سومین جشنواره مطبوعات حامی مصرف کننده در استان فارس، در حالی به خط پایان رسید که رسانه‌های مکتوب، گوی سبقت را از رسانه‌های دیجیتال و فعالان خبرگزاری‌ها ربودند.

به گزارش مرور نیوز، مراسم اختتامیه سومین جشنواره مطبوعات حامی مصرف کننده در استان فارس، صبح پنجشنبه با حضور معاون استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صنعت و تجارت استان فارس و با استقبال بی‌فروغ فعالان رسانه و خبرنگاران، برگزار شد.

دبیر اجرایی سومین جشنواره مطبوعات حامی مصرف کننده در این مراسم که تعداد صندلی‌های خالی آن بیش از ردیف‌های پر بود، گفت: در این دوره 34 فعال رسانه‌ای آثارشان را در موعد تعیین شده به دبیرخانه ارسال کردند.

صداقت با بیان اینکه شرکت کنندگان 135 اثر برای داوری ارسال کرده بودند، گفت: 79 اثر در ارزیابی‌های اولیه جواز حضور در بخش رقابتی را کسب کرد و در این میان 31 گزارش و 22 خبر به مرحله نهایی داوری رسید.

او با معرفی داوران این دوره از جشنواره، از شاکر رئیس دانشکده خبر شیراز، هادی زمانی مدرس دانشگاه از اصفهان و امیر ترقی‌نژاد مدرس روزنامه‌نگاری از یزد، به‌عنوان سه فردی که داوری را عهده‌دار بودند یاد و قدردانی کرد.

صداقت البته وعده داد که چهارمین دوره از جشنواره، به شکل منطقه‌ای و با حضور حداقل 5 یا 6 استان با مرکزیت فارس برگزار شود.

به گزارش مرور نیوز، اگرچه برگزاری جشنواره مطبوعات حامی مصرف کننده،‌ ایده و اقدامی ارزشمند و تاثیرگذار محسوب شده و نشان می‌دهد که مسئولان به نقش رسانه و فعالان رسانه‌ای باور پیدا کرده‌اند اما نقاط ضعف مشهود در این دوره نیز، آن را چندان از دوره دوم متمایز نکرد.

استقبال اندک روزنامه‌نگاران و صاحبان قلم از جشنواره سوم، در استانی که هنوز هم بین پنج استان اول کشور به لحاظ تعدد رسانه‌های مکتوب و جزو استان‌های تاثیرگذار به لحاظ کیفیت فعالیت‌های رسانه‌ای محسوب می‌شود و به نوعی بسیاری از فعالان صاحب‌نام عرصه رسانه در کشور، از آن برخاسته‌اند، نشان از وجود ضعفی دارد که باید ریشه‌یابی شود.

در این بین حمایت صنایع، تولید کنندگان و فعالان بخش خدمات از برگزاری چنین جشنواره‌ای، نماد اهمیتی است که صنعتگران، تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی برای رسانه و فعالیت‌های این حوزه قائل هستند، بود.

به گزارش مرور نیوز، علی‌رغم آنکه بیانیه هیئت داوران، کیفیت آثار ارسالی به این جشنواره را در بندهای اول بیانیه، پائین ارزیابی کرده و به شیوه‌های نگارش و حرفه‌ای نبودن آثار ایرادهایی وارد دانسته بود، اما در تمام بخش‌های تعیین شده در فراخوان، جوایزی به چهار نفر تعلق گرفت؛ هرچند در تمام بخش‌ها تقریبا نام‌های افراد یا رسانه‌ها تشابه داشت.

البته صداقت تاکید داشت که انتخاب داوران برعهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است اما این نقد به انتخاب‌ها وارد بود که چرا به‌جای استفاده از ظرفیت‌های درون استانی و فعالان رسانه‌ای که هم‌اینک هم به لحاظ علمی و تجربی جایگاهی فاخر در فارس و کشور دارند، در یک جشنواره استانی، از داورانی غیر بومی بهره بردند؛ داورانی که همگی مدرس دانشگاهی هستند و شاید تجربه حضور آنان در عرصه رسانه خصوصا در تهیه و تولید خبر و گزارش، به عدد خبرنگارانی که عناوین اول تا سوم را کسب کردند هم نرسد!

اگرچه دخالت سلیقه داوران در هر جشنواره‌ای جزو لاینفک داوری است و نمی‌توان مدعی بود که اتفاق نمی‌افتد؛ اما آنچه در سومین جشنواره مطبوعات حامی مصرف‌کننده مشهود بود و شاید جای نقد داشته باشد، کنار رفتن تمام خبرگزاری‌ها و فضا دادن به رسانه‌های مکتوب بود.

هرچند نام جشنواره "مطبوعات حامی حقوق مصرف کننده" به جای رسانه، بر مطبوعات تکیه کرده بود و شاید این تاکید در معطوف کردن نگاه داوران به آثار رسانه‌های مکتوبی که بنا به اذعان بیانیه پایانی هیئت داوری، در گزارش‌ها بخش‌هایی از اخبار خبرگزاری‌ها را کپی می‌کنند، تاثیر گذاشته باشد!

به گزارش مرور نیوز، به حتم تداوم داشتن برپایی جشنواره‌هایی برای ایجاد انگیزه نزد فعالان رسانه‌ای در کیفیت بخشی به تولیدات خود در بخش‌های مختلف، خصوصا در زمانی که فقدان جشنواره‌هایی با تولی‌گری ارشاد، بیش از هر زمان احساس می‌شود، اهمیت بسزایی داشته و حمایت همه فعالان رسانه را به همراه خواهد داشت.

باید امیدوار بود که در آینده با توجه به فعال شدن تشکل‌های صنفی در عرصه رسانه، مانند انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان استان فارس، جشنواره‌ها به لحاظ کمی و کیفی با رشدی مناسب همراه باشد.