بهره برداری از 10 طرح سرمایه گذاری خارجی و حضور 30 شرکت خارجی و تمایل آنها به سرمایه گذاری در استان البرز بسترساز تحقق رویکرد سال 96 مسئولان استان برای توسعه صادرات است.

به گزارش مرور نیوز، اقدامات صورت گرفته در زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان البرز با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه تولید و افزایش اشتغال صورت می گیرد.
علاوه بر بهره برداری از 10 طرح سرمایه گذاری خارجی، صدور شش مجوز سرمایه گذاری دیگر نیز می تواند گام مهمی برای رونق سرمایه گذاری و تولید و اشتغال در استان پرظرفیت البرز باشد.
مجوزهای صادر شده سرمایه گذاری مربوط به شش شرکت برنتز خاورمیانه، چاشنی زرین البرز، اتوشاسی اینترنشنال پارس، لذیذ خوراک، نوونوردیسک پارس و طرح توسعه ای بی ای تی پارس است.
این مجوزهای سرمایه گذاری با مبلغ سه هزار و 259 میلیارد ریال بوده و پیش بینی می شود که اشتغال زایی برای یک هزار و 579 نفر در استان داشته باشد.
10 طرح سرمایه گذاری شرکت های خارجی بهره برداری شده در استان البرز از کشورهای دانمارک، فرانسه، هلند، ایتالیا، هند، مالزی، ترکیه، هنگ کنک، امارات متحده عربی، افغانستان و ایرلند بوده و کشورهای دیگری نظیر روسیه، اوکراین و کره جنوبی نیز علاقمندی خود را برای سرمایه گذاری در این استان اعلام کرده اند.
طرح های یاد شده در زمینه صنایع غذایی، قطعات خودرو، نانوتکنولوژی، پله برقی، تجهیزات پزشکی و پنل های خورشیدی با مبلغ 2هزار و 910 میلیارد ریال بوده اما مهم تر از آن نوع توافق صورت گرفته به منظور سرمایه گذاری برای تولید مشترک و صادرات بوده است که علاوه بر ایجاد اشتغال برای نزدیک به یکهزار نفر در استان، گسترش صادرات غیرنفتی از البرز را به همراه خواهد داشت.
مسئولان استان بر اساس سیاست های دولت تدبیر و امید با نگاه ویژه به رویکرد صادرات نقشه راه جدیدی برای توسعه البرز ترسیم کرده اند که رونق سرمایه گذاری خارجی به ویژه پس از برجام، در آن بی تاثیر نبوده است.
صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد در دولت تدبیر و امید به صورت جدی پس از توجه به سرمایه گذاری خارجی مد نظر قرار گرفت.
صادرات در اصطلاح به معنای ارتباط با بازارهای خارجی و تقاضای خارجیان برای کالاهای داخلی است، بنابراین این فرآیند که با برجام و رونق سرمایه گذا ری خارجی در کشور شتاب گرفت، به طور قطع در دولت دوازدهم نیز به عنوان رویکرد ویژه مد نظر قرار خواهد گرفت.
سید حمید طهائی استاندار البرز با تاکید بر لزوم اهتمام به موضوع مهم صادرات و برنامه ریزی ویژه برای این امر در سال 96، گفت که دولت یازدهم شرایط مناسبی برای صادرات فراهم آورده است.
طهائی افزود: برای تحقق این مهم توجه به واحدهای تولیدی و رفع موانع آنها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مورد توجه قرار گرفته و تا کنون موانع موجود در مسیر فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی استان برطرف شده است.
وی ادامه داد: صنعت باید حامی مطالبات واحدهای تولیدی و بخش خصوصی باشد و از این مجرا اقدامات قانونی صورت گیرد و واحدهای تولیدی تجمیع شده در قالب شهرک صنعتی نیز به فراخور استعدادها ساماندهی شوند.
طهائی با تأکید بر تشکیل پروتکل واحد جهت توسعه امر صادرات در استان، گفت: یکی از استعدادهای اقتصادی این استان، وجود فرودگاه پیام است که می تواند فرایند صادرات اقتصادی کشور را تسهیل بخشد.
وی افزود: استان البرز از استعدادهای خوبی برخوردار است و می تواند در بخشی از کشور در حوزه صنعت و صادرات تحول ساز حوزه اقتصادی باشد.
وی با اشاره به استقرار بیش از 3500 واحد صنعتی در این استان افزود: با وجود استقرار چنین ظرفیتی باز هم جای کار فعالیت بیشتر در این حوزه وجود دارد و با توجه به پتانسیل های البرز نمی توان راه پایانی را در این زمینه متصور دانست.
استاندار البرز همچنین استقرار فرودگاه پیام را در این استان ظرفیتی ویژه خواند و تصریح کرد: هم اکنون تنها فرودگاه باری کشور و منطقه ویژه اقتصادی در این استان واقع شده و با بکارگیری بخش خصوصی میتوان در حوزه تولیدات صنعتی و مواد غذایی گام های بلندی برداشت.
طهائی با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه و دیده شدن ظرفیت های این استان در برنامه مذکور نیز گفت: برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و در قانون بودجه سال 95 با اجرای بخشی از سیاست های اقتصاد مقاومتی و تکیه بر استعدادهای منطقه ای می توان این استان را نیز در تحولات اقتصادی کشور دخیل نمود.
وی ادامه داد: استان البرز از مجرای صنعت می تواند درآمدزا باشد و به عنوان دروازه ورودی و خروجی در کنار پایتخت، سهم عمده ای در توسعه صادرات ایفا کند.
رئیس اتاق بازرگانی استان البرز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ظرفیت های استان برای توسعه صادرات، گفت: گسترش صادرات به برنامه ریزی و اتخاذ راهبرد خاص و شناسایی موقعیت های استثنایی دارد به عنوان امروز قطر می تواند محلی برای صادرات محصولات ایران باشد.
رحیم بنامولایی گفت: بخش خصوصی استان البرز توانایی تامین و صدور بسیاری از محصولات مورد نیاز مردم کشور قطر و دیگر کشورها را دارد.
وی افزود: مواد غذایی، بهداشتی، دارویی و انواع دیگر محصولات تولیدی و صنعتی مرغوب مورد نیاز کشورها در استان ما تولید می شود و برای صادرات این محصولات آمادگی کامل وجود دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استان البرز نیز گفت که در سال 96 رویکرد ویژه صادرات در این استان طراحی و به اجرا در می آید.
عبادالله کامکار به خبرنگار ایرنا گفت: امروز جذب سرمایه گذاری داخلی و تجهیز این بخش از هر مقوله دیگری مهم تر است.
وی ادامه داد: مشکلات تولیدی البرز به ادوار گذشته برمی گردد و باید در بازار فروش تمهیدات لازم را داشت.
کامکار افزود: کمبود نقدینگی، عدم تطبیق فعالیت واحد تولیدی با محیط زیست از مشکلات بخش تولیدی است.