که از محصولات شاخص استان کرمان به شمار می رود، برگشت پول تسهیل شده است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ایجاد ارتباط مجدد پس از برجام بین بازرگانان کرمانی و شرکای تجاری خارجی که قبلا به واسطه وجود تحریم ها اجازه مبادلات بازرگانی با ایران را نداشتند افزایش صادرات این استان را رقم زده است.
محمدرضا قوام افزود: قبول داریم برجام به طور کامل اجرایی نشده ولی حقیقت این است که برنامه جامع اقدام مشترک، تاثیر مثبتی روی صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی کشور داشته و استان کرمان نیز متاثر از سراسر کشور با افزایش صادرات و مبادلات بازرگانی مواجه شد.
وی بیان کرد: نکته دیگر در این زمینه افزایش واردات به استان است ولی عمده کالاهای وارداتی، واسطه ای و مواد اولیه بوده که نشانه رونق تولید و اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی است.
وی گفت: واردات استان کرمان در ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید حدود 432 میلیون دلار بود که سال 93 حدود 719 میلیون دلار، سال 94 حدود 757 میلیون دلار و سال گذشته با شش میلیون دلار کاهش به 751 میلیون دلار رسید ولی 700 میلیون دلار آن مربوط به واردات کالاهای واسطه ای است.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، علت افزایش واردات را احداث کارخانه های جدید در استان عنوان کرد و افزود: استان کرمان در راستای هدفمند کردن واردات به سمت واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای حرکت کرده است به گونه ای که بیشترین میزان واردات این استان را اجزا و قطعات خودرو تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه تراز تجاری استان کرمان در سال 95 با 423 میلیون دلار مثبت شد عنوان کرد: با برنامه ریزی های که در مجموعه استان صورت گرفته، تمامی اقدامات بازرگانی باید به مثبت شدن تراز تجاری کرمان بینجامد و این یکی از اقدامات اقتصاد مقاومتی است.

**رشد 310 درصدی درآمد گمرکات استان کرمان در دولت تدبیر و امید
همچنین درآمد گمرکات استان کرمان در چهار سال گذشته 22 هزار و 829 میلیارد ریال بوده و این درآمد فقط در سال 95 از مرز 8 هزار میلیارد ریال عبور کرد که می توان گفت درآمد گمرکات استان در چهار سال گذشته با رشد چهار برابری نسبت به مدت مشابه در دولت قبل 310 درصد رشد داشته است.
مدیرکل گمرکات استان کرمان در این باره گفت: سال 95 درآمد گمرکات استان بیش از 800 میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 83 درصد رشد داشت.
محمدرضا قادر، ارزش صادرات استان کرمان در سال 95 را یک میلیارد و 174 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: سومین سال متوالی است که رقم صادراتی از گمرکات کرمان از مرز یک میلیارد دلار عبور می کند.
وی خاطرنشان کرد: صادرات استان کرمان در سال 94 به یک میلیارد و 64 میلیون دلار رسید و در سال 95 به بیش از یک میلیارد و 174 میلیون دلار افزایش یافت که به لحاظ وزنی 11 درصد کاهش ولی به لحاظ ارزش 10 درصد افزایش را نشان می دهد.
مدیرکل گمرکات استان کرمان از افزایش صادرات محصولات دانش بنیان در کرمان خبر داد و گفت: نانو کامپوند مستربچ گرانول یکی از اقلام صادراتی تکنولوژی محور است که سال 95 بیش از 261 میلیون دلار از این محصول در استان کرمان صادر شده است.
وی اضافه کرد: بسیاری از کالاهای تولیدی استان همچون فرش دستباف، سیمان و برخی از مواد فرآوری شده معدنی از سایر گمرکات کشور صادر می شود که آمار آنها در صادرات استان لحاظ نشده است.
قادر همچنین به کاهش یک درصدی ارزش واردات کرمان در سال 95 اشاره و عنوان کرد: این واردات به لحاظ وزنی هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و بیشتر اقلام وارداتی به استان کرمان کالاهای سرمایه ای همچون ماشین آلات خط تولید، مواد اولیه کالاهای واسطه ای برای تولید و همچنین ماشین آلات راهسازی و کشاورزی بوده است.
یکی از مشکلات بخش صادرات استان کرمان این است که برخی کالاهای تولیدی استان مانند فرش دستباف، سیمان، مواد خام و فرآوری شده معدنی که از نظر وزن و ارزش قابل ملاحظه هستند از سایر گمرکات کشور صادر می شود و آمار آنها در صادرات استان لحاظ نمی شود. مسئولان گمرکات استان از صادرکنندکنندگان خواسته اند هنگام تکمیل اظهارنامه صادراتی خود، استان کرمان را به عنوان مبداء مشخص کنند تا کالاهای آنها به تراز تجاری استان افزوده شود.
600 شخص حقیقی و حقوقی در حوزه صادرات و واردات استان کرمان فعالیت می کنند.
گمرک بم در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، گمرک رفسنجان در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، گمرک سیرجان در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و دفتر صادراتی جنوب استان در جیرفت، مناطق گمرکی استان کرمان هستند.