نقش استفاده از کمربندی ایمنی در زمان بروز تصادفات و حوادث رانندگی به اثبات رسیده و براساس مشاهدات عینی و گزارش های پلیس، شدت صدمات وارده به افرادی که در زمان بروز حادثه از کمربند ایمنی استفاده کرده اند کمتر از افرادی که از آن استفاده نکرده اند، بوده است.

به گزارش مرور نیوز، اگرچه فرهنگ استفاده از کمربندی ایمنی اکنون نسبت به سال های قبل بهتر شده اما برخی افراد همچنان تمایلی به استفاده از آن ندارند و با وجود تلاش های فراوان دستگاه های متولی از استفاده از آن امتناع می ورزند.
کمربند ایمنی از جمله تاثیرگذارترین امکانات در خودروها به منظور حفظ ایمنی راننده و سرنشینان است و نقش تاثیرگذار آن در کاهش شدت صدمات کاملا ثابت شده است.
در برخی از خبرها یکی از دلایل فوت سرنشینان خودرو و یا وارد شدن صدمات شدید به آنها نبستن کمربندی اعلام می شود و بنا بر اعلام پلیس، استفاده از کمربند ایمنی می تواند به عنوان عامل بازدارنده جلو شدت صدمات را بگیرد.
با اجباری شدن طرح استفاده از کمربند ایمنی امروز استفاده از این وسیله در حال نهادینه شدن است اما برخی رانندگان در زمان حضور پلیس ترجیح می دهند از این وسیله استفاده کنند و در سایر اوقات تمایلی به بستن آن ندارند که این موضوع می تواند امنیت آنها را در جاده ها به خطر بیاندازد.
ماموران راهنمایی و رانندگی براساس تصمیم هیات وزیران در نرخ گذاری جرایم رانندگی در سال 95 برای نبستن کمربندی ایمنی توسط راننده یا سرنشینان خودرو در حال حرکت 600 هزار ریال جریمه اعمال می کنند.

فرهنگ سازی در دستور کار پلیس
جانشین پلیس راه استان کرمانشاه، فرهنگ سازی را یکی از برنامه های پلیس در موضوع استفاده از کمربند ایمنی در استان دانست و از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با شرکت های مسافری به منظور افزایش میزان استفاده از کمربند ایمنی از سوی مسافران ناوگان عمومی حمل مسافر برون شهری استان با همکاری اداره راهداری و حمل و نقل استان خبر داد.
سرهنگ محمد حیدری می گوید: با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل و نقل و رئیس اتحادیه انجمن های مسافربری استان، کارشناسان پلیس راه استان با حضور در شرکت های تعاونی، ضمن اطلاع رسانی و برگزاری جلسات آموزشی برای مسئولان و رانندگان ناوگان حمل مسافر برون شهری، در خصوص اعمال قانون طرح استفاده از کمربند ایمنی در پاسگاه های پلیس راه اقدام کردند.
وی ادامه داد: عنصر اجبار و ضمانت اجرایی در مقررات موجود برای استفاده از کمربند ایمنی صرفاً متوجه رانندگان است و سرنشیان خودروها به ویژه اگر مسافران ناوگان عمومی باشند با وجود اینکه برابر ماده 19 قانون رسیدگی به تخلفات ملزم به استفاده هستند، به دلیل اینکه جریمه استفاده نکردن متوجه آنان نمی شود از این رو تمایل کمتری به استفاده داوطلبانه از کمربند ایمنی دارند.
این مقام انتظامی افزود: به همین لحاظ آمار تلفات سرنشینان سه برابر رانندگان است که این موضوع پلیس راه و راهداری استان را بر آن داشت تا با طراحی و اجرای طرحی فرهنگی، آموزشی، یک تحرک و جهش را در میان مسافران وسایل نقلیه مسافری برون شهری استان در زمینه استفاده داوطلبانه و اقناعی از کمربند ایمنی ایجاد کنند.
سرهنگ حیدری اظهار کرد: در این طرح نصب 70 تخته بنر آموزشی در سرسرای انتظار شرکت های مسافری و در پایانه های تمام شهرستان ها خطاب به مسافران، نصب برچسب لزوم استفاده از کمربند ایمنی توسط مسافر روی پشتی صندلی خودروهای ناوگان و اعزام تیم های مشترک بازدید و آموزش میدانی در دستور کار است.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در آینده نزدیک در مورد خودروهای شخصی نیز اجرا خواهد شد، گفت: رانندگان و مسافران ناوگان عمومی شاهد حضور تیم های بازدید کننده در مقابل پاسگاه های پلیس راه به منظور کنترل وضعیت نصب و آماده بکاری کمربند ایمنی مسافران خواهند بود که در جریان آن راننگان خودروهایی که از لحاظ کمربند ایمنی نقص داشته باشند تذکر کتبی دریافت می کنند و آنان که نقصی نداشته و مسافران کمربند بسته باشند مورد تشویق قرار خواهند گرفت.
جانشین پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه به نقش موثر بستن کمربندی ایمنی اشاره کرد و گفت: بررسی آمار قربانیان حوادث رانندگی در سال گذشته نشان می دهد، حدود 74 درصد از آنان سرنشین خودروها بودند که علت مرگ 71 درصد از این فوت شدگان ضربه مغزی بوده که بستن کمربند ایمنی حین حادثه می توانست تا حدود بسیار زیادی از این ضربات جلوگیری کند.

