سرپرست معاونت استانداری البرز و فرمانداری ویژه کرج با اشاره به اینکه هیچ موردی از تب کریمه کنگو مشاهده نشده گفت: شهروندان برای پیشگیری از بیماری از مصرف گوشت های فاقد مهر دامپزشکی اجتناب کنند.

به گزارش مرور نیوز، علی قنبر زمانی روز سه شنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی کرج افزود: با توجه به اینکه مواردی از بیماری تب کریمه کنگو
در برخی مناطق کشورمشاهده است، اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی ،در جهت اجرای اقدامات پیشگیرانه با جدیت اقدام کرده اند.
وی ادامه داد: الزام کشتارگاه ها به نگهداری گوشت تازه در یخچال به مدت 48 ساعت برای از بین رفتن عامل ویروسی بیماری، آموزش پرسنل کشتارگاه ها،
مقابله با کشتارهای خارج از شبکه کشتارگاهی از مهمترین اقدامات انجام شده است .
وی گفت: همچنین با هماهنگی انجام شده بین شهرداری ها و مرکز بهداشت شهرستان کرج ، مقرر شد تا نسبت به جمع آوری مراکز غیرمجاز عرضه دام
و عرضه مواد غذایی سیار به ویژه فروشندگان جگر اقدام شود.
قنبر زمانی بر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص علائم بیماری، راه های انتقال
و پیشگیری از آن تاکید کرد و گفت: بیماری تب کریمه کنگو ، از طریق گزش انسان توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، به انسان منتقل می شود. همچنین تماس با پوست یا لاشه حیوان آلوده در طی ذبح یا کمی بعد از آن و یا تماس با بافت، خون، بزاق، ادرار و مدفوع بیماران نیز می تواند منتقل کننده بیماری باشد.
وی افزود: بیشترین گروه های در خطر دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه ها و دامپزشکان هستند که باید آموزش لازم در خصوص نحوه مراقبت و پیشگیری از بیماری را آموزش ببینند.
قنبرزمانی در ادامه از شهروندان خواست تا با رعایت نکات پیشگیرانه، از خود در برابر این بیماری مراقبت کنند.
وی گفت: جلوگیری از گزش توسط کنه به ویژه در دامداری ها و مراکز پرورش دام، پرهیز از تماس با منبع بیماری(دام آلوده)، استفاده از گوشت های ذبح شده در کشتارگاه های مورد تایید دامپزشکی و اجتناب از ذبح غیر مجاز و غیر بهداشتی دام ها از جمله اقدامات پیشگیرانه است.
قنبر زمانی تاکید کرد: شهروندان باید بدانند گوشت تازه بعد از 24 ساعت و جگر بعد از 48 تا 72 ساعت نگهداری در داخل یخچال و در دمای 1 تا 4 درجه سانتیگراد یا فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت، ویروس تب کنگو را از بین می‌برد. پختن درست و کامل گوشت مصرفی نیز همین اثر را خواهد داشت.
در ادامه این نشست، موضوعاتی نظیر ضرورت تشدید نظارت و کنترل بهداشتی بر استخرها و آبیاری مزارع سبزیبرای پیشگیری از بیماری التور و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن روستاها از شبکه آب شرب روستایی ، ارائه گزارش دستگاه های عضو کارگروه ، ساماندهی دستفروشان مواد غذایی و شیوه های اطلاع رسانی به عموم در زمینه بیماری های همه گیر ،مورد بحث قرار گرفت و مصوباتی نیز جهت اجرا به دستگاه ها اعلام شد.