رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت بیش از 530 هزار تن گندم از اراضی زیر کشت استان در سال زراعی ۹۶-۹۵ خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، اسمعیل کریم زاده ظهر سه شنبه در جلسه خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان که در سالن جلسات ساختمان شماره یک سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، افزود: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری حدود 450 هزار تن گندم از کشاورزان به صورت خرید تضمینی توسط مراکز خرید دریافت شود.

وی با اشاره به کاهش 29 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری، گفت: متوسط بارندگی تا امروز در استان 272 میلی متر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد کاهش 100 میلی متری بارش هستیم.

کریم زاده ادامه داد: 90 هزار و 650 هکتار از اراضی گندم دیم استان بر اثر خشکسالی، حدود 62 هزار هکتار بر اثر سرمازدگی و 7 هزار هکتار در اثر سیل دچار خسارت شده اند.

وی با اشاره به ظرفیت ذخیره سازی گندم در بخش های دولتی و خصوصی و کارخانجات آرد استان حدود 820 هزار تن است، گفت: 4 سیلوی دولتی با ظرفیت 84 هزار تن، 9 سیلوی خصوصی با ظرفیت 378 هزار تن و 10 کارخانه آرد با ظرفیت 355 هزار تن در استان دایر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تا کنون در 175 هزار هکتار از اراضی گندم استان به مبارزه با علف هرز پرداخته ایم، اظهار کرد: میزان بذور اصلاح شده توزیعی در سطح استان 7 هزار و 130 تن برای گندم آبی با سطح پوشش 44 درصد از اراضی و 11 هزار و 620 تن برای گندم دیم با سطح پوشش 32 درصد از اراضی است.

وی با اشاره به انتخاب کشاورز نمونه کشوری در زمینه تولید گندم از شهرستان پیرانشهر در سال زراعی گذشته، اظهار کرد: این کشاورز موفق شد با برداشت 13 هزار و 600 کیلو گندم از 65 هکتار زمین زراعی در سطح کشور حایز رتبه نمونه شود.