استادیار گروه توسعه روستایی دانشگاه لرستان گفت: مزیت نسبی اکوتوریسم و توریسم روستایی در این است که با کمترین سرمایه‌گذاری و اندک تغییرات ممکن در محیط روستاها و محیط طبیعی می‌توان شرایط را برای جذب گردشگران داخلی و حتی خارجی فراهم کرد.

مهدی رحیمیان در گفت‎وگو با مرور نیوز با بیان اینکه نقش و اهمیت روستاها در تولید ناخالص داخلی و پویایی توسعه اقتصادی هر کشور، موضوعی است که مورد توافق بسیاری از محققان و برنامه‌ریزان حوزه اقتصادی و اجتماعی است، اظهار کرد: در حقیقت نقش و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی از آنجایی ناشی می‌شود که آنها به عنوان موتور محرک تولید محصولات اصلی و حتی فرعی بخش کشاورزی، همواره کمترین هزینه‌های عمومی برای دولت‌ها را داشته‌اند به طوریکه هزینه هنگفت احداث بسیاری از زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی در شهرها قابل مقایسه با اندک هزینه‌های صرف شده در روستاها نبوده و نیست.

وی ادامه داد: بخش اعظم تولیدات دامی، زراعی، باغی و حتی صنایع مرتبطی چون صنایع دستی در روستاهای کشور اتفاق می‌افتد، از این رو می‌توان به روستا به عنوان بستری مناسب برای تحقق برنامه‌های اقتصادی و به ویژه اقتصاد مقاومتی نگریست.

رحیمیان، یکی از کارکردهای روستا را در تحقق اهداف تعیین شده اقتصاد مقاومتی، صنعت توریسم روستایی و کشاورزی و اکوتوریسم (طبیعت گردی) برشمرد و گفت: طی سال‌های اخیر صنعت گردشگری در بین کشورها دنیا معمولاً در زمره سه صنایع پیشرو به لحاظ ارزآوری قرار گرفته و در بین اشکال مختلف توریسم، اکوتوریسم و گردشگری روستایی از جمله مواردی است که با کمترین سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین بازدهی را از نظر درآمدزایی و اشتغال به همراه دارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دلیل عمده مزیت نسبی اکوتوریسم و توریسم روستایی را می‌توان در این نکته دانست که با کمترین سرمایه‌گذاری و اندک تغییرات ممکن در محیط روستاها و محیط طبیعی می‌توان شرایط را برای جذب گردشگران داخلی و حتی خارجی فراهم کرد.

این مدرس دانشگاه لرستان عنوان کرد: توسعه صنایع کوچک مقیاس و مشاغل خانگی زودبازده از دیگر پتانسیل‌های نهفته در ساختار اقتصادی روستاهاست که با بهبود کمی و کیفی سیاست‌های حمایتی در این زمینه و سرمایه‌گذاری هدفمند در این راستا می‌توان رونق اشتغال، تولید درآمد پایدار محلی و ملی کشور را ارتقاء و زمینه را برای تحقق و اجرای اصول اقتصاد مقاومتی مهیا کرد.البته ذکر این نکته ضروری است که روستاها زمانی می‌توانند نقش و جایگاه خود را در اقتصاد پایدار ملی و تحقق اصول اقتصاد مقاومتی ایفا کند که دولت‌ها زمینه‌های مساعد برای توسعه روستاها را فراهم کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: از لحاظ تئوریکی و عملی مهاجرت از روستا به شهر زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی دافعه روستاها و نیروی جاذبه شهرها افزایش یابد.

رحیمیان با بیان اینکه نمی‌توان از نیروی جاذبه شهرها کاست اما با استقرار خدمات و امکانات در روستاها می‌توان بر جاذبه‌های روستایی افزود، اضافه کرد: قطعا انجام این موارد می‎تواند از مهاجرت روستایی به شهر جلوگیری و حتی مهاجرت معکوس شهر به روستا را تشویق کند و در این صورت است که می‌توان انتظار داشت روستاها بتوانند پتانسیل خود را در دستیابی به اهداف و اصول اقتصاد مقاومتی بروز دهند و از طریق شکوفایی در تولیدات کشاورزی و در سایر بخش‌های مرتبط که به آنها اشاره شد، به افزایش تولید ناخالص داخلی در بخش غیرنفتی کمک کند.

استادیار گروه توسعه روستایی دانشگاه لرستان تصریح کرد: توجه به توسعه کمی و کیفی صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی نیز از جمله سازوکارهای موثر در زمینه توسعه شرایط اشتغال روستایی است.

وی اضافه کرد: این صندوق‌ها با جمع‌آوری سرمایه‌های کوچک زنان و مشارکت آنان در برنامه‌های آموزشی ترویجی ارائه شده توسط این صندوق‌ها و دیگر سازمان‌های دولتی، توان بالایی در فقرزدایی و کاهش محرومیت مناطق روستایی و توسعه روستاها دارند.
انتهای پیام