مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای امداد و نجات هلال احمر امروز /سه شنبه/ جسد جوانی 20 ساله را که 72 ساعت پیش در سد زهک غرق شده بود در این محل پیدا کردند.

به گزارش مرور نیوز رسول راشکی اظهار داشت: این جوان 20 ساله در روز 30 اردیبهشت در اطراف سد زهک غرق شده بود.
وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر زهک پس از اطلاع از این غرق شدگی بلافاصله 2 تیم امدادی شامل تیم غواصی و نیروهای امداد و نجات این شهرستان را به محل حادثه اعزام کرد.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این اتفاق در محدوده منطقه شنا ممنوع رخ داده و عمق آب نیز زیاد بود پیدا کردن جسد این جوان را با مشکل رو به رو کرده بود.
وی افزود: بلاخره با بالا کشیدن دهانه های ورودی سد زهک جنازه این جوان غرق شده امروز پیدا شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: بیشتر افرادی که دچار حادثه غرق شدن در رودخانه ها و کانال های آب می شوند جوانانی هستند که بدون فراگیری فنون شنا وارد آب شده و در همان دقایق اولیه غرق می شوند.
راشکی اظهار داشت: شنا در رودخانه های منطقه سیستان به دلیل وجود چاههای حفر شده در گذشته خطرناک است اما با وجود هشدارهای داده شده افراد بدون توجه به این هشدارها وارد رودخانه ها شده و جان خود را از دست می دهند.
وی از عموم مردم سیستان و تمامی کسانی که به این منطقه سفر می کنند در خواست کرد از ورود به رودخانه ها و انهار ناآشنا خودداری کنند چه بسا افرادی که به فنون شنا نیز آشنا هستند با ورود به این آبها گرفتار چاهها و گودالها شده و نتوانند خودشان را نجات دهند.
وی بیان کرد: کف رودخانه ها و انهار و حتی کانالهای سیمانی سیستان از خاک رس (مَلّ) با چسبندگی خاص پوشیده شده که وقتی فردی وارد رودخانه می شود در داخل این گل و لای چسبنده گرفتار شده و نمی تواند خود را نجات دهد.
2 جوان 19 و 23 ساله دوم فروردین امسال در رودخانه هیرمند حوالی پل نهراب غرق شدند.
جوان 26 ساله دیگری نیز 15 اردیبهشت در همین محل غرق شد.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز از حدود 18 سال پیش با خشکسالی رو به رو شده که مردم محلی برای تامین آب مورد نیاز خود به ناچار در مصب رودخانه ها و انهار منطقه اقدام به حفر چاه و گودال کرده اند که اکنون با ورود روان آب و سیلاب در این رودخانه ها و انهار برخی افراد بدون آگاهی از وجود این چاهها و محل حفر آنها و علیرغم هشدارهای متعدد رسانه ها و دستگاههای مختلف بدون توجه به این هشدارها وارد آب می شوند که در همان دقایق نخست گرفتار چاه و گودال شده و غرق می شوند.