مشاور رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مردم برای استفاده از کالای استاندارد و با کیفیت رغبت بیشتری دارند، گفت: بی‌تردید کالای باکیفیت در قفسه فروشگاه نمی‌ماند.

به گزارش مرورنیوز، منطقه زنجان، بهروز وکیل‌الرعایا در همایش روز ملی استاندارد با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های بخش استاندارد، مسائل مربوط به حوزه فرهنگ‌سازی است، افزود: با وجود اینکه عمر زیادی از تاسیس سازمان ملی استاندارد می‌گذرد، اما معتقدیم اگر فقط یک‌سوم برنامه‌ها در حوزه فرهنگ‌سازی به درستی به اجرا گذاشته می‌شد، امروز شاهد تحقق صد درصدی وظایف این سازمان در بخش‌های مختلف بودیم.

وی با اشاره به اینکه اگر در بحث فرهنگ‌سازی استاندارد حرکت‌های قابل توجهی صورت می‌گرفت، امروز وظایف این سازمان به صورت صد درصدی محقق شده بود، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد کمبود نیروی انسانی دارد ولی با این وجود، نظارت‌های خوبی را از واحدهای تولیدی به عمل آورده و یک میلیون واحد صنفی مورد نظارت و بازرسی کارشناسان استاندارد قرار گرفته است.

این مسوول در ادامه از تدوین ۳۰ هزار استاندارد طی ۵۶ سال گذشته در کشور خبر داد و افزود: طی 56 سال گذشته (از سال 1339 تا به امروز) حدود ۳۰ هزار استاندارد تدوین شده که یک‌سوم آن یعنی ۱۱ هزار استاندارد مربوط به دولت تدبیر و امید بوده است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه تعداد واحدهای دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد ۳۰۷ واحد است، افزود: بی‌تردید آنچه که تا به امروز در استانداردسازی کالاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و تاثیرگذار بوده، نظارت و بازرسی‌هایی است که تا به امروز در این زمینه انجام شده است؛ چرا که این نظارت‌ها باعث می‌شود تا واحدها تولیدی در تولید کالاهای خود ملزم به رعایت استانداردهای لازم شوند.

داوود کارگرزاده با تاکید بر اینکه سازمان استاندارد یک نهاد حاکمیتی است و در این راستا این سازمان نظارت و بازرسی از کالاها و اقلام را به صورت جدی در دستور کار خود دارد، ادامه داد: بحث نظارت و بازرسی از واحدهای تولیدی از دیرباز به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان به‌شمار می‌رود که در همین راستا و طی شش ماهه اول امسال 1528 مورد بازرسی از واحدها در استان زنجان انجام گرفته است.

وی با یادآوری اینکه 40 مورد استاندارد ملی در دست تدوین است، تصریح کرد: همه ما به این موضوع واقف هستیم که مقوله استاندارد زمانی در جامعه نهادینه می‌شود که آموزش‌ها از پایه که همان مدارس است، آغاز شده و به خانواده‌ها منتقل شود، لذا امیدواریم این آموزش‌ها بیش از پیش در مدارس ما به اجرا گذاشته شده و اهمیت آن برای همه آحاد جامعه قابل فهم باشد.