عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام علی(ع) نه تنها در دوره پیامبر(ص) بلکه امروز هم در میان ما شیعیان مظلوم است.

به گزارش مرور نیوز، حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم بعد از ظهر شنبه در جمع زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امام علی(ع) در دوره پیامبر(ص)، بعد از وفات ایشان، دوره خلافت و بعد از شهادت مظلوم بوده و هست، افزود: این مظلومیت حتی در میان پیروان ایشان نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه فضایل امام علی(ع) فضیلتی الهی است، اضافه کرد: حسد و کینه ریشه مظلومیت امام علی(ع) در دوره پیامبر اکرم(ص) و دوره خلافت ایشان بود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حسادت و کینه ریشه بسیاری از مخالفت‌ها با رهبران دینی در طول تاریخ بوده و امروز نیز این مسئله وجود دارد.

وی با بیان اینکه امام بعد از وفات پیامبر(ص) و در جریان سقیفه مورد حسادت و کینه قرار گرفتند، اضافه کرد: امام علی(ع) بعد از این ماجرا سراغ جمع آوری قرآن رفته و ناسخ و منسوخ و شأن نزول آن را نوشتند و وقتی به خلفا عرضه کردند به امام گفته شد که ما نیازی به قرآن تو نداریم.

حجت الاسلام ابوالقاسم افزود: مظلومیت امام بعد از شهادت حضرت زهرا(س) که در طول زندگی به عنوانی حامی اصلی امام بود بیشتر شد.

وی گفت: در دوره خلافت، نیز امام از سوی همرزمان و دوستان نادان و مدعیان ولایتمداری مورد حسادت و مظلومیت قرار گرفتند زیرا علی(ع) کسی نبود که حقوق نجومی به برخی افراد بدهد و بدون حساب و کتاب، افراد را بر مناصب بگمارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به عوامل دشمنی با امام علی(ع) ادامه داد: عدالت امام که در برخورد با طلحه و زبیر نقل شده، جهالت مردم و تأثیرپذیری از شایعات و سستی و دنیاطلبی مردم سبب شد تا دشمنی‌ها اثر خود را بگذارد.

وی اضافه کرد: امروز هم متأسفانه امام حتی در کشور ما مظلوم است و این مظلومیت در جنبه‌های مختلف وجود دارد.

حجت الاسلام ابوالقاسم اضافه کرد: یکی از ابعاد این مظلومیت، استفاده نابجا از کلام امام است؛ برخی اخیراً گفته‌اند که امام فرموده است اگر مردم فردی غیر از مرا برای رهبری خود انتخاب کنند من اولین کسی هستم که از رأی مردم اطاعت خواهم کرد.

وی تأکید کرد: امام علی(ع) اگر قرار بود زیربار این مسئله بروند که با معاویه نمی‌جنگید و یا در بعیت با خلفا مخالفت نمی‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام خطاب به مردم تأکید فرمودند که من اگر بیایم مطابق هوای شما عمل نمی‌کنم و مطابق حق عمل خواهم کرد البته این امر مسلم است که پایه حکومت دینی بر دوش مردم است و حضور مردم سبب می‌شود تا امام بتواند احکام اسلامی را اجرا کند.