مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی، گفت: 300 عنوان برنامه به مناسبت سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر از سوم خرداد ماه 1396 در 11 شهرستان تابعه استان برگزار می شود.

به گزارش مرور نیوز، محمد رضا فخر، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، بازدید مسوولان از خانواده شهدا و ایثارگران عملیان بیت المقدس، افتتاح نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، اجرای برنامه رزم آوران در میدان های شهر بیرجند، اجرای برنامه بانگ مقاومت و پیروزی، برگزاری مراسم شکر گذاری فتح خرمشهر و مراسم عطر افشانی مزار شهدای مرکز استان و شهرستان ها را از برنامه های سالروز آزادسازی خرمشهر بیان کرد.
به گفته وی رونمایی از 2 کتاب نوک پیکان و واحد گمنام، برگزاری مراسم سالروز فتح خرمشهر ویژه بانوان، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی و ورزشی، تجلیل از رزمندگان و خانواده های شهدا، ویزیت رایگان مردم در مراکز درمانی نیروهای مسلح در روز سوم خرداد و مراسم گرامیداشت سالروز سوم خرداد و تجلیل ار رزمندگان را از دیگر برنامه های این ایام عنوان کرد.
به گفته وی یادآوری خاطرات ایثارگران و فتح رزمندگان اسلام، استفاده از حضور احاد ملت در گرامیداشت این حماسه ها، انتقال مفاهیم ارزشمند دفاع مقدس به نسل جوان، تبعیت از ولایت فقیه، بیان نقش وحدت نیروهای مسلح و نقش رزمندگان خراسان جنوبی در خلق این حماسه از مهمترین اهداف برگزاری این برنامه هاست.

حماسه آزاد سازی خرمشهر یکی از قله های بلند مرتبط با دوران دفاع مقدس است که به عنوان نگینی شفاف در حماسه های دفاع حق علیه باطل خودنمایی می کند.
وی ادامه داد: تمام فتح های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس با امداد الهی همراه بود طوری که امام خمینی (ره) در ارتباط با این حماسه بزرگ، فرمودند« خرمشهر را خدا آزاد کرد».
وی تاکید کرد: با توجه به رشادت ها و حماسه های که رزمندگان اسلام در آن دوران آفریدند، امروز پاسداری و گرامیداشت یاد و خاطره آنها امری ضروری است و باید به بهترین نحو انجام شود.
وی اظهار کرد: در همین ارتباط با هماهنگی های صورت گرفته سه شنبه 2 خرداد ماه به عنوان روز سلحشوری، پایمری در ایثار و مدافعان حرم، روز چهارشنبه سوم خرداد ماه به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی، روز پنجشنبه چهارم خرداد ماه روز دزفول مقاومت و پایداری و روز جمعه پنجم خرداد ماه 96 به عنوان روز ولایتمداری، وحدت و معنویت نامگذاری شده است.
رزمندگان خراسان جنوبی در 2 گردان مالک اشتر و ابوذر در عملیات بیت المقدس حضور داشتند که 18 شهید و هفت جانباز هدیه حضور 95 درصدی رزمندگان استان در این گردان ها بوده است.