مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از برآورد خسارت 10 تا 60 هزار میلیارد ریالی سالانه سیل در کشور خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سیف اله آقابیگی افزود: با توجه به شرایط موجود و تغییرات اقلیمی، شرایط جغرافیایی و توپوگرافی کشور میزان خسارت ناشی از بروز سیلاب در کشور رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد تغییر الگوی بارندگی و بارش در کشور بوده ایم، اظهار کرد: شرایط طوری شده که بارندگی ها به میزان خیلی زیاد و در زمان کم روی می دهد و زمینه برای وقوع سیلاب های شدید فراهم می شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران یادآوری کرد: در زمان وقوع سیلاب بار معلق، رسوب و چگالی رودخانه و میزان قدرت تخریب آن بالاتر می رود.
آقابیگی ادامه داد: باید این پدیده را در شرایط فعلی بشناسیم و پهنه های خطرپذیری سیل را در نقاط مختلف کشور تبیین و براساس آن تغییر رفتار مردم برای کاهش هر چه بیشتر خسارت ها را دنبال کنیم.
وی گفت: وزارت نیرو با بررسی و تحلیل دقیق شرایط فعلی کشور نظام نامه مدیریت سیلاب را برای تعامل بین بخشی بین دستگاه ها و همکاری مردم تدوین کرده است تا اقدام های لازم برای کاهش حداکثری خسارت ها و جلوگیری از تلفات سیل انجام شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: همه مردم، مسئولان و دستگاه های کارگزار و متولی باید برای به حداقل رساندن میزان خسارت سیل تلاش کنند.
آقابیگی، افزود: وزارت نیرو براساس رسالت ذاتی خود وظیفه دارد بر طبق رژیم طبیعی رودخانه ها حریم سیلاب 25 ساله را مشخص و به همه واحدهای شهری و روستایی ابلاغ کند.
وی گفت: به منظور عبور ایمن سیلاب حریم رودخانه باید باز باشد تا مردم بدون خطر زندگی کنند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: این وزارتخانه برای همه استان ها به ویژه آذربایجان شرقی در بخش های زیادی اقدام های مربوط به مطالعات تعیین حد بستر حریم رودخانه را انجام داده و مردم و سایر دستگاه ها باید این میزان حریم را رعایت کنند.
آقابیگی، ادامه داد: این میزان حریم به عنوان فاصله و مقطعی است که بتواند سیلاب ها را با شدت هایی که برآورد می شود به صورت ایمن عبور دهد.
وی گفت: این امر در آذربایجان شرقی انجام شده و در نقاط دیگر نیز بسته به شرایط خطرپذیری و پهنه سیل خیزی اقدام شده است.
ایران دهمین کشور بلاخیز دنیا و چهارمین کشور سیل خیز آسیا است بروز سیلاب در نقاط مختلف کشور خسارت های جانی و مالی برجای می گذارد.