مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون زمینه تولید گیاه دارویی آویشن باغی در شوقان جاجرم این استان واقع در شمال شرق کشور فراهم شده است.

به گزارش مرور نیوز، علی اصغر شریکیان با بیان اینکه هم اکنون این گیاه دارویی در سطح 2 هکتار از شهرستان کشت شده است، اظهار کرد: در سال اول کشت این محصول، اگر آبیاری خوبی داشته باشد 2.5 تا 4 در هکتار گیاه دارویی خشک تولید می شود و عسلی هم که از آویشن باغی به دست می آید کیفیت مطلوبی دارد.
وی گفت: همچنین در اسفراین امسال برای اولین بار آویشن باغی در سطح 2 هکتار کشت شده است که اسانس آن تولید می شود.
شریکیان افزود: با توجه به اینکه منابع آبی تحلیل می رود و کم می شود، کشاورزان باید تولیداتی داشته باشند که بهره وری آب را ارتقا دهند که این گیاه دارویی باارزش توسط تولید کننده قابل عرضه است و در این زنجیره یکی از مسائل تامین نهاده های مورد نیاز، کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و بازاریابی آن و ایجاد اشتغال است.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه کشت و تولید آویشن باغی در این استان را توسعه خواهیم داد گفت: هم اکنون واحد بسته بندی و عرقیات، گیاهان دارویی در بجنورد با ظرفیت 400 تن در سال در بجنورد و واحد عرقیات و گیاهان دارویی، اسانس گیری و عصاره گیری با ظرفیت 800 تن در جاجرم فعال هستند.
به گفته شریکیان سطح کشت گیاهان دارویی در سال 94، هزار و 235 هکتار بوده که تولید آن 975 تن و میانگین عملکرد 789 کیلوگرم در هکتار است.
استان خراسان شمالی با افزون بر 28 هزار کیلومتر مربع گستره در شمال شرق کشور واقع است.