معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: سن اعتیاد در جامعه در حال کاهش است که این مسئله بسیار نگران کننده است.

سرهنگ علیرضا پریور در گفتگو با مرور نیوز به تشریح آسیب اجتماعی اعتیاد پرداخت و اظهار کرد: اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی پذیرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی به اشکال گوناگونی در جامعه بروز می کنند، افزود: اعتیاد هم اشکال گوناگونی دارد که هر کدام از آنها آسیب های خاصی به دنبال دارد.

سرهنگ پریور از تفاوت آسیب های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی سخن به میان آورد و تصریح کرد: آسیب های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر صنعتی بسیار نگران کننده تر و پیچیده تر از مواد مخدر سنتی است.

وی ادامه داد: اعتیاد به مواد مخدر در بُعد اجتماعی آسیب های خاصی دارد که از هم گسیختگی نظام اجتماعی و ارزشی و هنجاری جامعه، آسیب های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی از آن جمله است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان آسیب های اجتماعی در بُعد فردی را شامل آسیب های جسمی و روانی عنوان کرد و ادامه داد: اعتیاد به مواد مخدر در سطح کلان را می توان در بخش های ریزتر از جمله خانواده مشاهده کرد.

اعتیاد یکی از عوامل از هم گسیختگی نظام خانوادگی

سرهنگ پریور یکی از علل از هم گسیختگی نظام خانوادگی را اعتیاد به مواد مخدر دانست و افزود: زمانی که خانواده از هم گسیخته شد تبعات و آسیب هایی به دنبال دارد؛ فرد معتاد به مواد مخدر هزینه هایی به صورت دائم به خانواده تحمیل می کند در نتیجه اقتصاد خانواده دچار مشکل می شود.

وی گفت: افراد دچار اعتیاد نمی توانند رابطه مطلوب با اعضاء خانواده برقرار کنند بنابراین چنانچه هر کدام از والدین دچار این آسیب باشند نمی توانند نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کنند.

سرهنگ پریور گفت: پرخاشگری، روابط اجتماعی نامطلوب، فشار اقتصادی، اختلال در روابط خانوادگی افراد معتاد در نهایت منجر به طلاق می شود و باید توجه داشت که طلاق هم آسیب های به دنبال دارد و فرزندان طلاق در معرض آسیب های اجتماعی بیشتری قرار دارند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان با اشاره به اینکه افزایش اعتیاد منجر به افزایش طلاق می شود، گفت: در بحث اعتیاد اولین کسی که آسیب می بیند فرد معتاد است؛ نمی توان گفت که در بحث اعتیاد فقط آسیب اهای اجتماعی یا خانواده را مورد توجه قرار دهیم بلکه باید تمامی ابعاد این آسیب مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت: باید سعی شود اعتیاد را به حداقل ممکن برسانیم تا آسیب ها به حداقل ممکن در جامعه برسند.

سرهنگ پریور تلاش های چندین دهه برای مبارزه با مواد مخدر را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این زمینه در ابتدا سیاست گذاری ها صرفاً در حوزه مبارزه با عرضه مواد مخدر بود و موفقیت های خوبی حاصل شد اما این موفقیت ها مشکل را حل نکرد چرا که در حوزه مبارزه با تقاضای مواد مخدر برنامه مدون و حساب شده ای نداشتیم.

وی بیان کرد: برنامه هایی در این زمینه تدوین شد و دستگاه های مختلف پای کار آمدند اما برنامه های تدوین شده در این حوزه در کوتاه مدت نتیجه مطلوب نمی دهد اما در دراز مدت اثر بخش است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: اعتبار و نیروی انسانی در این زمینه بسیار کم است باید برنامه های بسیار وسیع تری برای پیشگیری از اعتیاد تدوین و برای اجرای آنها سرمایه گذاری شود.

افراد جامعه مهارت های زندگی اجتماعی را فرا نگرفته اند

سرهنگ پریور با اشاره به لزوم بررسی زمینه های گرایش به موادمخدر ادامه داد: در جامعه ما افراد توانمند نشده اند و مهارت های زندگی اجتماعی به آنها آموزش داده نشده است.

وی تاکید کرد: انسان ها در جامعه امروز باید توانمند شوند چرا که نمی توان انتظار داشت افرادی که توانمندی حل مسئله و کنترل هیجانات و تصمیم گیری را ندارند در مواجه با پدیده های مختلف موفق عمل کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: دانش آموزی که در مدرسه توانایی و مهارت قاطعیت و «نه گفتن» را آموزش ندیده است در شرایط خاصی که در گروه های دوستی شکل می گیرد ممکن است نتواند به پیشنهادات در خصوص مصرف مواد مخدر جواب رد دهد.

وی ادامه داد: مهارت ها باید از خانواده ها و در سنین کودکی آموزش داده شود اما خانواده ها هم در این زمینه ناتوان هستند بنابراین باید در کنار تلاش برای توانمندسازی خانواده ها، سازمان های دیگر نظیر آموزش و پرورش، بهزیستی، نهادهای فرهنگی و پلیس وارد این عرصه شوند و از کودکی برای این منظور برنامه ریزی شود.

سن اعتیاد در حال کاهش است

وی با تاکید بر اینکه باید واقعیات جامعه را پذیرفت، یادآور شد: پاک کردن صورت مسئله نه تنها به حل مشکل کمکی نمی کند بلکه بحران را دوچندان می کند.

سرهنگ پریور با ابراز نگرانی از پایین آمدن سن اعتیاد در جامعه گفت: متاسفانه سن اعتیاد در حال کاهش است به گونه ای شاهد معتادان حرفه ای در سنین 14 تا 15 سال هستیم.

وی یادآور شد: البته باید در نظر داشت که در کنار این ها برخی مادران معتاد کودکان معتاد به دنیا می آورند به این معنا که فرزندان آنها از دورن رحم مادر مبتلا به اعتیاد هستند که این افراد جزو آمار کاهش سن اعتیاد به حساب نمی آیند و این بحث پیرامون افرادی است که در طول زندگی دچار اعتیاد شده اند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمان آسیب هایی که کودکان کار را تهدید می کند را مورد اشاره قرار داد و افزود: سن اعتیاد در کودکان کار که در محیط های اجتماعی آلوده زندگی می کنند و مورد سوءاستفاده شغلی و مالی قرار می گیرند به سرعت در حال کاهش است.

وی گفت: خانواده در صورت مشاهده علائم اعتیاد در اعضاء خانواده از دخالت های غیرتحخصصی اجتناب کنند چرا که این کار آسیب را بیشتر می کنند در این مواقع باید به متخصصان، روانشناسان و افرادی که در این زمینه کار تخصصی انجام داده اند مراجعه شود.

سرهنگ پریور با اشاره به اینکه با دخالت های تخصصی احتمال حل مشکل اعتیاد بسیار بالا می رود، گفت: در برخی موارد متاسفانه زمانی که فردی مبتلا به اعتیاد می شود اولین اقدام خانواده ها طرد فرد معتاد است که این رفتار مشکل اعتیاد را تشدید کرده و مواد مخدر پناهگاه فرد می شود.

معاون اجتماعی فرماندهی پلیس راه استان کرمان تصریح کرد: اگر در خانواده نشانه هایی از اعتیاد مشاهده شد باید از فرد پشتیبانی کرده و مسئله در خانواده پذیرفته شود؛ در گام دوم از متخصصان این حوزه استفاده شود تا خانواده را گام به گام برای درمان هدایت کنند.