نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: وضعیت طرح آشوراده تعیین تکلیف شود.

به گزارش مرور نیوز، آیت الله سید کاظم نورمفیدی، ظهر جمعه در دیداری با حضور مدیرکل و محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، گفت: باید از جمیع جهات به ماه مبارک رمضان نگاه کرد و خودمان را از نعمت های این ماه بهره مند کرد.

وی افزود: حفظ محیط زیست از چیزهایی است که خدای متعال از همه ما خواسته است. آیا ما حق داریم محیط زیست را آلوده کنیم؟ این از چیزهایی است که خدای متعال آن را گناه دانسته است.

امام جمعه گرگان بیان کرد: از بین بردن محیط زیست مخلوقات خدا گناه است و ما این حق را نداریم. ما باید در ماه رمضان جنبه های معنوی و ایمان خود را تقویت کنیم و به زندگی خود هم شکل و رنگ خدایی بدهیم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان تصریح کرد: زمین مادر زندگی ما است و باید مراقب آن باشیم. همه مسلمان ها مکلف هستند و باید به عنوان محیط بان از محیط زیست خود محفاظت کنند. جلوگیری از تخریب جنگل ها و منابع طبیعی باید به فرهنگ دینی تبدیل شود. این که بگوییم خدا گفته تاثیرگذاری آن بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: در عین حال حفاظت از محیط زیست نباید مانع توسعه شود. ولی توسعه هم نباید به تخریب محیط زیست منجر شود. الان جزیره آشوراده 14 سال است که مطرح است و هنوز هم که هنوزه حل نشده است. من آقای مهاجر را دراین رابطه مورد سوال قرار می دهم که چرا با این که مسئولان استانی پذیرفته اند هرچه سازمان محیط زیست می گوید عمل کنند اتفاقی رخ نمی دهد.

آیت الله نورمفیدی گفت: این مساله در حالی است که برخی استان ها کنار ما چیزی باقی نگذاشته اند. این تناقض ها جای سوال ایجاد می کند. چرا بعضی جاها مورد تعرض قرار می گیرد ولی بعضی جاها سختگیری می شود. نباید در ذهن مردم تناقض پیش بیاید. نباید رفتار یک بام و دو هوا داشت. برخی استان ها بر سواحل می تازند و کسی جلودار آن ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در حفظ منابعی که خدا به شما داده موفق باشید. تا می توانید مردم را وارد عرصه کنید. باید از نظر فرهنگی هم کار کنید.

کمبود نیروی انسانی در محیط زیست

در ابتدای این دیدار، اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان هم در این دیدار اظهار کرد: محیط زیست کشور در چهار مبحث کلی فعالیت می کند. یک بحث محیط زیست طبیعی است که بیشتر در عرصه های سرزمینی تحت عنوان پارک های ملی، تالاب ها، دریاها و حفاظت از حیات وحش فعالیت دارند.

وی افزود هشت هزار کیلومتر مربع از استان گلستان صحرا و گرم خشک است. هم مراتع لب شور و هم آب های لب شور داریم. دریا، خلیج، ارتفاعات بلند مانند شاهوار با 3900 متر ارتفاع داریم.

وی بیان کرد: 452 هکتار جنگل داریم. 10 درصد از عرصه های طبیعی گلستان تحت مدیریت محیط زیست گلستان است. 110 هکتار جنگل را با 137 نفر محیط بان مدیریت می کنیم و در هر شیفت 70 نفر حضور دارند.

مهاجر تصریح کرد: 25 کارشناس و 900 واحد صنعتی فعال غیر از دام داری و مرغ داری داریم. 34 محیط بانی داریم که 30 تا از آن ها فعال است. از نظر نیروی انسانی و بضاعت مالی، با سختی فعالیت می کنیم.

وی ادامه داد: قسمت دوم هم بحث محیط زیست انسانی است. بخش صنعت و کنترل و کاهش آلودگی ها در این بخش است. تمام صنایع ما باید توسط 25 کارشناس هر روز، هر ماه و هر سال بررسی شوند تا آلودگی ما را به خطر نیندازد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: 22 استان کشور درگیر ریزگرد است و باید لحظه به لحظه پایش شوند تا خسارت ها گسترش نیابد. اکثر شهرک های صنعتی ما تصفیه خانه دارند ولی ممکن است برخی شهرک ها دچار مشکلات فنی باشند که آن ها هم در حال رصد هستند.

وی با بیان این که استقرار صنایع نو ظهور بخش دیگر محیط زیست انسانی است، گفت: 34 شرکت بزرگ استان در حال ارزیابی محیط زیستی است.

وی ادامه داد: کارهای پژوهشی، چاپ کتاب های مختلف، آموزش و فرهنگ سازی هم فعالیت داریم. در دبیرستان و دانشگاه ها آموزش های محیط زیستی داریم. در گلستان حدود چهار مدرسه طبیعت در حال احداث است. در اکثر شهرستان ها و مدارس هم آموزش های محیط زیستی ارائه می شود.

وی با بیان این که سمن های محیط زیستی استان روز به روز در حال افزایش است، گفت: از روزی که وارد محیط زیست شدیم، در برنامه های کاری و رفتاری ما تعامل با صنعت و افزایش آگاهی مردم سرلوحه است. امسال کمترین زباله ریزی توسط مردم و مهمان ها را در سطح دریا و جنگل ها داشتیم.