رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: برنامه ریزی برای حضور در نمایشگاه های بین المللی تخصصی با محور شرکت های استانی در دستور کار قرار دارد بنابراین حضور فعالان خوشه های کسب و کار استان در نمایشگاه های بین المللی افزایش می یابد.

به گزارش مرور نیوز داوود شهرکی روز سه شنبه در حاشیه جلسه کارگروه صادرات استان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: نمایشگاه های فصلی و دایمی باید توسط بخش خصوصی در کشور های هدف توسعه یابد و زمینه های لازم برای حضور فعالان خوشه های کسب و کار در نمایشگاه های برگزار شده در خارج از کشور فراهم شود.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی در تاجیکستان در مرداد ماه سال 96، گفت: در این نمایشگاه که بیشتر کشورها حضور دارند، خراسان جنوبی متولی پاویون ایران است.
وی بیان کرد: برای تشویق و اعزام واحدهای تولیدی استان در نمایشگاه یاد شده هدف گذاری شده است اما اصرار ما بر برگزاری پاویون هایی توسط شرکت های تولیدی خود استان است.
شهرکی اظهار کرد: واحدهای تولیدی می توانند در این نمایشگاه که شامل عرضه و فروش می شود حضور یابند، چراکه حضور در نمایشگاه ظرفیت خوبی برای تولید کنندگان معرفی محصولات و بازاریابی آن محسوب می شود.
وی در ادامه عنوان کرد: برای نخستین بار در سال 95 رقم قابل توجهی از درآمد بازارچه های استان برای ایجاد زیرساخت ها برگشت کرد که دراین زمینه بحث استقرار خرده فروشی، باسکول، سیستم مخابراتی، تامین و اصلاح شبکه برق و غیره در حال انجام است.
وی یادآور شد: با توجه به افزایش استقبال از بازارچه های استان، به همان نسبت نیاز به ایجاد زیرساخت های جدید در بازارچه ها احساس می شود که در سال جاری پایش و مورد پیگیری قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی تکالیفی در حوزه تجارت تعریف شده است، عنوان کرد: اصلاح قوانین و مقررات، تسهیل صادرات و واردت، کاهش تعرفه ها، شناسایی زمینه های نیاز افغانستان برای صادرات و غیره از جمله موضوعاتی است که در سال 96 برای رونق صادرات دنبال می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان افزود: حمایت از واحدهای تولیدی صادراتی استان از دیگر اولویت های این سازمان در سال جاری است، سال قبل منابع خوبی به عنوان سرمایه در گردش در استان موجود بود که سبب افزایش 40 درصد صادرات تولیدات استان شد.
شهرکی گفت: در کنار افزایش تولید و صادرات خروجی کالا از استان که نشان از صادرات کل کشور است حمایت از واحدهای تولیدی صادراتی سبب افزایش صادرات شد.
به گفته وی، تعیین مشوق و جوایز صادراتی در سال 96 در دست بررسی است تا با تامین منابع مالی و کاهش هزینه ها به تجار و صادرکنندگان، آنها بتوانند با کشورهای هدف صادراتی افغانستان رقابت کنند.
وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در بسته حمایت از صنایع بسته بندی محصول صادراتی را در اولویت اجرای برنامه های خود قرار می دهد و زمینه های توسعه بنگاه های بخش خصوصی این صنعت را فراهم می کند.
وی به تشکیل کنسرسیوم صادراتی در استان تاکید کرد و یادآور شد: در زمینه بسته تجارت خارجی، برنامه اجرایی تقویت تشکل های صادراتی تخصصی، حمایت از تشکیل و توسعه شرکت های بزرگ صادراتی، شرکت های مدیریت صادرات و تشکیل کنسرسیوم های بین المللی به منظور شکل دهی به بازارهای جدید باید تشکیل شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بر فعال شدن بازارچه های مرزی که امروز دارای ظرفیت هستند، تاکید کرد و افزود: در حوزه بازارچه گلورده، کارخانه های سیمان اکنون فعال شده است و تا مرز فاصله زیادی ندارد.
شهرکی اضافه کرد: اگر این فضا آماده شود، حتی اگر این بازارچه یکطرفه از طرف کشور ایران گشوده شود می توان کالاها را با کمترین هزینه صادر کرد، همچنین بازار خوبی برای واحدهای تولیدی استان که وارد خط تولید شده اند، فراهم می شود.
وی ادامه داد: برای بازگشایی مجدد بازارچه یزدان نیز پیگیری های زیادی شده که امید است امسال به نتیجه مطلوب برسد، سال گذشته به صورت محدود کالاهای وارداتی و صادراتی از بازارچه دوکوهانه انجام شد که تلاش بر شدت آن داریم.
وی عنوان کرد: باید افغانستان را برای فعال کردن بازارچه راغب کرد، اگر نیاز کشور همسایه را هدف گذاری و تامین کنیم بدون شک آن کشور نیز برای فعال کردن بازارچه تلاش و نیروهای خود را مستقر خواهد کرد.