گنبدکاووس - ایرنا - سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس از اجرای طرح مرمت رفع خطر اضطراری برج (گنبد) قابوس به عنوان بلندترین بنای آجری جهان که به ثبت جهانی هم رسیده است، خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، جاوید ایمانیان عصر یکشنبه درجلسه بررسی روش های اجرایی پلان مدیریت میراث جهانی گنبدقابوس اظهار داشت: اجرای این طرح از دو هفته آینده با نصب داربست اطراف برج قابوس آغاز می شود.
وی گفت: در این طرح با هزینه پیش بینی شده 700 میلیون ریال، قسمت مخروط بالای برج قابوس از پارازیت های گیاهی پاکسازی می شود.
ایمانیان اضافه کرد: علاوه بر پاکسازی علف های هرز و پاکسازی گلسنگ ها، با تزریق پریمال که نوعی چسب برای تثبیت آجرهای لق شده است، عملیات سمپاشی علیه علف های هرز نیز انجام می شود.
وی از انجام طرح مطالعات پلان مدیریت برج قابوس درچند سال گذشته توسط یک تیم مشاوره ای خبر داد و تصریح کرد: در این طرح حدود 180 طرح فرهنگی، اجتماعی و عمرانی برای حفاظت از برج قابوس و توسعه عمرانی و جذب گردشگر با همکاری 30 دستگاه اجرایی و برخی تشکل های مردمی پیش بینی شده است.
سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس ادامه داد: انجام این طرح ها که در دو قالب کوتاه و میان مدت پیش بینی شده بیشتر با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری اجرایی می شود.
در این جلسه علاوه بر توضیحات تیم مشاور طرح پلان مدیریت برج قابوس، سه تن از منتخبان شورای اسلامی شهر گنبد در دوره پنجم نیز در جلسه حضور یافته و به بیان نظرات خود پرداختند.
بلندترین برج آجری جهان در گنبدکاووس که افزون بر یک هزار سال قدمت دارد، در تیرماه 1391 در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.
برج قابوس بن وشمگیر، بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است؛ این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در سال 397 هجری قمری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.