مشهد – ایرنا – نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: ولایتمداری ویژگی اصلی مدیران در نظام اسلامی است و باید سیره سیاسی ائمه معصومین( ع ) از جمله امام کاظم (ع) ملاک عمل مدیران در شرایط امروز باشد.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی روز یکشنبه در مراسم سوگواری سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر امام رضا (ع) افزود: امروز در کشور دو گفتمان سیاسی وجود دارد که یکی بر مبنای تفکر سکولاریستی و معتقد است که با ملاک دین نمی توان، وزیر، نماینده مجلس و رئیس جمهوری انتخاب کرد بلکه باید ملاک انتخاب افراد تخصص و تسلط آنان در مدیریت باشد.
وی بیان کرد: گفتمان دوم سیاسی در کشور بر پایه تفکری است که نظام ولایی را قبول دارد و معتقد است که باید کارگزار نظام به ولایت نزدیکتر و سبقه دینی داشته باشد و در واقع رهبر سیاسی جامعه، رهبر ولایی نیز باشد.
امام جمعه مشهد گفت: نتیجه حاکمیت گفتمان سکولاریستی این است که هزینه تفریح و تجمل گرایی آقای مدیر و خانواده اش باید از بیت المال تامین شود که مصداق همان هزار و یک شب میگساری و عیاشی هارون در زمان امام موسی کاظم (ع) است.
آیت الله علم الهدی افزود: اما گفتمان دوم که کارگزار کشور را متعهد به داشتن رفتار دینی می داند، ساده زیستی مدیر و ساخت خانه برای جوانان و ایجاد رفاه برای مردم را در نظر دارد.
وی با اشاره به توسعه وسایل ارتباط جمعی در قرن حاضر گفت: یکی از شگردهای دشمنان اسلام ایجاد تردید در مردم با قداست زدایی از چهره های دینی است تا از وابستگی مردم نسبت به یک شخصیت مفید برای جامعه و نظام اسلامی کاسته شود لذا تنها ایمان مردم شگرد تردیدسازی دشمن را شکست می دهد.
امام جمعه مشهد گفت: مشکل ما شیعیان این است که در طول ایام سال تنها فرصتی که برای عرض ارادت به محضر ائمه معصومین (ع) داریم، در مناسبت های شهادت یا ولادت آن بزرگواران است و در این ایام نیز مصائب، سختی ها و مظلومیت های آن امام معصوم (ع) به نحوی تبیین می شود تا عواطف مان را ارضا کند و در این میان دیگر فرصتی برای امام شناسی بوجود نمی آید.
وی بیان کرد: این در حالیست که زیارت هر امام معصوم (ع) با حق شناسی و معرفت وی پذیرفته می شود و زمانی زیارت به معنای واقعی محقق می شود که معرفت ما نسبت به امام معصوم(‌ع ) کامل شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه معرفت شناسی ما شیعیان نسبت به ائمه معصومین مشکلات زیادی دارد همان طور که تنها معرفت شناسی ما از دوران امامت امام موسی کاظم (ع) زندان، زجر و شکنجه آن حضرت است اما دوران امامت ایشان 34 سال و دوران اسارت آن حضرت 14 سال بود لذا امام کاظم (ع) به مدت 20 سال در بین مردم بودند و آنان را هدایت می کردند.
امام جمعه مشهد گفت: تحلیل سیاسی دوران امامت و سبک زندگی امام موسی کاظم (ع) قبل از زندان، راهگشای بسیاری از مسائل در بحران سیاسی امروز و مقابله با کفر جهانی است و مسیر مسلمانان را در شرایط سیاسی فعلی مشخص می کند.
آیت الله علم الهدی اظهار کرد: ائمه معصومین (ع) گرچه قرنها قبل می زیستند اما چون بر دل ها حکومت می کردند، در قرن حاضر نیز امام و مقتدای ما در زندگی می باشند لذا به جز احادیث و روایات به جا مانده؛ گفتار، عمل و تقریر آنان بر ما حجت است و باید سیره زندگی ائمه (ع) را دانست.
وی گفت: در زمان امام موسی کاظم (ع) دو نوع گفتمان سیاسی وجود داشت، نخست اینکه رهبر سیاسی مردم، رهبر دینی مردم باشد همان طور که پیامبر اسلام (ص) هم رهبر سیاسی و هم رهبر مرامی بود و جانشینان بعد از ایشان نیز رهبر دین و دنیای مردم هستند.
وی بیان کرد: گفتمان دوم بر این مهم تاکید داشت که رهبر سیاسی مردم نباید رهبر دینی مردم باشد که نتیجه آن هزار و یک شب می گساری و خوشگذرانی هارون و رنج کشیدن و فلاکت و بدبختی مردم می شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هارون عباسی فکر می کرد تا زمانی که امام معصوم (‌ع ) در بین مردم باشد نمی تواند به عیاشی و می گساری های خود ادامه دهد همان طور که امام کاظم (ع) به وی گفته بود که 'تو بر بدن ها با شمشیر حکومت می کنی و من بر دلها با عشق حکومت می کنم.'
امام جمعه مشهد گفت: خوشبختانه مردم ایران رشد سیاسی مطلوبی دارند و با شناخت نسبت به سیره سیاسی امام موسی کاظم (ع) می توانند خط حرکت خود را در جریان های سیاسی تشخیص دهند.
امام موسی کاظم در روز 7 صفر سال 128 ه.ق. در ابواء (منطقه‌ای در میان مکه و مدینه) به دنیا آمد.
زندگی آن حضرت همزمان با زندگی خلفای عباسی منصور، هادی، مهدی و هارون ‌الرشید بود و آن بزرگوار چندین بار به زندان افتاد و عاقبت در زندان سندی بن شابک در بغداد از به شهادت رسید.