معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان بوشهر گفت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در استان بوشهر برای پیشگیری از معلولیت اجراکه علت نیمی معلولیت‌ها مشکلات ژنتیکی اعلام شد.

به گزارش مرور نیوز، محمد غلامی بعدازظهر امروز در آئین اختتامیه طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات معلولیت در استان بوشهر ژنتیکی است اظهار داشت:بهزیستی استان بوشهر از دو سال پیش با همکاری آموزش و پرورش و مرکز بهداشت دو طرح غربالگری ژنتیک 15 تا 25 سال و قبل از ازدواج را در شهرستانهای بوشهر و دشتستان آغاز کرده تا از بروز بسیاری از معلولیت‌ها و عقب‌ماندگی‌ها پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه جامعه هدف در طرح غربالگری ژنتیک 15 تا 25 سال ، دانش آموزان دوره متوسطه دوم در 15 مدرسه و دانشجویان بودند تصریح کرد: طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی در استان بوشهر برای پیشگیری از معلولیت اجراکه علت نیمی معلولیت‌ها مشکلات ژنتیکی اعلام شد.

غلامی با بیان اینکه در غربالگری ژنتیک 15 تا 25 سال ، 95 نفر و قبل از ازدواج 257 زوج مشکل‌دار شناسایی شدند افزود: پس از شناسایی افراد جامعه هدف، برای درمان یا پیشگیری از ازدواج های پر خطر به مراکز پزشکی ژنتیک ارجاع داده شدند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان بوشهر با اشاره به اینکه مشکلات ژنتیک علت نیمی از معلولیت‌ها در استان بوشهر گفت: 19 هزار و 120 نفر در استان بوشهر دچار معلولیت هستند که علت نیمی از آنها مشکلات ژنتیکی است.

معاون تندرستی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر هم پیشگیری و فرهنگ‌سازی را در راستای اجرای این طرح موثر دانست.

حسن قلندری از فرمانداران خواست با جدیت به ادامه اجرای این طرح کمک کنند چون علت بیشتر عقب ماندگی‌های ذهنی ، معلولیت‌های جسمی ، نابینایی ، ناشنوایی‌، سقط و ناباروری‌، عدم آگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری بیماری‌هاست.

وی بیان کرد: ادامه این طرح از مهر ماه با شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود و امید می‌رود چند شهرستان دیگر استان بوشهر تحت پوشش طرح غربالگری اختلالات ژنتیکی قرار بگیرد.