معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: بدون توجه به شاخص های زیست محیطی، رسیدن به شکوفایی شهری ممکن نیست.

به گزارش مرور نیوز، معصومه ابتکار روز سه شنبه در پنجمین مجمع بین‌المللی اجلاس شهرهای اسلامی که با حضور رئیس جمهوری در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد با اشاره به نقش محیط زیست در تامین زندگی سالم برای شهروندان، افزود: امام صادق(ع) فرموده‌اند زندگی طیبه در شهرها جز با سه چیز شامل هوای پاک، آب فراوان و گوارا و زمین سالم و آماده برای کار و زراعت خوش نمی‌شود که این روایت می‌تواند کلید اصلی بحث‌های ما در مدیریت شهری باشد.
ابتکار ادامه داد: در شهرهای اسلامی باید با اتکا به فرهنگ و تمدن غنی اسلامی، با تلفیق تجربه و فناوری بتوان از محیط زیست محافظت کرد و یک زندگی خوب و با کیفیت را برای شهروندان رقم زد.
این مسئول در ادامه به فعالیت های صورت گرفته در زمینه رشد و شکوفایی شهری مطابق با محیط زیست در قزوین اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های خوبی در این شهر انجام شده است به طوری که این شهر به عنوان نمونه و الگو یا پایلوت برای برنامه شکوفایی شهری انتخاب شد و این گام مهمی برای کشور و قزوین به شمار می رود.
ابتکار تصریح کرد: امیدواریم در این شهر و بسیاری از شهرهای دیگر جهان اسلام بتوانیم شاخص های لازم برای شکوفایی شهری محقق سازیم و دستاوردهای قابل قبولی را هم راستا با فرمایش امام صادق(ع) برای حیات طیبه و زندگی سالم در شهرها داشته باشیم.
ابتکار با اشاره به برنامه های جهانی پیش بینی شده در حوزه شکوفایی شهری، افزود: در این رابطه یک دستور کار جهانی با اهداف 17 گانه با عنوان توسعه پایدار را در اختیار داریم که در سطح کشور نیز آنها را پیش می بریم.
وی ادامه داد: شهرهای سالم و قابل زیست یکی از اهداف 17 گانه توسعه پایدار محسوب می شود که با موضوع مدیریت شهری و بهبود کیفیت زندگی رابطه مستقیم دارد بنابراین در چنین اجلاس هایی می توان از تجربیات شهرها برای یکدیگر در این زمینه استفاده کرد.
رئیس سازمان محیط زیست در ادامه به برنامه شکوفایی شهری ملل متحد اشاره کرد و گفت: برنامه شکوفایی شهری به بحث بهره وری و اقتصاد شهر، محیط زیست، عدالت در شهر، موضوع زیرساخت‌ها و کیفیت زندگی و همچنین حکمرانی و مقرراتی که می‌تواند یک شهر را به سمت یک شهر سالم و قابل زیست پیش ببرد، می‌پردازد.
ابتکار در پایان گفت: شهرهای ما باید برای زندگی کردن، قابلیت لازم را داشته باشند که این شاخص را باید تعریف کرده و مطابق با آنها برنامه داشته باشیم.
پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی WAIC با محوریت اهداف توسعه پایدار SDG، شکوفایی شهری CPI، فرصت‌ها و چالش‌ها با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد، سفرا و جمعی از اندیشمندان علوم شهری و علوم دینی کشورهای ایران، ترکیه، عراق، هندوستان، اندونزی، بنگلادش، فلسطین، افغانستان، چین، مراکش، پاکستان و 400 شهرداری و 400 رئیس شورای اسلامی شهرهای بالای 50 هزار نفر و نمایندگان 31 استان در سالن اجتماعات دانشگاه امام خمینی (ره) برگزار می شود.