رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: امسال برای برداشت انگور سیاه در سطح استان 55 میلیارد تومان درآمد برای باغداران منطقه برآورد و پیش‌بینی شده است.

به گزارش مرور نیوز، کریم ذوالفقاری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه طرح توسعه باغات دیم که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی صورت گرفت در جمع خبرنگاران استان کردستان اظهار داشت: یکی از ارزان‌ترین روش‌های تولید، تولیدات باغات دیم است که در حال حاضر این طرح در 6 شهرستان استان از جمله شهرستان‌های سنندج، کامیاران، سقز، بانه، سروآباد و بخشی از دیواندره در حال اجراست.

وی گفت: طرح توسعه باغات دیم در این 6 شهرستان به دلیل اینکه میزان بارندگی آنان به طور متوسط بیش از 350 میلی‌متر بوده در حال اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان رقم غالب باغات دیم استان را انگور سیاه و گونه "خوشناو" مریوان و درختان بادام عنوان و تصریح کرد: با توجه به هدف‌گذاری که امسال انجام شده امیدواریم یکهزار هکتار باغات دیم در شهرستان سنندج ایجاد شود.

وی گفت: برای طرح توسعه باغات دیم نقشه‌برداری 500 هکتار از اراضی تکمیل شده اما برای صنایع تبدیلی این محصولات نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارد.

ذوالفقاری افزود: انگور سیاه مریوان با توجه به خاصیت بالایی که دارد نباید با قیمت 2 هزار تومان در بازار فروخته شود بلکه باید حداقل کیلویی 4 هزار تومان به فروش برسد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 40 هزار تن انگور سیاه در استان کردستان تولید می‌شود، اظهار کرد: افزود: فصل برداشت انگور سیاه از سطح باغات از شهریور ماه آغاز و تا اوایل آذر ماه ادامه دارد و امسال 55 میلیارد تومان درآمد برای تولید انگور سیاه استان برآورد و پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با تاکید بر اینکه امسال باید حتماً دست دلالان و واسطه‌گران را از فروش انگور سیاه کوتاه کنیم، گفت: اداره تعاون روستایی استان باید به‌صورت جدی روی این قضیه کار کند تا برای انگور سیاه بازارسازی انجام شود.

وی گفت: در همین راستا برای تولید انگور سیاه جاذبه‌های سرمایه‌گذاری ایجاد شده تا سرمایه‌گذار در شهرستان‌های سنندج و سروآباد اقدام به صنایع تبدیلی و فرآوری این محصولات در تولید پوره، کنسانتره، عصاره، شربت انگور سیاه، مربا و مارمالات کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از اجرای طرح پرورش خرگوش در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: این طرح هم‌اکنون در حال اخذ مجوز بوده و بسترهای لازم برای زمین ومورد نیاز طرح فراهم شده است.