دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: نبود اطلاعات کافی و موازی کاری برخی دستگاه ها، تصمیم گیری در حوزه فرهنگ کشور را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شاهمرادی روز پنجشنبه در مراسم آغاز به کار رصدخانه فرهنگی، اجتماعی اصفهان در کتابخانه مرکزی این شهر افزود: به همین دلیل هم شورای فرهنگ عمومی کشور، تاسیس مرکزی برای رصد مسائل فرهنگی استان ها را تصویب کرده است.
وی افزود: این رصدخانه های که چشمان تیزبین استان ها برای آسیب شناسی حوزه فرهنگ هستند با رصد مشکلات فرهنگی و جمع آوری اطلاعات لازم، دستگاه های متولی فرهنگ را برای اتخاذ تصمیم های صحیح در این حوزه یاری می دهند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه اصفهان در تمام حوزه ها در کشور پیشتاز است، افزود: در بخش فرهنگ نیز جایگاه اصفهان مشخص و برجسته است.
وی با اشاره به اینکه مسئولیت رصدخانه فرهنگی، اجتماعی اصفهان به شهرداری این کلانشهر واگذار شده است، گفت: در این پیوند، شهرداری نیز نمی تواند به تنهایی کاری انجام دهد و نیاز است سایر دستگاه ها و ارگان ها نیز به شهرداری کمک کنند.
حجت الاسلام شاهمرادی افزود: رصدخانه شهرداری اصفهان باید با رصد فعالیت های فرهنگی در این شهر ، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار سایر نهادهای تصمیم گیر قرار دهد.
وی اظهار اطمینان کرد که رصدخانه فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان می تواند به الگویی موفق برای سایر استان های کشور تبدیل شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب است، افزود: انقلاب ما نیز یک انقلاب فرهنگی است و باید در این زمینه با قدرت تلاش کنیم.
حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی افزود: تلاش بسیاری هم اینک در عرصه های مختلف فرهنگی در حال انجام است اما موضوعی که جای خالی آن احساس می شود این است که آیا این فعالیت ها عالمانه و از روی آمایش سرزمینی صورت می گیردیا بر اساس سلیقه.
وی انجام اقدام های موازی در حوزه فرهنگی را یکی از معضلات این بخش دانست، افزود: با آغاز فعالیت رصدخانه فرهنگی اصفهان، فعالیت نهادها در حوزه فرهنگ سامان می یابد و برای نخستین بار سازوکار خاصی برای این فعالیت ها طراحی خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت 25 موسسه، سازمان و نهاد در حوزه فرهنگی شهر اصفهان گفت: بر همین اساس این نتیجه حاصل شده است که رصدخانه فرهنگی، اجتماعی اصفهان با محوریت شهرداری این کلانشهر تشکیل شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: قرار است رصد و پایش فعالیت های فرهنگی تمام نهادها توسط شهرداری جمع آوری و طبقه بندی شود و برای برنامه ریزی در اختیار نهادها، مدیران کل، روسای سازمان ها و مردم قرار گیرد.
حجت الاسلام ارزانی افزود: با شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارزیابی امکانات توسط رصدخانه فرهنگی اصفهان، چنانچه موسسات بخش خصوصی یا نهادها بخواهند در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری کنند بطور دقیق می دانند کمبودها و ضعف ها کجاست و به این ترتیب فرصت ها، تهدیدها و آسیب های فرهنگی شهر مشخص می شود.
وی تاکید کرد: رصدخانه فرهنگی، اجتماعی اصفهان نخستین نمونه در سطح کشور است که پشتوانه نظری خوبی دارد چراکه از سال 94 آغاز شده، در سال 95 اوج پیدا کرده و در سال 96 نیز بصورت رسمی کلید خورده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان نیز در این آیین با اشاره به فلسفه راه اندازی رصدخانه فرهنگی، اجتماعی شهرداری اظهار کرد: باید دید چرا با وجود منابع و امکاناتی که در حوزه فرهنگ وجود دارد بهره وری در این حوزه پایین است.
علی قاسم زاده افزود: چنانچه این موضوع آسیب شناسی شود به این نتیجه می رسیم که در حوزه فرهنگ کار بدون علم صورت گرفته است.
معاون شهردار اصفهان اضافه کرد: رصدخانه فرهنگی، اجتماعی محلی است که تمام رخدادهای فرهنگی شهر در آن ثبت می شود و هر مسئولی که قصد برنامه ریزی در این حوزه داشته باشد می تواند از داده های آن استفاده کند.
قاسم زاده افزود: با وجود سلیقه های مختلف در شورای فرهنگ عمومی استان، هم اکنون همت جمعی اعضاء بر کار هماهنگ استوار است تا فعالیت های فرهنگی در اصفهان بصورت اصولی ساماندهی شود.
رصدخانه فرهنگی، اجتماعی استان اصفهان، امروز در مراسمی با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور آغاز به کار کرد.
در این مراسم همچنین از شناسنامه فرهنگی، اجتماعی محلات شهر اصفهان در قالب پنجاه و چهارمین هفته از سری برنامه های موسوم به 'هر هفته چند افتتاح شهرداری اصفهان' رونمایی شد.