کاهش 13 درصدی تلفات جاده ای در سال 95
باتوجه به فعالیتهای فرهنگی و آموزشی دستگاه های متولی از جمله نیروی انتظامی، میزان تلفات جاده ای در استان کرمانشاه در سال گذشته کاهش یافته و این نشان می دهد که فرهنگ سازی نقش موثری در اصلاح شیوه های رانندگی و کاهش تلفات دارد.
رییس پلیس راهور استان کرمانشاه گفت: در سال 95 نسبت به سال 94 تلفات جاده ای استان 6/13 درصد کاهش یافته و در سال 94 از 141 فقره تصادف منجر به فوت، 191 نفر کشته شدند این در حالی است که در سال گذشته 135 فقره تصادف منجر به فوت 165 نفر شده است.
سرهنگ فضل الله شیری، با بیان اینکه آمار تصادفات در سال 95 افزایش یافته ولی از شدت آنها کاسته شده افزود: در سال 94 آمار کل تصادف های استان سه هزار و 359 فقره و در سال 95 سه هزار و 434 گزارش شده که روندی افزایشی را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه هنوز فرهنگ رانندگی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در استان ضعیف است، گفت: در سال 95، پلیس راهور استان کرمانشاه 755 فقره تصادف منجر به جرح و 2 هزار و 544 مورد منجر به خسارت ثبت کرده که در مقایسه با 717 فقره تصادف جرحی و 2 هزار و 544 فقره منجر به خسارت مالی سال 94 روندی افزایشی نشان می دهد.
رییس پلیس راه استان کرمانشاه، 44 درصد تصادف ها ناشی از عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه، 21/ 8 درصد ناشی از توجه نکردن به جلو و 14 درصد به علت انحراف به چپ دانست و گفت: در همه این موارد بی توجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی و نقش عامل انسانی موج می زند.
وی خستگی و خواب آلودگی، رعایت نکردن سرعت و فاصله مطمئنه، توجه نکردن به شرایط جاده و شرایط جوی آب و هوا، حرف زدن با تلفن همراه، نوشیدن و خوردن حین رانندگی، سبقت غیرمجاز را از مهم ترین عوامل تصادفات در استان دانست.
به گفته سرهنگ شیری، 75 درصد از تصادفات در جاده های اصلی، 7/16 درصد در راه های فرعی و هشت درصد در راه های روستایی استان رخ داده و بیشترین آمار تصادفات در روزهای پنجشنبه، شهریور ماه و ساعت بین 16 تا 20 ثبت شده که نشانگر رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی در سفرهای تفریحی و گردشی است.
اقدام پلیس در سال های اخیر در اجرای طرح های ابتکاری مانند پلیس مدرسه برای نهادینه شدن فرهنگ آشنایی دانش آموزان با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تاثیر بسزایی در معطوف شدن اذهان دانش آموزان به این مقوله داشته و می طلبد این طرح با دربرگیری بیشتری همچنان ادامه یابد.
استفاده از ظرفیت تمام رسانه ها به ویژه از شبکه های اجتماعی فضای مجازی هم می تواند کمک شایانی به تسریع در روند فرهنگ سازی در زمینه قوانین ومقررات راهنمیی و رانندگی و شیوه صحیح رانندگی درون و برون شهری داشته باشد.
استان کرمانشاه حدود هشت هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که بخشی از این راه ها در مناطق کوهستانی و سخت گذر واقع شده و می طلبد که رانندگان در عبور از این مسیرها به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه بیشتری داشته باشند.