مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از اشتغال 830 نفر در حوزه صنعت چاپ استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 166 نفر به طور مستقیم و 664 نفر به طور غیرمستقیم در این حوزه فعالیت دارند.

به گزارش مرور نیوز، احمد محبی صبح امروز در جمع خبرنگاران از فعالیت 52 باب چاپخانه در استان از نوع دیجیتال، سنتی، افست و غیره خبر داد و اظهار داشت: 830 نفر در حوزه صنعت چاپ استان شاغل هستند که از این تعداد 166 نفر به طور مستقیم و 664 نفر به طور غیرمستقیم در این حوزه فعالیت دارند.

مدیرکل ارشاد استان خراسان جنوبی با مهم برشمردن صنعت چاپ افزود: برای ارزیابی توسعه یافتگی یک منطقه، صنعت چاپ از شاخص‌های مهم است.

وی گفت: ظرفیت صنایع چاپ خراسان جنوبی فراتر از نیاز استان است و این نشان می‌دهد ظرفیت صنایع وابسته به چاپ در استان می‌تواند فرامرزی و فرا استانی عمل کند.

محبی یادآور شد: وجود چهار روزنامه و همچنین اقبال عمومی به دلیل شرایط فرهنگی و دانشگاهی استان به رشد صنعت چاپ خراسان جنوبی کمک کرده است.

مدیرکل ارشاد استان خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از مشکلات چاپخانه‌های استان خروج آثار چاپی از خراسان جنوبی است که با پیگیری‌هایی که با مسئولان استانانجام شد ذی‌حسابان مالیاتی موظف شدند در صورتی که فاکتوری خارج از سیستم‌های داخل استان باشد تأیید نشود.

وی بیان کرد: بعضی از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها از گذشته با چاپخانه‌های خارج استان مثل یزد، اصفهان و مشهد تعامل داشتند و به تصور آنها کیفیت کار چاپخانه‌های خارج استان بهتر است در حالی که چنین موضوعی صحت ندارد.

محبی یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که کیفیت چاپ استان در حد چاپخانه‌های شهرهای یاد شده است، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مختلف باید کار چاپ استان را از طریق چاپخانه‌های داخل استان انجام دهند.

مدیرکل ارشاد استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر دستگاه‌های یاد شده که به لحاظ فعالیت‌شان پرمصرف هستند سفارش خود را به چاپخانه‌های استان دهند قطعا ظرفیت چاپ خراسان جنوبی بهبود می‌یابد.

وی افزود: اداره کل امور مالیاتی قرائت دیگری از مفاد قانونی داشت که پس از مذاکراتی که با اداره کل امور مالیاتی انجام شد بسیاری از مشکلات مثل بیمه و معافیت مالیاتی چاپخانه‌داران برطرف شد.

محبی در مورد نحوه پراکندگی چاپخانه‌های استان نیز افزود: هم اکنون در بیرجند 24، بشرویه یک، سربیشه یک، سرایان دو، فردوس 9، قاینات چهار، طبس 9 و در نهبندان دو چاپخانه فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: 7 باب از چاپخانه‌های استان از نوع سنتی است، 10 باب افست، 9 باب سیلک، یک باب چاپ فلکسی، 24 باب دیجیتال و یک باب چاپخانه خاص برای چاپ بر روی ظروف و غیره است.

مدیرکل ارشاد استان خراسان جنوبی گفت: سامانه جامع چاپ در سال 1395 در استان راه‌اندازی شد و ثبت نام متقاضیان از طریق این سامانه انجام می‌شود.

محبی افزود: در استان در بعضی از شاخص‌ها و رشته‌های چاپ ظرفیت ایجاد چاپخانه جدید وجود دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اتحادیه عکاسان و چاپخانه‌داران به صورت تلفیقی با هم فعالیت می‌کنند و چاپخانه‌داران مایل هستند تشکلی جدا داشته باشند و ما هم پیگیر این امر هستیم.

مدیرکل ارشاد استان خراسان جنوبی اظهار داشت: اداره کل ارشاد خراسان جنوبی کسانی که قصد ایجاد چاپخانه مورد نیاز استان را دارند برای دریافت وام و تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کند.

محبی یادآور شد: صنعت چاپ یک صنعت مادر است و وقتی به صنعتی مادر تخصصی اطلاق می شود که چند صنعت دیگر زاییده آن باشد مثلا صنعت بسته‌بندی به طور مستقیم با این حوزه ارتباط دارد.

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که هنوز در خراسان جنوبی نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد حوزه بسته‌بندی و چاپ است همچنین بحث جعبه‌سازی نیز با صنعت چاپ در ارتباط است و گستره عظیمی را شامل می‌شود که در این راستا نیز باید در استان تلاش بیشتری شود.