محقق و استاد حوزه علمیه گفت: اشتغال، امنیت سرمایه‌ گذاری، رفع تبعیض، ثبات سیاسی ونظام اداری و دوری از فساد در سیستم اداری و اقتصادی ازمولفه‏‌های اصلی اقتصاد اسلامی است.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری، پیرامون مبحث اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اشتغال و درآمد، امنیت سرمایه‌گذاری، رفع تبعیض و شکاف‎ طبقاتی، ثبات سیاسی و نظام اداری و دوری از فساد در سیستم اداری و اقتصادی از مولفه‏‌های اصلی اقتصاد اسلامی از دیدگاه امیرالمومنین (ع) است.

وی بیان کرد: امام علی(ع) در خصوص توجه به آبادانی و سازندگی در نامه ارزشمندی به مالک اشتر می‌نویسند: "به نام خداوند بخشنده مهربان، این فرمان بنده خدا علی امیر مومنان، به مالک اشتر پسر حارث است، در عهدی که با او دارد، هنگامی که او را به فرمانداری مصر برمی‌گزیند تا خراج آن دیار را جمع آورد و با دشمنانش نبرد کند، کار مردم را اصلاح و شهرهای مصر را آباد سازد".

حجت‌الاسلام سروری با اشاره به فرمایشات امام علی(ع) در بحث نظارت و کنترل قیمت‌ها گفت: آن حضرت در سیاست اقتصادی در مدت کوتاه حکومت خود از بهترین شاخص‌های جلوگیری از فساد مالی بهره گرفتند و علاوه بر اینکه به استانداران خود در مورد کنترل قیمت‌ها توصیه به نظارت بر کار معاملات می‌نمود، خود نیز به طور شخصی، بازار به بازار در کوفه می‌رفت و آن‌ها را با توصیه‌های اخلاقی و دستورات حکومتی به رعایت سهولت و دوری از ظلم و ربا و رعایت انصاف و تقوای الهی توصیه می‌فرمود.

وی حسابرسی مالی مسئولان و بررسی عملکرد کارگزاران دولتی را از اصول حاکم بر سیاست اقتصادی امام علی (ع) دانست و بیان کرد: در حکومت علوی کسی دارای مصونیت سیاسی و قضایی نیست از این رو در دولت علوی، همه افراد ملزم به رعایت تقوا و عدالت کاری در انجام مسئولیت‌های محوله هستند و کسی به ناحق نمی‌تواند در بیت‌المال مسلمین به نفع خود کیسه بدوزد.

این محقق و استاد حوزه با تاکید بر اینکه در حکومت علوی همه کارگزاران از چشم تیزبین عدالت خارج نیستند، گفت: دقّت در مصرف بیت‌المال از دیگر موارد مورد تاکید امیرالمومنین (ع) است و ایشان نه تنها هیچ امتیاز خاصی برای خود و اقوام و خویشان و فرزندانش از بیت‌المال قائل نبود و هیچ تفاوتی بین مسلمانان نمی‌گذاشت، بلکه در مصرف بیت‌المال، دقت بسیاری داشت.

حجت‌الاسلام سروری با استناد به نهج‌البلاغه گفت: امام علی (ع) در نامه‌ای به نمایندگان و استانداران خود فرمودند "قلم‌هایتان را ریز و نازک کنید و خطوط نوشته‌هایتان را نزدیک هم بنویسید، سخنان زیادی را در نامه‌هایتان حذف کنید و میانه‌رَوی پیشه کنید و بپرهیزید از زیاده‌روی تا اموال مسلمانان دچار ضرر نشود".

باز پس‌گیری اموال از غاصبان از اقدامات شاخص امیر مومنان(ع) در دوران خلافت بر مسلمانان است

وی باز پس‌گیری اموال از غاصبان را از دیگر اقدامات شاخص امیرمومنان(ع) در دوران خلافت بر مسلمانان دانست و افزود: امام (ع) در همان ابتدای خلافت ظاهری با صراحت تمام بیان نمودند که اموال بیت‌المال که در دوره خلیفه سوم به ناحق به افراد داده شده باید به بیت‌المال بازگردد و لذا امام فرمودند "وَ اللَّهِ‏ لَوْ وَجَدْتُهُ‏ قَدْ تُزُوِّجَ‏ بِهِ‏ النِّسَاءُ وَ مُلِکَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ فَإنَّ فِی الْعَدْلِ سَعَةً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیهِ أَضْیق؛ به خدا سوگند، بیت المال تاراج شده را هر کجا که بیابم به صاحبان اصلی آن باز می‏گردانم، گرچه با آن ازدواج کرده یا کنیزانی خریده باشند زیرا در عدالت گشایش برای عموم است و آن کس که عدالت بر او گران آید، تحمّل ستم برای او سخت‏تر است".

حجت‌الاسلام سروری با استناد به قرآن کریم، ایجاد تعادل و توازن در انسان و جامعۀ انسانی را هدف اصلی مقاومت دانست و گفت: تقویت روحیۀ ایثار و فداکاری، حفظ کرامت و عزت نفس، حفظ وحدت و همدلی بین افراد جامعه، اجرای حق و عدالت و نابودی باطل و کفر، حفظ عزت اجتماعی و ریشه کن کردن فساد و هموار کردن راه‌های پیشرفت انسان‌ها به سوی معبود از دیگر اهداف است.

وی حفظ استقلال وطن و جلوگیری از اشغال آن و دفع خطرها و تهدیدهای دشمن، دفاع از مظلوم و مقاومت در برابر ستمگران و تجاوزگران و اشغالگران و ارادۀ تغییر همراه با آگاهی و بیداری را از دیگر اهداف و شروط مقاومت دانست و افزود: اصلاح امور با "یقظه" به معنای هشیاری شروع می‌شود و این یقظه و بیداری از مقدمات و لوازم مقاومت قرآنی به شمار می‌آید کما اینکه در آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لَا یغَیرُ‌ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یغَیرُ‌وا مَا بِأَنفُسِهِمْ...» به صراحت عنوان شده که سرنوشت اقوام به دست خودشان تغییر می‌کند.

این نویسنده و محقق حوزه علمیه تاکید کرد: مقاومت در صورتی می‌تواند یکی از راه‌های تغییر باشد که اراده تغییر در قومی پدید آمد و یا نسبت به امور جامعه و تغییر آن آگاهی پیدا کنند و در سرنوشت خویش مؤثر باشند.