رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از افتتاح 74 طرح تولیدی و عمرانی در هفته جهادکشاورزی در این استان خبر داد و گفت: برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها اعتباری بالغ بر 177 میلیارد ریال هزینه شده است.

به گزارش مرور نیوز، سیدحسن میرعماد در نخستین روز از هفته جهادکشاورزی در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان سمنان از اجرای 40 عنوان برنامه در هفته جهادکشاورزی در استان خبر داد و اظهار کرد: از مجموع 74 طرح آماده افتتاح در هفته جهاد کشاورزی، 13 طرح تولیدی و 61 طرح عمرانی هستند.

وی با بیان اینکه بیش از 1700 خانوار از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند، افزود: این پروژه‌ها در مجموع 199 فرصت شغلی مستقیم و 345 فرصت شغلی غیرمستقیم در استان ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه 48 طرح از این طرح‌ها در حوزه آب و خاک هستند، اضافه کرد: هفت طرح دامی، 10 طرح منابع‌طبیعی و آبخیزداری، سه طرح در امور عشایری و طرح‌های مختلفی در حوزه تولیدات گیاهی، احداث و توسعه باغات، توسعه گاوداری‌ها و دام و طیور از جمله این طرح‌ها هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از بخش کشاورزی به عنوان یکی از موفق‌ترین بخش‌ها در سال اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: دلیل عمده این توفیقات عدم وابستگی بخش کشاورزی به خارج و اتکاء آن به مردم است.

وی با اشاره به محدودیت در منابع آبی این استان گفت: در سال گذشته و امسال طرح‌های متعددی در بخش سیستم‌های نوین آبیاری در سطح این استان اجرایی شده که در تاریخ کشاورزی استان بی‌سابقه است.

میرعماد از اجرای 5000 هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: امسال نیز برای تجهیز 12 هزار هکتار از اراضی و باغات استان به این سیستم‌ها برنامه‌ریزی کردیم.

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در منابع اعتباری این بخش نداریم، گفت: به هر میزان که متقاضی در این بخش در استان وجود داشته باشد دولت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار بهره‌برداران استان قرار می‌دهد.

این مقام مسئول از هزینه بالغ بر 42 میلیارد تومان اعتبار در این بخش در استان کم‌آب سمنان خبر داد و افزود: از محل ایجاد این سیستم‌های نوین آبیاری بیش از 15 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در استان صورت گرفته است.

میرعماد با اشاره به دیگر اقدامات این سازمان در حوزه تامین منابع آبی از راه اندازی و ایجاد 48 کیلومتر انتقال آب کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: این انتقال آب از طریق لوله انجام شده تا هدررفت آب به حداقل ممکن برسد.

وی از افزایش تولید محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی این استان خبر داد و اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی استراتژیک در استان سمنان با 32.8 درصد افزایش از 505 هزار تن به 672 هزار تن در سال گذشته رسید.

وی با اشاره به رویکرد علمی دولت به بخش کشاورزی از آن به عنوان عاملی مهم در دستیابی به این توفیق نام برد و افزود: وزارت جهادکشاورزی با تدوین و عملیاتی کردن این برنامه توانسته به این مهم دست یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: این حجم از افزایش تولید محصولات استراتژیک بدون افزایش حتی یک‌متر سطح زیرکشت در استان به‌دست آمده است.

وی با بیان اینکه به‌دلیل کمبود و محدودیت در منابع آبی امکان افزودن به سطح زیرکشت محصولات در استان وجود نداشت، افزود: بر همین اساس تمام تلاش ما در جهادکشاورزی استان سمنان بر چند برنامه و از جمله آموزش بهره‌برداران، استفاده از دستاوردهای علمی روز، فعالیت‌های ترویجی و اعزام کارشناسان به مناطق روستایی، افزایش بهره‌وری آب، استفاده کیفی از کودها، تکمیل ادوات کشاورزی و توجه به کشاورزی مکانیزه متمرکز شد و همین رویکرد به افزایش 32.8 درصدی تولید محصولات استراتژیک در استان سمنان انجامید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه گندم یکی از مهمترین محصولات استراتژیک در کشاورزی ایران است اضافه کرد: تولید و برداشت گندم از مزارع استان سمنان با افزایشی بیش از 12 درصد از 107 هزار تن به بیش از 120 هزار تن در سال زراعی اخیر رسید.

