استاندار آذربایجان غربی در دیدار با همسران سفرای چهارده کشور در ارومیه که به دعوت ستاد احیای دریاچه ارومیه به استان سفر کرده اند، با ارائه گزارشی از وضعیت و مشخصات و روند احیای دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر وضعیت دریاچه زیبای ارومیه با تلاش و همت دولت آقای روحانی درحال تثبیت است و امیدواریم در روند احیای آن دانشمندان کشورهای مختلف دنیا به کمک ما بیایند.

به گزارش مرورنیوز از ارومیه، وی همسران سفرای کشورها حاضر در جلسه را سفرای احیای دریاچه ارومیه نامید و از آنان خواست تا با بازدید از روند دریاچه، دولت مردان را برای کمک به این دریاچه زیبا ترغیب کنند.

سعادت با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه جمعیتی حدود 5 میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد، ادامه داد: علاوه بر مردم کشورما ، مردم کشورهای همسایه ایران هم تحت تاثیر مسائل و مشکلات خشکی دریاچه ارومیه قرار خواهند گرفت.

وی دریاچه ارومیه را متعلق به مردم جهان دانست و اظهار امیدواری کرد: با احیای کامل دریاچه ارومیه امید و نشاط در مردم منطقه افزایش یابد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در گذشته متاسفانه با وجود دعوت از دانشمندان کشورهای مختلف دنیا، خیلی از کشورها حاضر به همکاری در این زمنیه نبودند ادامه داد: خوشبختانه با پایان مذاکرات و به سرانجام رسیدن برجام و افزایش ارتباطات بین المللی جمهوری اسلامی ایران ، کشورهای مختلف آماده همکاری برای احیای دریاچه ارومیه هستند.

وی گفت: دولت آقای روحانی در 25 محور و برنامه در تلاش برای احیای دریاچه ارومیه است که امیدواریم نتایج این طرح ها در سال های آتی موجب احیای کامل دریاچه ارومیه بشود.

وی ادامه داد: ما درصدد هستیم با مدیریت مصرف آب و کاهش کشت در زمینهای اطراف دریاچه ارومیه، روند فعالیت در بخش کشاورزی را به بخشهای دیگر از جمله صنعت و گردشگری سوق دهیم و بنابراین از شما می خواهیم از سرمایه گزاران کشورهای خودتان برای سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی دعوت کنید.

وی همچنین انتقال تکنولوژی های نوین در حوزه مدیریت آب و سیستم های نوین آبیاری را از جمله نیاز های استان برای احیای دریاچه ارومیه و مدیرت منابع آب استان عنوان نمود. در ادامه این جلسه حاضرین سوالات و نکته نظرات خود را در زمینه احیای دریاچه ارومیه بیان کردند.