رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: تجهیزات اطفاء حریق محیط زیست در حد ابتدایی است.

به گزارش مرور نیوز، بهاره نوری‌صفا سه‌شنبه 23 خرداد در ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان همدان، اظهار کرد: در بحث آتش‌سوزی مراتع سه برنامه عملیاتی شامل اقدامات قبل از آتش‌سوزی، حین و بعد از آن را انجام می‌دهیم.

وی افزود: با خشک شدن هوا به ویژه در فصل پاییز عوامل طبیعی و غیرطبیعی منجر به آتش‌سوزی مراتع می‌شود که یکی از مهمترین بحران شهرستان‌های ما است.

نوری‌صفا با بیان اینکه عوامل طبیعی و غیرطبیعی در ایجاد آتش‌سوزی موثر بوده است، تصریح کرد: عواملی طبیعی مانند افزایش دما، صاعقه و ... و آتش زدن‌های عمدی و غیرعمدی، آتش زدن چوب‌ها توسط چوپانان و گردشگران نیز از عوامل غیرطبیعی است.

وی به بیان خطرات آتش‌سوزی پرداخت و اظهار کرد: آتش‌سوزی باعث از بین رفتن پوشش گیاهی، کاهش نفوذپذیری خاک، سست شدن خاک، توسعه آفات و بیماری‌های گیاهی و ... می‌شود.

نوری‌صفا به اقدامات اداره حفاظت محیط زیست در این زمینه اشاره کرد و گفت: منطقه حفاظت‌شده شراء در همدان وجود دارد مساحت آن 10 هزار هکتار است و خوشبختانه با توجه به حفاظت‌های صورت گرفته آمار آتش‌سوزی در این نقطه بسیار اندک بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار آتش‌سوزی در فصل تابستان بوده است، تصریح کرد: در سال 95 تنها دو مورد آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده شراء اتفاق افتاده است که البته علت آن هم حضور دائم محیط بانان بوده که در سه نقطه حساس منطقه مستقر هستند.

وی گفت: اداره حفاظت محیط زیست با برگزاری کارگاه پیشگیری و اطفای حریق با همکاری آتش‌نشانی برای دهیاران، تهیه بروشور آموزشی و توزیع در روستاها و استفاده از ظرفیت مبلغان مذهبی برای آموزش در روستاها در جهت کاهش آمار آتش‌سوزی گام برداشته است.

نوری‌صفا ادامه داد: شناسایی مناطق مستعد حریق و نقاط حساس که نیاز به آتش‌بر برای اطفای حریق دارند و برنامه‌ریزی و ساماندهی اکیپ اطفای حریق نیز از عملکردهای ما بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست همدان از کمبود امکانات اطفای حریق در این اداره خبر داد و تأکید کرد: با کمبود خودرو و تجهیزات مواجهیم و از فرمانداری می‌خواهیم در زمینه تجهیز اطفای حریق با ما همکاری کند.

وی اظهار کرد: پس از آتش‌سوزی با توجه به تخریبی که ایجاد کرده، در زمینه بازسازی آن می‌توان نسبت به اصلاح پوشش گیاهی نظر داد.

وی گفت: یکی از آتش‌سوزی‌های سال گذشته باغ شخصی بود که نیروها آن را برای جلوگیری از آتش‌سوزی از اراضی شخصی به ملی کنترل کردند.

نوری‌صفا خاطرنشان کرد: تعامل خوبی با منابع‌طبیعی و سایر دستگاه‌ها داشته‌ایم اما امکانات ما بسیار ابتدایی است و نیاز به امکانات بهتری داریم که درصددیم بتوانیم از بالگرد هم استفاده کنیم.