رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان در سالگرد سفر استانی کاروان تدبیر و امید به این استان می گوید: با توجه به محدودیت ها و کمبود اعتبارات 70 درصد مصوبات این سفر محقق شده است.

به گزارش مرور نیوز، کاروان تدبیر و امید در بیست و هفتمین سفر استانی روز سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت 1395 به کرمان رسید و رئیس جمهوری و وزرا تا روز بعد (چهارشنبه) میهمان مردم کرمان بودند؛ در واقع کرمان بعد از چند سفر استانی رئیس جمهوری اولین استانی بود که سفر هیات دولت 2 روزه شد.
مردم میهمان نواز استان کرمان استقبال گرم و پرشوری از رئیس جمهوری و هیات همراه انجام دادند.
این سفر ابتدا برای یک روز برنامه ریزی شده بود اما با توجه به حجم برنامه ها و درخواست مسئولان ارشد استان برای برگزاری جلسات مختلف این سفر دو روزه انجام شد.
معاونان رئیس جمهوری و وزیران دولت یازدهم به عنوان نمایندگان رئیس جمهوری به شهرستان های استان سفر و در دیدارهای مردمی و نشست با مسئولان محلی، وضعیت مناطق مختلف را بررسی کردند.
دیدار عمومی با مردم، علما، ایثارگران و برگزیدگان، شرکت در جلسه توسعه و سرمایه گذاران، جلسه شورای اداری استان و نشست خبری از جمله برنامه‌های سفر دکتر روحانی در این سفر بود.
سامانه ارتباط مردم با دولت (سامد) به صورت شبانه روزی از چند روز قبل از سفر ریاست جمهوری به استان کرمان برای ثبت درخواست ها، پیشنهادات و خواسته های مردم فعال شده بود که بیش از 100 هزار درخواست از طرف مردم استان کرمان در این سامانه ثبت شد.
در بیست و هفتمین سفر کاروان تدبیر و امید، بیش از 140هزار میلیارد ریال طرح در کرمان افتتاح، کلنگ زنی یا عقد قرارداد شد.
بیش از 30 هزار میلیارد ریال طرح همزمان با حضور رئیس جمهوری در نشست توسعه و سرمایه گذاری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح و بیش از 110 هزار میلیارد ریال توافقنامه امضا و روند اجرایی برخی طرح ها نیز آغاز شد.
همچنین رئیس جمهوری در نشست شورای اداری استان کرمان این استان را به عنوان سومین استان پایلوت اقتصاد مقاومتی بعد از آذربایجان شرقی و لرستان که انتخاب شده بودند، معرفی کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: طرح های سفر ریاست جمهوری به استان کرمان در 2 بخش دولتی و سرمایه گذاری خصوصی تقسیم می شد که با وجود محدودیت های بودجه و مشکلات بروکراسی اداری و برخی موانع بیشتر این مصوبات به مرحله اجرا رسیده یا در دست بهره برداری است.
سید جعفر رودری افزود: در سفر اردیبهشت سال 95 دولت تدبیر و امید، 43 طرح را در بخش اعتبارات دولتی داشتیم که مصوب شد 9 هزار و 680 هزار میلیارد ریال در سال های 95 و 96 به استان کرمان اختصاص یابد.
وی بیان کرد: براساس توافق های اولیه در زمان سفر و با توجه به مقدورات اعتباری دولت مقرر شد شش هزار و 145 میلیارد ریال در سال 95 و سه هزار و 535 میلیارد ریال در سال 96 اختصاص پیدا کند.
وی بیان کرد: از 43 طرح مصوب سفر ریاست جمهوری، چهار طرح عمران شهری و روستایی، چهار طرح بخش کشاورزی، 10 طرح بخش آب، پنج طرح در حوزه فرهنگی، چهار طرح بخش بهداشت و سلامت، هشت طرح در بخش حمل و نقل، چهار طرح در حوزه ورزش و جوانان و چهار طرح در زمینه امور غذایی داشتیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان گفت: پس از اصلاح در اوراق اسناد خزانه و کاهش سهمیه استان مقرر شد چهار هزار و 260 میلیارد ریال در سال 95 و مابقی در سال 96 پرداخت شود که تقریبا 50 درصد آن محقق شده است.
وی بیان کرد: از طرح های مصوب سفر، 18 طرح تعهدات دولت به طور کامل انجام شده که 6 طرح به بهره برداری رسیده و 12 طرح تعهدات دولت به طور 100 درصد انجام شده و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

