رای دهندگان کردستانی روز جمعه 29 اردیبهشت، ضمن حضور حداکثری پای صندوق های رای، علت حضور خود را ایجاد زمینه برای ساختن آینده ای بهتر اعلام کردند.

به گزارش مرور نیوز ، صبح روز جمعه 29 اردیبهشت، همزمان با آغاز به کار شعبات اخذ رای، بسیاری از مردم کردستان به این شعبه ها مراجعه کرده و رای خود را به صندوق انداختند.
در برخی از محلات سنندج، مردم حتی دقایقی قبل از آغاز به کار شعبات، به آنجا مراجعه کردند که سبب ایجاد ازدحام در این شعبه ها شد.
مردم به نزدیک ترین شعبات اخذ رای، مراجعه و سعی دارند زودتر رای خود را داده تا کارشان به ساعات آخر رای گیری نکشد.
تفاوتی که میان این دوره از انتخابات با دوره های قبل وجود دارد، این است که انتخابات شوراهای شهر سنندج و سقز، الکترونیکی است که تنوع خاصی به این فضا داده است.
با وجود اینکه پیش از برگزاری انتخابات، یک هفته آموزش رای گیری الکترونیکی به مردم در برخی از نقاط این 2 شهر، انجام گرفت، اما بسیاری از مردم، با این نحوه رای گیری آشنا نبوده، به همین دلیل سرعت کار اندکی پایین آمد.
حضور زن و مرد، پیر و جوان، بی سواد و با سواد، فضای شعبات اخذ رای در شهرهای مختلف استان را بسیار متنوع کرده است.
صف طولانی رای دهندگان، گاه تا بیرون از حیاط شعبات (مدارس، مساجد و مراکز بهداشتی) و تا داخل خیابان یا کوچه نیز ادامه داشته و صحبت درباره نامزدها، بحث اصلی رای دهندگان حاضر در صفوف است.
امروز صبح که به مسجد حضرت فاطمه(س) در کمربندی 17 شهریور سنندج، مراجعه کردم، با صف طویلی از رای دهندگان مواجه شدم که البته جای تعجب نداشت؛ چرا که این مسجد هر ساله میزبان جمع زیادی از رای دهندگان محلات اطراف است.
به دلیل ازدحامی که وجود داشت، کارت شناسایی خبرنگاری خود را به مامور نیروی انتظامی نشان داده و با زحمت زیادی توانستم از میان جمعیت وارد مسجد شوم.
با چند نفر از رای دهندگان که صحبت کردم، وظیفه ملی، نگرانی از آینده و مهم بودن سرنوشت کشور را دلیل حضور خود در پای صندوق های رای عنوان کردند.
زن مسنی که اسمش فراست بود گفت: آمده ام به کسی رای دهم که برای فرزندم اشتغال ایجاد کند؛ زیرا چند سال است که از بیکاری رنج می برد.
وی اضافه کرد: رئیس جمهور توان این را دارد که مشکلات اقتصادی و گرانی را رفع کند؛ بنابراین از رئیس جمهور آینده انتظار داریم نسبت به رفع مشکلات و دغدغه های مردم به ویژه جوانان، تلاش کند.
بعد از حضور استاندار در این مسجد و پایان رای گیری وی، به یکی از مراکز بهداشتی سنندج برای دادن رای، مراجعه کردم که با جمعیت زیادی در داخل حیاط، مواجه شدم.
در صف انتظار که بودم، با چند نفر از رای دهندگان درباره انتخابات امروز گفت و گو کردم که اغلب آنان، بر اهمیت این انتخابات، و حضور خود به عنوان وظیفه ای مهم و شرعی، تاکید کردند.
یکی از رای دهندگان که شغل آزاد داشت، وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور را قابل قبول دانست؛ اما شرکت خود در انتخابات این دوره را در راستای ایجاد فضایی برای آینده ای بهتر عنوان کرد.
فرهاد در پاسخ به این سوال که در صورت عدم شرکت وی در انتخابات، چه مشکلی برای کشور پیش خواهد آمد؟ گفت: با توجه به اینکه یک رای نیز در سرنوشت کشور تاثیر گذار است؛ بنابراین وظیفه خود دانستم که با رای خود، در آینده کشور سهمی داشته باشم.
یکی دیگر از رای دهندگان که کارمند بود حضور خود در پای صندوق های رای را حقی طبیعی و ملی دانست و اظهار کرد: می خواهم به نامزدی رای دهم که وضعیت فعلی کشور را تغییر داده و موجبات پیشرفت را فراهم کند.
وی انتخابات شوراها را مهم ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه پیشرفت کشور در سایه توسعه شهرها در سطح محلی امکان پذیر است؛ بنابراین باید نسبت به انتخاب شوراهای شهر و روستا حساسیت زیادی نشان داد.
براساس سرشماری سال 1395 تعداد واجدان شرایط رای در استان کردستان، یک میلیون و 167 هزار و 277 نفر هستند که 28 هزار و 322 نفر از این تعداد رای اولی های استان هستند.
تعداد کرسی های شوراهای اسلامی استان، چهار هزار و 167 کرسی، شامل 161 کرسی شهری و چهار هزار و 6 کرسی در مناطق روستایی است.
مردم کردستان در انتخابات سال 96 علاوه بر انتخاب رئیس جمهور منتخب خود، اعضای شوراهای اسلامی 29 شهر و یک هزار و 312 روستا را نیز انتخاب می کنند.
شوراهای اسلامی 22 شهر استان دارای پنج عضو، 6 شهر هفت عضو و یک شهر دارای 9 عضو است.
بر اساس سرشماری سال 95، استان کردستان با جمعیت یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر، دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 روستای دارای سکنه است.