فرماندار شهرستان مبارکه گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در حال حاضر در این شهرستان تحت کنترل است و جای نگرانی وجود ندارد.

به گزارش مرور نیوز، ' علی اصغر ذاکری­ ' روز دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مبارکه با اشاره به پیشگیری و مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، افزود: شهروندان باید گوشت و فرآورده های دامی را از مراکز معتبر که زیر نظر اداره کل دامپزشکی قرار دارند، خریداری کنند و گوشت و فرآورده‌های دامی را نیز در شرایط مناسب و بهداشتی نگهداری کنند.
وی رعایت بهداشت را در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری تب کریمه کنگو مهم دانست و افزود: مردم با رعایت نکات بهداشتی در هنگام خرید گوشت و فرآورده های گوشتی به نشان و اطلاعات درج شده بر روی محصول توجه و گوشت را فقط از طریق مراکز مجاز تهیه کنند.
فرماندار مبارکه اضافه کرد: بی ‌تردید حفظ جان و مال مردم از مهمترین مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد وکلیه دستگاهها بطور شرعی و قانونی موظفند در اجرای طرح های پیشگیرانه و مقابله با شیوع این بیماری با شبکه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی شهرستان همکاری کنند .
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مبارکه با بیان اینکه با هرگونه ذبح غیرقانونی دام جلوگیری و برخورد قانونی خواهد شد، افزود: شبکه دامپزشکی شهرستان باید با کنترل و نظارت بیشتر و با همکاری دستگاههای ذیربط از حمل دام های فاقد مجوز شبکه دامپزشکی و گوشت های غیر بهداشتی در سطح این شهرستان جلوگیری کند.
وی اظهارکرد: شبکه دامپزشکی با همکاری جهاد کشاورزی، شهرداری ها و دهیاری ها باید نسبت به سمپاشی دام ها و کنترل و مقابله با کنه جهت پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اقدام کند.
فرماندار مبارکه با اشاره به لزوم آگاه سازی مردم برای رعایت نکات بهداشتی در مصرف گوشت، گفت: بروشورها و تراکت های آموزشی در مورد پیشگیری و مقابله با بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو توسط شبکه بهداشت و درمان و شبکه دامپزشکی شهرستان تهیه و باهمکاری بخشداریها، شهرداریها و مدیریت آموزش و پرورش در اختیار مردم قرار گیرد و ائمه جمعه شهرستان نیز نسبت به آگاه سازی مردم اقدام نمایند.
از چند روز گذشته تصاویر و فیلم هایی از مراسم تدفین فرد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در مبارکه منتشر شده که تصاویر حاکی از رعایت تدابیر بهداشتی و قرار گرفتن جنازه در تابوت پلاستیکی پرس شده و سه متر زیر زمین با شفته آهک است.
در روزهای گذشته چهار نفر با علائم مشکوک ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در بیمارستان های استان اصفهان بستری شدند و بر اساس آزمایش های انجام شده تاکنون فقط ابتلای یکی از آنها به بیماری تب کریمه کنگو بطور قطعی محرز شده که این بیمار در چادگان بوده و پس از طی مراحل درمانی اکنون از بیمارستان مرخص شده است.
از سه بیمار مشکوک باقی مانده، یکی از آنها که جوانی اهل شهر دیزیچه مبارکه بود، فوت کرد و هنوز نتیجه آزمایش های ویروس شناسی وی مشخص نشده است.
هنوز قطعی بودن ابتلای وی به بیماری تب کریمه کنگو اعلام نشده است اما بااینحال هنگام دفن جنازه وی با شرط احتیاط همه تدابیر بهداشتی و ایمنی رعایت شد.
وضعیت 2 بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو نیز که در بیمارستان های استان اصفهان بستری هستند رو به بهبودی است.
شهرستان مبارکه با 143 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.