** عملیاتی شدن طرح انتقال آب به شمال کرمان
معاون امور عمرانی استاندار کرمان هم گفت: عملیات اجرایی طرح انتقال آب به شهرستان های شمالی کرمان در سفر ریاست جمهوری با برآورد سرمایه گذاری 60 هزار میلیارد ریال و با مشخصات 420 کیلومتر خط انتقال اصلی و 405 کیلومتر خط انتقال آغاز شد.
ابوالقاسم سیف الهی افزود: مدت زمان اجرای این طرح چهار سال است که حدود یک درصد پیشرفت داشته و برای اجرا تاکنون یک هزار میلیارد ریال تامین اعتبار و حدود 10 کیلومتر لوله گذاری اجرا شده است.
وی بیان کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به شهرهای جنوبی استان کرمان نیز با هدف انتقال 30 میلیون مترمکعب آب در سال برای شرب و 370 میلیون مترمکعب برای صنعت در حال اجراست که 20 درصد پیشرفت دارد.
وی گفت: در این سفر قرارداد احداث راه آهن کرمان - بردسیر - سیرجان با سه هزار و 150 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش دولتی و 58 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی بین مجتمع گل گهر سیرجان و وزارت راه و شهرسازی امضا شد.
معاون امور عمرانی استاندار کرمان ادامه داد: هزینه این طرح 10 هزار میلیارد ریال برآورد شده و اجرای طرح از سال 96 آغاز و مدت اجرای طرح 2 سال پیش بینی شده است.

** مصوبات اجرا شده توسط بخش خصوصی
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان هم به خبرنگار ایرنا گفت: مقدمات مصوبات سفر ریاست جمهوری از مدت ها قبل از انجام این سفر با کارشناسی های مختلف آغاز شد تا طرح ها مورد ارزیابی قرار گیرد و ضمانت اجرایی و رتبه آن بالا باشد لذا مصوبات ارزشمندی در طول سفر رییس جمهوری عملیاتی شد.
رضا سنجری افزود: مصوبه طرح ملی گردشگری خبر در حالی در دستور کار هیات وزیران قرار گرفت که فعالیت های زیادی از قبل در رابطه با آن انجام شده بود.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی طرح ملی گردشگری خبر بافت شامل ایجاد موزه طبیعی، تله کابین، مکان های اقامتی به صورت کمپ توریستی و گردشگری هوایی است و بیش از 30میلیارد ریال اعتبار در هشتم بهمن سال گذشته با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد.
وی ادامه داد: برای تغییر الگوی کشت و صرفه جویی مصرف آب در استان کرمان، مصوبه احداث گلخانه های فوق مدرن هیدروپونیک در سفر رئیس جمهوری پیش بینی شد که فاز اول طرح گلخانه 200 هکتاری هیدروپونیک جیرفت با 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در آبان 95 و 15 هکتار گلخانه مدرن با 430 میلیارد ریال اعتبار در شهرستان ارزوئیه افتتاح شد.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان گفت: عملیات اجرایی کارخانه پلاسمای خون به عنوان یکی دیگر از مصوبات سفر ریاست جمهوری به کرمان در شهرک صنعتی فناوری سلامت واقع در جاده ماهان با 12 میلیارد ریال اعتبار در 22 بهمن سال گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
وی بیان کرد: مجوز طرح منطقه گردشگری هنزا با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار توسط بخش خصوصی و با طراحی تله کابین، پیست اسکی و مجموعه مجهز و متنوع صادر شده و مراحل انتهایی در شورای عالی معماری و شهرسازی در حال پیگیری و اقدام است.
سنجری اظهار کرد: قرارداد اجرای طرح تفریحی و گردشگری بام کرمان نیز با 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار بین موسسه مالی و اعتباری عسکریه و شهرداری کرمان به امضا رسید.
وی افزود: در این مجموعه نصب تله کابین و سایت های خدماتی و تفریحی در دستور کار قرار گرفته و با صدور مجوزها و احداث جاده دسترسی و نصب تله کابین در حال اجراست.
وی گفت: طرح پتروشیمی فجر کرمان نیز در سفر ریاست جمهوری کلنگ زنی و تمام زیرساخت های آن آماده شده است اما با توجه به فضای ایجاد شده پس از برجام سرمایه گذار طرح در نوع تولید محصولات این طرح بازنگری کرده است تا بهره وری این طرح افزایش پیدا کند که پس از نهایی شدن طرح تغییر تولید، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری کرمان تصریح کرد: با توجه به ظرفیت های معدنی جنوب کرمان قراردادهای طرح های مس کاتد و فرآوری تیتانیوم منعقد و زیرساخت ها برای آغاز عملیات اجرایی فراهم شده است.