رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: حماسه فتح خرمشهر درس ها و آموزه های متنوع و مهمی دارد که باید در قالب گفتمانی قوی به عنوان یکی از محورهای فرهنگی مهم در جامعه اشاعه یابد.

به گزارش مرور نیوز، سید جعفر نظام دوست روز چهارشنبه در همایش از فتح خرمشهر تا مدافعان حرم در کانون امام علی (ع) شهر اراک افزود:سوم خرداد در تاریخ نظام اسلامی ماندگار است چرا که این روز سند و نمادی از اوج جوانمردی رزمندگان، درایت و ولایت پذیری آنان در دوران دفاع مقدس، مقاومت و پیروزی است.
وی خاطرنشان کرد: شورای انقلاب فرهنگی به علت اهمیت زیاد سوم خرداد سال 1361 این روز را به عنوان روز ایثار، مقاومت و شهادت معرفی کرد و تکلیف هر ایرانی غیرتمند این است که مفاهیم بلند و پیام های این واقعه را به بهترین شکل در لایه های اجتماعی نهادینه کند.
نظام دوست گفت: رهنمودهای بنیان گذار انقلاب اسلامی و رشادت های رزمندگان و شهیدان نقش غیر قابل انکار و مهمی در آزاد سازی خرمشهر داشت و امام خمینی (ره) در این روز با صدور اطلاعیه آزادی خرمشهر را مایه غرور و عزت عنوان کرد.
وی یادآور شد: امروز نیز شهدای مدافع حرم با غیرت و مردانگی و بصیرت بالا از آرمان ها و منافع ایران و اسلام دفاع می کنند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی نیز در این همایش گفت: استان مرکزی در فتح خرمشهر بیش از 400 شهید و جانباز تقدیم وطن کرد و نقش پررنگی را در این حماسه ماندگار داشت.
حجت الاسلام حسن هنرمند افزود: شهدا بدون هیچ چشمداشتی در راه آرمان و عقیده جان عزیزشان را برای دفاع از مرز و بوم و امنیت کشور نثار کردند و اینک نیز شهدای مدافع حرم الگوی بارز تداوم این راه هستند.
وی گفت: شهدا و ایثارگران به عنوان نشانه هایی در جامعه برای راهنمایی افراد هستند و امنیت و آرامش امروز را مدیون جانفشانی آنان هستیم.
وی عنوان کرد: کمترین کاری که به عهده مسئولان و مردم است در شرایط فعلی این است که فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج داده و در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی حرکت کنند.
خبرنگار صدا و سیما در کشور سوریه نیز در این همایش گفت: آزادسازی خرمشهر تنها برداشتن حصر از بخش اشغال شده میهن نبود بلکه اوج اقتدار و قدرت ایران را در موضع دفاع در تجاوز به کشور در خود داشت.
حسن شمشادی ادامه داد: آزادی خونین شهر نمادی از قدرت، عظمت و رشادت های جوانان و رزمندگان انقلاب اسلامی ایران را نشان دادو پیام آن تا به امروز زنده و پابرجاست.
وی گفت: در عملیات آزادسازی خرمشهر 578 روز بخشی از پیکر ایران اسلامی در اشغال بعثی ها بود و تنها در سایه عملیاتی پرغرور 19 هزار نفر از رژیم اشغالگر بعثی به اسارت درآمدند و 16 هزار و 500 نفر نیز به هلاکت رسیده و خرمشهر به آغوش وطن بازگشت.
شمشادی در ادامه با تاکید بر منویات مقام معظم رهبری توضیح داد: فتح خرمشهر تنها آزادسازی خاک کشور نبود بلکه فتح ارزش های اسلامی بود.
خبرنگار صدا و سیما در کشور سوریه عنوان کرد: از پنج هزار و 553 شهید عملیات بیت المقدس بیش از 10 درصد نوجوانان 16 تا 25 ساله بودند که در اوج غرور، جوانی و امید شهید شدند و جان خود را برای دفاع از این مرز و بوم تقدیم کردند.
شمشادی بیان کرد: مدافعان حرم نیز در زمان حال تداوم غیرتمندی ایرانی است و مدافعان حرم ، مجاهدان راه اسلام حقیقی، امنیت و ضامن آرامش مردم هستند.
آزادسازی خرمشهر یکی از مهم ترین اهداف عملیات بیت المقدس بود که پس از 578 روز اشغال در روز سوم خرداد سال 1361 انجام شد.
این همایش به مناسبت آزادسازی خرمشهر با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی و بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر اراک برگزار شد.