معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: طی سال 92 تا سال گذشته با اجرای برنامه غربالگری شنوایی از ناشنوایی 58 هزار و 703 نوزاد در این استان پیشگیری شد.

به گزارش مرور نیوز گل نساء آقا محمدی افزود: غربالگری شنوایی نوزادان اهمیت بسزایی دارد چراکه تشخیص و درمان دیرهنگام موجب تاخیر در رشد و تکلم نوزادان شده و بر توانایی کودک برای یادگیری، تحصیل و ارتباطات اجتماعی تاثیر منفی می گذارد.
وی یادآوری کرد: شنوایی یکی از حواس برتر انسان به شمار می رود که نداشتن این حواس موجب از دست دادن بسیاری از تجربیات مفید و امیدبخش زندگی اجتماعی فرد می شود.
آقامحمدی افزود: غربالگری شنوایی در یک ماهگی، سه ماهگی و 6 ماهگی نوزاد اهمیت زیادی دارد و به موضوعی که باید توجه داشت، این است که این آزمون بسیار ساده بوده و در چند دقیقه انجام می شود و هدف آن شناسایی نوزادانی است که شنوای آنها نیاز به ارزیابی بیشتری دارد.
وی بیان کرد: زمان مناسب برای تشخیص کم شنوایی قبل از سه ماهگی اعلام شده است و در این میان مهارت زبانی در کودکانی که افت شنوایی آنها زودتر شناسایی شده بهتر از مواردی است که شناسایی و درمان دیرهنگام شده اند.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: بر این اساس هر چقدر افت شنوایی کودک زودتر تشخیص داده شود می توان از ابزارهایی که به کودک کمک می کند تا به طور موفق ارتباط برقرار کند، بهره گرفت.
وی ابراز کرد: اقدامات توانبخشی و طبی از جمله تهیه سمعک و کمک هزینه کاشت حلزون و گفتار درمانی از جمله فعالیت های بهزیستی این استان در ارتباط با پیشگیری از ناشنوایی کودکان است.
آقا محمدی خاطرنشان کرد: بهترین زمان دوره یادگیری گفتار و زبان، 6 ماه اول زندگی نوزاد و بهترین زمان غربال شنوایی نوزاد پس از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان است.
سه مرکز غربالگری شنوایی در شهر زنجان و در شهرهای خدابنده ،خرمدره، ابهر، طارم و ماهنشان نیز هر یک یک مرکز فعالیت می کنند.
پارسال نزدیک به 17 هزار نوزاد در این استان مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که 81 درصد از موالید را در بر می گیرد که از این تعداد 74 نفر به مرحله تشخیص و 12 نفر به مداخله ارجاع داده شده اند.
اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان و شیرخوارگان از سال 85 در زنجان آغاز شده و این برنامه در سه سطح اجرا می شود.