آب زیر بنای سلامتی و حیات است، با توجه به مصرف بیش از اندازه مصرف آب در کشور و کاهش منابع آبی اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف و ارتقای فرهنگ صحیح و بهینه مصرف آب در جامعه ضروری است.

به گزارش مرور نیوز، قرارگیری ایران در زمره کشورهای خشک و نیمه خشک، رشد روز افزون جمعیت و کاهش سرانه آب، د رکنار گسترش شهرنشینی و توسعه بخش های کشاورزی و صنعت و کاهش منابع تجدید شونده آب پیامدهای بسیار ناگوار و مخربی برای نسل های آینده بدنبال دارد.
هدر رفتن آب در ایران بیش از میانگین جهانی است و بر اساس گزارشات موجود میزان هدر رفت آب در کشور 28 تا 30 درصد است.
با توجه به مصرف بیش از اندازه مصرف آب در کشور و کاهش منابع آبی اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف مناسب ترین و منطقی ترین راه حل برای گذر از بحران های موجود بنظر می رسد.
محدودیت منابع آبی کشور از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب های سطحی و زیرزمینی، نبود مدیریت و برنامه ریزی اصولی و صحیح برای استفاده از مقدار آب موجود و وقوع خشکسالی های چند دهه اخیر، باعث شده اند که مشکلات و مسائل زیادی را برای کشور بوجود آورد.
هزینه های بسیار زیاد تامین، انتقال و توزیع آب، افزایش بی رویه و غلط مصرف آب و منابع محدود آب قابل استفاده، در آینده ای نزدیک، کشور را با چالش های جدی مواجه می سازد.
مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب شهری استان کردستان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش مصرف آب در جامعه آموزش و اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ صحیح و بهینه مصرف آب در جامعه را ضروری دانست.
ادریس شریفی آموزش اطلاع رسانی و فرهنگسازی نحوه مصرف آب در میان خانواده ها و آحاد جامعه را ضروری دانست و افزود: با هدف آگاهی بخشی در میان اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان اقدامات فرهنگی برگزار می شود.
وی همچنین از توزیع 20 هزار نسخه بروشور روش های بهینه مصرف آب در میان مراکز آموزشی و فرهنگی مانند مدارس و مساجد از سوی امور تابعه آب و فاضلاب شهری کردستان در شهرهای مختلف استان خبر داد.
وی اظهار کرد: محتوای این بروشورها شامل مجموعه ای از دستورالعمل در زمینه نحوه استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدررفت آن در حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و فضای سبز و محیط بیرون از خانه است.
وی افزود: امید است با اینگونه اقدامات زمینه مصرف صحیح آب به عنوان حیاتی ترین کالای جامعه فراهم شود.
وی گفت: مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف و مصرف صحیح و بهینه آب به جای اسراف و مصرف نادرست باید در جامعه فرهنگساز شود.
وی اظهار کرد: ترویج آموزش و اطلاع رسانی به کشاورزان از سوی دولت و وزارتخانه با هدف صرفه جویی و حفاظت از منابع آب ضروری است.
40 درصد از مردم دنیا از آب سالم محرومند طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 30 هزار نفر از مردم دنیا به دلیل کمبود آب سالم و بهداشتی می میرند.