مسئول دبیرخانه هیئت نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان از اجرای طرح ملی ربیع القرآن همزمان با شب 29 شعبان المعظم در سطح تمامی کانون های مساجد استان خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، کامل گلباغی امروز یکشنبه در جلسه هماهنگی طرح ربیع القرآن و 1451 که در مجتمع فجر سنندج تشکیل شد،ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: رمضان ماه میهمانی خدا و نزول قرآن است و یکی از بهترین و مهم ترین اعمال این ماه خواندن قرآن است که در احادیث و روایات بسیار بر آن تاکید شده است.

وی بر بهره گیری از فیوضات این ماه مبارک تاکید کرد واظهارداشت: طرح ملی ربیع القرآن همزمان با شب 29 شعبان المعظم و اولین شب ماه مبارک رمضان در سطح تمامی کانون های مساجد و خانه های نور استان با همکاری دستگاه های متولی امور فرهنگی برگزار می شود.

گلباغی بیان کرد: جزء خوانی قرآن کریم، تواشیح، تکریم نخبگان علمی، چهره‌های موفق قرآنی، هنرمندان، شاعران و قرآنی مساجد، تشویق و معرفی روزه اولی‌ها، مسابقات قرآنی، سفره کریمانه ازجمله برنامه‌های این مراسم طرح ملی ربیع القران است که بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در سطح 12 مسجد شاخص استان به صورت ویژه اجرا می شود، عنوان کرد: بهره گیری مناسب و کافی از فضای قرآنی ماه مبارک رمضان در مساجد برای احیا و تقویت برنامه های قرآنی، استفاده از ظرفیت های استانی در اجرای برنامه مشترک قرآنی، شناسایی و تکریم فعالان قرآنی جهت ترغیب برای حضور در برنامه های قرآنی مساجد از محورهای است که در طرح ربیع القرآن دنبال می شود.

مسئول دبیرخانه هیئت نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد کردستان به اهداف این طرح اشاره کرد و افزود: احیا سنت توجه ویژه به قرآن و قرآن‌شناسی در ماه مبارک رمضان، ترغیب متولیان مسجدی به فراهم کردن زمینه اجرای برنامه قرآنی، ترویج فرهنگ فعالیت‌های قرآنی، ارائه الگوی برنامه‌های قرآنی مساجد، ایجاد پیوند قرآنی بین مسجد، مردم، متولیان مساجد و نهادهای فرهنگی، قرآنی و اجرایی استان و ضرورت توجه به انس هر چه بیشتر عموم مردم با قرآن کریم از اهداف این طرح است.

گلباغی، با تاکید بر اینکه باید از فرصت عظیم ماه مبارک رمضان برای تببین اهمیت و گسترش فعالیت ها و برنامه های قرآنی در مساجد استفاده کرد، عنوان کرد: مساجد امروز آنچنان باید رونق داشته باشند که جوانان و نوجوان بیش از پیش جذب مساجد شوند و ما هم با اصول و ضوابط دینی بیشتر کار کنیم.

کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه هیئت نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: امسال همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان دو طرح قرآنی ربیع القرآن و 1451 در سطح کانون های مساجد استان اجرا می شود.

مهدی ده ده جانی، با اشاره به طرح قرآنی 1451 بیان کرد: امسال در دهمین سال برگزاری موفق ویژه برنامه قرآنی به مناسبت بزرگداشت سال نزول قرآن هستیم که در راستای اجرای این ویژه برنامه، طرح قرآنی 1451 اجرا می شود.

وی با بیان ایکه طرح 1451 در سطح کانون های فرهنگی هنری مساجد و خانه های نور اجرا می شود، ادامه داد: سهمیه استان کردستان در اجرای این طرح 45 کلاس است که بیش از یک هزار نفر در راستای اجرای آن آموزش می بینند.

وی تشویق و ترغیب عموم علاقمندان جهت انس با آیات قرآن کریم، زمینه سازی برای دستیابی به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، گفتمانسازی و تدبر در قرآن کریم، مشارکت و هم افزایی در اجرای برنامههای قرآنی با سایر نهادها و دستگاههای قرآنی را از اهداف اجرای طرح قرآنی 1451 برشمرد.

کارشناس آموزش و پژوهش دبیرخانه هیئت نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد کردستان گفت: این طرح بصورت حضوری از ابتدای ماه مبارک رمضان به مدت سه ماه آغاز می شود و محتوای آموزشی آن شامل روخوانی و روان خوانی، حفظ و مفاهیم دو سوره مبارکه «ملک و واقعه» است.

ده ده جانی، با بیان اینکه در طرح 1451 سوره «ملک» با 30 آیه به تعداد روزهای ماه مبارک رمضان انتخاب شده تا هر روز از این ماه مبارک یکی از آیات این سوره تبیین شود، افزود: «واقعه» سوره محوری دوم این طرح انتخاب شده که هم‌زمان با عید سعید فطر اجرا و مربیان بایستی در کلاس های خود به گونه ای برنامه ریزی داشته باشند که از آیه یک تا 96 این سوره را تا 26 مرداد جاری به شرکت کنندگان در کلاس آموزش دهند.