معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حال حاضر بیش از 70 هزار مسجد در کشور وجود دارد که به علت مشکلات ناشی از تربیت روحانی، تنها نیمی از آنها در ایام تبلیغ معارف اسلامی فعال است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام احمد شرفخانی روز یکشنبه در همایش یاوران وقف و طلایه داران تبلیغ در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه افزود: اگر امروز در حوزه های علمیه کشور مشکلات وجود دارد، به دلیل نبود موقوفات برای تبلیغ دین است.
وی با اشاره به اینکه بی توجهی در زمان ستمشاهی موجب بدبینی مردم به نوع اداره موقوفات شده است، اضافه کرد: حدود 2 هزار موقوفه در کشور وجود دارد که به حوزه های علمیه وقف شده ولی در مجموعه اوقاف ثبت نشده است زیرا برخی ها اجازه ثبت موقوفه را نمی دهند و بر اساس اقدامات زمان ستمشاهی معتقدند که اداره اوقاف در صدد خارج کردن این موقوفات از دست واقفان است.
وی اظهار کرد: کمتر از 2 درصد موقوفات در کشور متعلق به حوزه های علمیه است و درآمد موقوفات حوزه های علمیه از کل درآمد موقوفات کشور به کمتر از نیم درصد می رسد.
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: 2 هزار و 700 موقوفه کشور متعلق به حوزه های علمیه است که 2 هزار و 205 موقوفه در اختیار اوقاف و باقی در اختیار علما یا فرزندان واقفان است.
وی از راه اندازی سامانه جامع موقوفات در کشور خبر داد و بیان کرد: با راه اندازی این سامانه اطلاعات موقوفات به صورت آنلاین در دسترس حوزه های علمیه قرار می گیرد تا از تعداد موقوفه ها و درآمد آن مطلع شوند.
حجت الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در این همایش گفت: از 173 هزار موقوفه در کشور، 6 هزار و 200 موقوفه متعلق به این استان است.
وی افزود: چهار هزار و 500 موقوفه استان انتفاعی است و عمده نیت های موقوفات به عزاداری سیدالشهدا (ع) اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: 16 موقوفه متصرفی و غیرمتصرفی آذربایجان غربی با نیت کمک به حوزه های علمیه وقف شده است که رقمی ناچیز به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، سنت وقف با پیشینه ای به قدمت ماقبل اسلام هیچگاه در اندیشه خیران به بوته فراموشی سپرده نشده است اما رویشی نو در این سنت را باید در عرصه نیت های مدرن جستجو کرد.