میرعماد از چغندر به عنوان یکی دیگر از محصولات استراتژیک نام برد و گفت: میزان برداشت این محصول در سمنان از 95 هزار تن در سال 94 در سال زراعی 95به 165 هزار تن رسید.

وی از افزایش سه برابری درآمد چغندرکاران استان در فاصله سال‌های 93 تا 95 خبر داد و گفت: میزان پرداختی کارخانه‌داران به چغندرکاران استان از 22 میلیارد تومان در سال زراعی 93 به 30 میلیار تومان در سال زراعی 94 و در سال 95 نیز به 42 میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه پرداختی خرید گندم به گندمکاران استان نیز از 44 میلیارد تومان در سال 92 به 126 میلیارد تومان در سال 95 رسیده که نشان از افزایش درآمد گندم‌کاران استان دارد.

اقتصادی شدن کشت سیب‌زمینی در استان سمنان/کاهش 50درصدی مصرف آب در مزارع سیب زمینی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از افزایش تولید سیب‌زمینی در استان خبر داد و افزود: کشت سیب‌زمینی تا پیش دولت یازدهم در استان سمنان اقتصادی نبود اما با تلاشی که صورت گرفت و با افزایش عملکرد در واحد سطح، متوسط عملکرد این محصول استراتژیک از 17.5 به 24.5 درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در کشت سیب زمینی افزود: با اقداماتی که در استان صورت گرفت میزان برداشت سیب زمینی در استان از 17 تن به 24.5 تن در هر هکتار افزایش یافت و در برخی جالیزها این میزان برداشت تا 50 تن در هر هکتار نیز افزایش یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای 71 هزار تن سیب‌زمینی در استان هدفگذاری شده بود ادامه داد: خوشبختانه با کارهای ترویجی انجام شده در سال زراعی قبلی 73هزار تن برداشت سیب‌زمینی در استان داشتیم.

میرعماد با اشاره به اینکه در گذشته کشت سیب زمینی به دلیل مصرف بالای آب ارزش اقتصادی زیادی نداشت گفت: با اقداماتی که صورت گرفت مصرف آب در جالیزهای سیسب‌زمینی استان تا 50 درصد کاهش یافت.

وی از افزایش تولید دانه‌های روغنی در این استان خبر داد و گفت: در این محصول ما با تحقق 114 درصدی افزایش تولید و هدف‌گذاری‌ها روبرو بودیم، ضمن اینکه در برخی محصولات مثل آفتابگردان با افزایش صد درصدی روبرو بودیم.

میرعماد با بیان اینکه در این افزایش تولید نه سطح زیرکشت ما افزایش یافته و نه جامعه کشاورزان و بهره‌برداران ما در استان تغییر کردند، تصریح کرد: آنچه در این بین دچار تغییر شده شناخت بهره‌برداران و کشاورزان از کشاورزی بوده و با افزایش سطح آگاهی بهره‌برداران و بهبود کیفی کشت و مکانیزه شدن آن تولید محصولات کشاورزی و خصوصا محصولات استراتژیک در استان با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است. ضمن اینکه این افزایش تولید تنها محدود به این محصولات نبوده بلکه چه در تولید گوشت قرمز و سفید و چه در تولید تخم‌مرغ و طیور و آبزیان با افزایش قابل توجه تولید روبرو بودیم .

10 برابر شدن کشت کلزا در استان سمنان

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم این روند در سال زراعی پیش رو نیز تداوم بیابد، خاطرنشان کرد: از همین رو در سال جاری هیچ مزرعه‌ای در استان بدون نظارت کارشناسان و مروجان کشاورزی رها نخواهد شد و کارشناسان با مشاوره کارشناسی به بهره‌برداران زمینه تداوم این رشد در تولید را در استان فراهم خواهند کرد.

وی از 10 برابر شدن کشت کلزا در استان سمنان خبر داد و گفت: یکی از سیاست‌های ما افزایش تولید دانه‌های روغنی و خصوصا کلزا در استان سمنان است.

میرعماد با بیان اینکه تعهد ما در کلزا سه هزار و 628 تن بوده افزود: خوشبختانه با اقدامات ترویجی و حمایت کارشناسانه از کشاورزان برداشت کلزا در استان از مرز چهار هزار و 162 تن هم گذشت.

21 تا 27 خردادماه هفته جهادکشاورزی نامگذاری شده است.